4×4 Allgrip on älykäs nelivetojärjestelmä, jolla Suzukin autot on varustettu. Se ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1988 Vitara-mallissa. Järjestelmä ohjaa moottoria, voimansiirtoa sekä ESP:tä. Se mahdollistaa optimaalisen ajotavan valitsemisen kaikissa tie- ja sääolosuhteissa. Se parantaa myös polttoainetehokkuutta ja vähentää ympäristölle haitallisia päästöjä.
4×4 Allgrip -tyyppejä ja miten ne toimivat
Auto (kokoaikainen): Tätä käytetään Swift– ja Ignis-malleissa. Vääntömomentin jakamiseen käytetään silikoniöljyllä varustettua monilevyistä hydraulista kytkintä keskitasauspyörästön sijasta. Voiteluaine lämpenee ja laajenee, jos eri akselien pyörien nopeudessa on eroja. Taka-akselille syötetään silloin lisävääntömomenttia etuakselin luistamisen estämiseksi.
Select (vaihtuvatoiminen): Tämä löytyy Vitara- ja SX4-malleista. 4×4 Allgrip -järjestelmä käyttää tietoja tienpinnan kunnosta, kaasuläpän asennosta sekä ohjauskulmasta. Tämä mahdollistaa voiman jakamisen taka-akselille jo ennen etuakselin luistamista. Siinä on neljä ajotilaa:
- Auto-tila tarjoaa tehokkaan polttoaineenkulutuksen. Auto on oletusarvoisesti etuvetoinen. Jos auto kuitenkin havaitsee etupyörien luistavan, kytkeytyy neliveto automaattisesti päälle.
- Sport-tila parantaa ohjattavuutta jakamalla tarvittaessa vääntömomentin taka-akselille. Lisäksi moottori reagoi nopeammin, kun kaasupoljinta painetaan.
- Lumi-tila takaa turvallisen ajon sekä vakaan pidon tiestä liukkailla ja lumisilla teillä. Ohjauspyörän kulman ja kaasupolkimen asennon perusteella se jakaa voimaa kaikille neljälle pyörälle.
- Lukko-tila parantaa ajoneuvon maasto-ominaisuuksia. Se jakaa moottorin vääntömomentin tasaisesti molempien akselien välille.
Haluttu 4×4 Allgrip -tila voidaan valita käyttämällä keskikonsoliin asennettua kytkintä.
Pro (osa-aikainen): Tämä on suunniteltu epätasaisessa maastossa ajamiseen. Se on asennettu Jimny-katumaastureihin. Kardaaniakselien väliin on asennettu jakolaatikko. Se tarjoaa vaikeissa tieolosuhteissa alhaisen välityssuhteen ja normaaleissa olosuhteissa korkean välityssuhteen. Akselit voidaan tarvittaessa kytkeä jäykästi ja vääntömomentti jakaa tasaisesti.
Kommentoi