4Matic on Mercedes-Benzin autoihin asennettu nelivetojärjestelmä. Sen on kehittänyt ja patentoinut Daimler AG. Se on luotu yhteistyössä itävaltalaisen Magna Steyr AG & Co KG:n kanssa. Järjestelmä ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1987, kun E-luokan W124-sedan julkaistiin. Nyt 4Maticia on ollut olemassa jo usean sukupolven ajan.
Toimintaperiaate
Suurin ero 4Matic-sukupolvien välillä on keskitasauspyörästön muotoilussa. Varhaisissa järjestelmissä oli mekaaninen lukittava tasauspyörästö. Se perustui kahteen hydrauliseen monilevykytkimeen. Kytkinten lukkiutuminen ja avautuminen sallivat etuakselin poistumisen käytöstä kokonaan. Nelivetotilassa moottorin vääntömomentti jaettiin etu- ja taka-akselien välillä suhteessa 33:67 tai 50:50.
Myöhemmin kehittäjät sisällyttivät 4Maticiin elektronisesti lukittavan avoimen tasauspyörästön keskitasauspyörästöksi. Teho jaettiin uudelleen hidastamalla yksittäisiä pyöriä ja/tai säätämällä moottorin vääntömomenttia. Joissakin versioissa on ylimääräisiä monilevykytkimiä. Moottorin vääntömomentti on mahdollista jakaa etu- ja taka-akselien välillä muun muassa suhteissa 40:60, 45:55 ja 50:50.
4Maticin ominaisuuksia
Tuotanto alkoi | Tyyppi | Tasauspyörästöjen tunnusomaisia piirteitä | 4Maticilla varustettuja Mercedes-Benz-malleja |
1987 | Osa-aikainen/jatkuva | Fergusonin keskitasauspyörästö. Taka-akselin tasauspyörästö voidaan myös lukita. Etutasauspyörästö on avoin. | Е-sarja W124, S124. |
1997 | Jatkuva | Keski- ja pyörien tasauspyörästöt ovat avoimia. Kaikki ne ovat sähköisesti lukittavia. Lukituksen suorittaa ETS (luistonestojärjestelmä) tai ESP (ajonvakautusjärjestelmä). | E-sarja W210, W211, S210, S211; М-sarja W163; S-sarja W220, V220; C-sarja W203, S203; R-sarja W251, V251; Viano W639, V639. |
2006 | Esilukituskytkin on jatkuvasti levyjousella esikuormitettavan kaksilevykytkimen muodossa. Se kytkeytyy, kun etu- ja taka-akselin vääntömomentin ero saavuttaa 50 N·m. Jos tämä ei riitä, ESP aktivoituu. | CL-sarja С216; S-sarja W221, V221; C-sarja W204, S204; GLK-sarja X204; CLS-sarja C218, X218; E-sarja W212, S212. | |
2006 | Keski- ja taka-akselien tasauspyörästöissä on monilevykytkimet. Moottorin vääntömomenttia jakaa uudelleen myös ajonvakautusjärjestelmä. | GL-sarja X164. | |
2016 | Keskitasauspyörästö, jossa on monilevykytkin, mahdollistaa etuakselin kytkemisen irti manuaalisesti. | E-sarja C238 E53 AMG. |
Kommentoi