4×4 Allgrip: määritelmä, ominaisuudet ja toimintaperiaate

4×4 Allgrip : määritelmä, ominaisuudet ja toimintaperiaate

4×4 Allgrip on älykäs nelivetojärjestelmä, jolla Suzukin autot on varustettu. Se ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1988 Vitara-mallissa. Järjestelmä ohjaa moottoria, voimansiirtoa sekä ESP:tä. Se mahdollistaa optimaalisen ajotavan valitsemisen kaikissa tie- ja sääolosuhteissa. Se parantaa myös polttoainetehokkuutta ja vähentää ympäristölle haitallisia päästöjä.

4×4 Allgrip -tyyppejä ja miten ne toimivat

Auto (kokoaikainen): Tätä käytetään Swift– ja Ignis-malleissa. Vääntömomentin jakamiseen käytetään silikoniöljyllä varustettua monilevyistä hydraulista kytkintä keskitasauspyörästön sijasta. Voiteluaine lämpenee ja laajenee, jos eri akselien pyörien nopeudessa on eroja. Taka-akselille syötetään silloin lisävääntömomenttia etuakselin luistamisen estämiseksi.

Select (vaihtuvatoiminen): Tämä löytyy Vitara- ja SX4-malleista. 4×4 Allgrip -järjestelmä käyttää tietoja tienpinnan kunnosta, kaasuläpän asennosta sekä ohjauskulmasta. Tämä mahdollistaa voiman jakamisen taka-akselille jo ennen etuakselin luistamista. Siinä on neljä ajotilaa:

  • Auto-tila tarjoaa tehokkaan polttoaineenkulutuksen. Auto on oletusarvoisesti etuvetoinen. Jos auto kuitenkin havaitsee etupyörien luistavan, kytkeytyy neliveto automaattisesti päälle.
  • Sport-tila parantaa ohjattavuutta jakamalla tarvittaessa vääntömomentin taka-akselille. Lisäksi moottori reagoi nopeammin, kun kaasupoljinta painetaan.
  • Lumi-tila takaa turvallisen ajon sekä vakaan pidon tiestä liukkailla ja lumisilla teillä. Ohjauspyörän kulman ja kaasupolkimen asennon perusteella se jakaa voimaa kaikille neljälle pyörälle.
  • Lukko-tila parantaa ajoneuvon maasto-ominaisuuksia. Se jakaa moottorin vääntömomentin tasaisesti molempien akselien välille.

Haluttu 4×4 Allgrip -tila voidaan valita käyttämällä keskikonsoliin asennettua kytkintä.

Pro (osa-aikainen): Tämä on suunniteltu epätasaisessa maastossa ajamiseen. Se on asennettu Jimny-katumaastureihin. Kardaaniakselien väliin on asennettu jakolaatikko. Se tarjoaa vaikeissa tieolosuhteissa alhaisen välityssuhteen ja normaaleissa olosuhteissa korkean välityssuhteen. Akselit voidaan tarvittaessa kytkeä jäykästi ja vääntömomentti jakaa tasaisesti.

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja