AUTODOC FORUM / Auton keskustelut merkin mukaan / TOYOTA / Jumiutuneen jarrusatulan irrotus jarrusatulan kehikosta

Takaisin aiheisiin

Jumiutuneen jarrusatulan irrotus jarrusatulan kehikosta
TOYOTA AVENSIS Liftback (_T22_)

  • TOYOTA AVENSIS Liftback (_T22_) 1.8 (ZZT221_)
    @user_622612 Oct 21, 2021
    Jäsen
    Miten saan jumiutuneen jarrusatulan irti liukutapista? Jarrusatula on takana erilainen kuin edessä Avensis 2001:ssä (AVENSIS Liftback ZZT221_ 1.8 bensiini). Edessä irrotus oli helppo homma. Haluan vain varmistuksen, etteihän päässä olevan rasvausreiän sisällä ole kuitenkin jokin kuusiokolopää ja liukutappi pitäisi sittenkin kiertää auki. Alapuolen liukutappi on 6 mm:n kuusiokolopäällä. Varaosaluettelon mukaan yläosan liukutapin pää ei ole kuusiokolo vaan tavallinen kuusikulmainen pultti. Mutta, en voi olla satavarma, koska koloon ei oikein näe mitenkään.
    Katsomalla lukuisia videoita, jossa on samankaltaisella rakenteella oleva jarrusatula, olen käsittänyt, että jarrusatulan pitäisi irrota tapista vain vetämällä. Mutta tämä on täysin jumissa. Vasarointi ja nitkuttelu eivät auta, WD40:tä olen suihkuttanut useaan kertaan jo. Onkohan olemassa tähän tarkoitukseen sopivaa ulosvetäjää tai vastaavaa? Kyllä, säännöllinen huolto ja liukutappien rasvaus ovat avaintekijöitä, mutta se ei nyt auta, kun sitä ei ole tämän auton kohdalla tehty. Onko hyviä neuvoja jarrusatulan irrotukseen?
    Vastaa

    Aloitettu

    21.10.21

    Uusin vastaus

    07.02.23

    Vastausta

    1

    Katselukertaa

    516

  • @user_1391025 Feb 07, 2023
    Jäsen
    hei avensis ukkeli  mulla on ollu tollanen avensis  kun sulla  t 22   1.6   2000 vm   jarrusatulan  irrotus tapahtuu   ylhällä ja alhalla  on  liukutappi  joka on  kuusikulmainen  liukutappi   joka  tulee vetämällä  ulos . tietenkin jos on niin umpiruosteessa  et  ei tule vetämällä ulos niin  on sit paha irrottaa. suihkuta  wd  40  ainetta  kunnolla liukutapin  sisään ja  vasaroi  edes takas  jarrusatulaa kummaltakin puolelta   et saa jonkilaista liikettä  liukutappeihin . voit  yrittää  vetää   liukutappeja  joillakin pihdeillä  jarrusatulan  sisäpuolelta  josko ne  irtois pois kolosta. ja sen jälkeen  on syytä  vaihtaa uusiin liukutappeihin  jos ovat liian paljon syöpyneitä. liukutappeja saa  motonetistä  varaosaliikeistä. ps  muista laittaa  uusiin liukutappeihin  mäntärasvaa  sitä saa myös  tuubina varaosaliikkeistä.  muistaakseni  luikutapit  maksaa  jotain  10  20  eken paikkeilla molemmille puolille. 
    Vastaa

Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat vastata aiheisiin

Asenna AUTODOC CLUB -sovellus!

Henkilökohtainen autokulujen hallinta, huoltovinkkejä, muistutuksia tulevista ajanvarauksista ja huoltoväleistä, tee se itse -korjausohjeita - kaikki tämä puhelimellasi.

Autodoc CLUB app qr-code
Skannaa

Voit ladata sovelluksen:

Autodoc CLUB App icon