Eli 2015 Tourneo Connect 1.6 EcoBoost 150hp. Toimi moitteetta vuoteen 2020, jolloin kylmällä säällä alkoi esiintyä otsikon mukaista vikaa:
-Ajat moottorin lämpimäksi
-Sammutat koneen 15 minuutiksi
-Käynnistät ja odottelet pari minuuttia tai lähdet ajamaan tai annat kierroksia niin sammuu nopeammin
-Käynnistät uudelleen, mutta nyt joudut starttaamaan pidempään, jonka jälkeen käy niin kuin pitääkin
-Vikakoodi kertoo, että matalapainepuolella syöttöhäiriö, a. polttoainepumppu tai b. anturivika (Ford huolto 1. kerta)
-Ford huolto 2. krt (eri liike), sama homma, eivät saa vikaa toistettua (eivät osaa tehdä sitä oikein), ,mutta sama vikakoodi. Päivittivät omien sanojensa mukaan polttoainepuolen softan, mutta se ei auttanut.
-Tai tilanne muuttui päivityksen jälkeen siten, että kun ennen vika tuli päälle alle +10’C ulkolämpötiloissa, niin nyt sitä esiintyy jo +20’C asteessakin.
Miten tällaista vikaa voi olla noin vaikea selvittää? Auto siis käy hetken, ikään kuin putkistossa olisi bensaa sen verran, että pari minuuttia tyhjäkäynnillä käy. Sen jälkeen joutuu starttaa pidempään, koska “tyhjät putket”.
Mitään ideoita? Jotain anturivikaa voisi epäilläkin, koska se vika esiintyy vain lämpimällä koneella ja viileässä ulkolämpötilassa. Nykyisin voidaan sanoa, että aina viileässä, mutta joskus myös lämpimässä.
Toisaalta vaikuttaa kuin pumppu ei imisi bensaa ollenkaan, mutta pumppaa sen putkistossa olevan ruiskulle ja kone käy just sen aikaa. Mikä pumpussa on sellainen asia tai kohta, mikä riippuu ilman lämpötilasta? Pitääkö vaihtaa pumppu (=kallis)?
P