Äänenvaimennin on metallisäiliö, joka vaimentaa kaasujen aiheuttamaa melua. Äänenvaimentimia käytetään monenlaisiin tarkoituksiin. Motoristeille äänenvaimentimet ovat tuttuja polttomoottorin pakokaasun aiheuttaman melun vaimentamisesta.
Tässä artikkelissa kerromme miten äänenvaimennin toimii, millaisia yleisiä ongelmia ja vikoja sillä on sekä miten vaihdat äänenvaimentimen itse. Lisäksi vastaamme usein kysyttyihin kysymyksiin.
Auton äänenvaimentimen toimintaperiaate
Auton äänenvaimennin sijaitsee ajoneuvon takaosassa, pakoputkiston yhteydessä. Äänenvaimennin on oikeastaan yksinkertaiselta vaikuttava putkisarja, jossa on aukkoja. Sinänsä simppelin rakenteen ei kannata antaa huijata: pakoputken äänenvaimennin on nimittäin tarkkaan suunniteltu kokonaisuus.
Ääni itsessään on korkean ja matalan ilmanpaineen vaihtelun synnyttämiä paineaaltoja. Moottorissa tällaisia synnyttää pakoventtiilin avautuminen eli se, kun korkeasti paineistettua kaasua pääsee järjestelmään, ja kun tämä kaasu kohtaa moottorissa olevan matalapaineisemman kaasun. Tämä aiheuttaa paineaaltoja, jotka korvasi tärykalvo välittää sinulle äänen muodossa. Se, millainen ääni on, riippuu ääniaaltojen taajuudesta sekä ilmanpaineesta.
Äänenvaimentimen tehtävä on vaimentaa ääntä, ja se tapahtuu resonaattorin avulla. Resonaattorikammiossa korkea- ja matalapaineisten kaasujen tuottamat ääniaallot kumoavat toisiaan (tätä kutsutaan destruktiiviseksi interferenssiksi), mikä aiheuttaa äänen vaimentumista. Tapahtuu siis saman tyylinen kiehtova ilmiö kuin vastamelukuulokkeissa.
Käytännössä siis näin:- Pakokaasu virtaa ulos pakosarjasta ja pakoputkesta mahdollisimman vapaasti.
- Ääniaallot kulkevat kaasun välityksellä pakosarjassa ja -putkessa.
- Pakoputken äänenvaimennin voi vaimentaa ääntä kahdella tavalla. Ensinnäkin osa pakokaasusta törmää vaimentimen pehmeään materiaaliin (esim. teräsvilla), joka vaimentaa aallot. Tällainen äänenvaimennin on nimeltään absorptiovaimennin. Toisaalta ääniaallot voivat törmätä toisiinsa äänenvaimentimessa. Ääniaaltojen huiput vaimentavat toisensa, eli tapahtuu destruktiivinen interferenssi. Tällaisia vaimentimia kutsutaan reflektiovaimentimiksi.
Jo 1900-luvun alkupuolella huolestuttiin ajoneuvojen tuottamasta melusta, ja useimmissa maissa moottoriajoneuvojen melutasoille on asetettu laillisia rajoitteita. Suomessakin autoille ja moottoripyörille on asetettu melurajoja. Auton katsastuksessa arvioidaan ajoneuvon melutasoa kokonaisuudessaan, mutta pelkän äänenvaimentimen puuttumisesta ei vielä hylätä (toisin kuin katalysaattorin). Henkilöautojen meluraja on Euroopan unionissa 74 dB, ja vuoteen 2024 mennessä meluraja laskee 68 dB. Moottoripyörissä äänenvaimennin taas on pakollinen.
Äänenvaimentimen ongelmia
Kuten mikä tahansa auton komponentti, äänenvaimennin voi vaurioitua, tai siinä voi olla toimintahäiriö.
Yleisimpiin äänenvaimentimen oireisiin ja vikoihin kuuluvat muun muassa seuraavat.Äänenvaimentimet eivät ole ikuisia; ne kestävät yleensä hyvässä kunnossa vuosien ajan, mutta joskus niiden vaihto tulee tarpeeseen.
Äänenvaimentimen käyttöikää lyhentävät seuraavat tekijät, joita on syytä mahdollisuuden mukaan välttää:Äänenvaimentimen vaihto
Jos olet havainnut äänenvaimentimessa vikaa, voi sen vaihto tulla kysymykseen. Moni teettää vaihdon korjaamolla, mutta voit suorittaa sen myös itse, jos sinulla on tarvittavaa osaamista. Alla annamme yleisluontoiset ohjeet äänenvaimentimen vaihtoon. Vaiheet voivat erota ajoneuvosta riippuen.
Huomio! Ennen toimenpiteen aloittamista, anna moottorin ja pakojärjestelmän viilentyä täysin. Tarvitset toimenpiteessä autotunkkia ja -pukkeja tai rasvamontun. Kiinnitä auto turvallisesti ennen kuin aloitat työt. Suojaa kädet ja silmät, sillä järjestelmässä voi olla teräviä reunoja sekä metallinpalasia, jotka voivat aiheuttaa vammoja!
- Pysäköi auto tasaiselle pinnalle ja nosta se tunkin avulla. Tue auto pukeilla. Voit myös ajaa rasvamontun päälle, jos sellainen on käytettävissäsi.
- Irrota auton akku.
- Selvitä, miten äänenvaimennin on kiinnitetty. Se voi olla hitsattu paikalleen tai kiinni pidikkeillä. Varsinkin osan ollessa ruostunut siihen kannattaa suihkuttaa WD-40:ä.
- Irrota äänenvaimentimen pidikkeet. Kierrä irti mutterit / irrota pidikkeet. Ne saattavat olla tiukat ja ruostuneet. Irrota myös mahdolliset kumiosat.
- Irrota vaimennin. Pakoputken leikkuri tai rautasaha käy tähän tarkoitukseen erinomaisesti. Varo teräviä reunoja ja metallisiruja. Ole varovainen, jotta et vahingossa katkaise muita putkia tai letkuja.
- Tarkasta pakoputkisto. Nyt sinun on helpompi tarkastella muitakin pakojärjestelmän osia reikien, ruosteen yms. varalta.
- Asenna uusi äänenvaimennin. Sen on tärkeä olla kooltaan ja mitoiltaan sopiva ja mielellään vastata poistamaasi osaa. Kiinnitä huomiota siihen, että asennat osan oikein päin. Osaan voi olla merkitty tulo- ja poistosuunnat.
- Asenna uudet pidikkeet. Aseta myös mahdolliset tukikumit yms. paikoilleen, jotta äänenvaimennin on tukevasti paikallaan.
- Suihkuta tiivistysainetta ja yhdistä äänenvaimentimen putki. Tiivistysaine auttaa tiivistämään putkiliitoksen tiiviisti. Anna sen kuivua tarvittaessa.
- Kiristä liitos äänenvaimentimen kiristimillä. Tässä voit käyttää apunasi hylsyavainta.
- Liitä akku.
- Tarkista. Anna moottorin käydä jonkin aikaa ja tarkastele, havaitsetko vuotoja, epätavallisia ääniä tai melua. Pyydä apulaista painamaan kaasupoljinta hellästi, jolloin ongelmat on helpompi havaita. Jos kaikki on kunnossa, vaihto on valmis.
Jos et onnistu vaihtamaan äänenvaimenninta itse, ei syytä huoleen. Korjaamot ympäri Suomea tekevät vaihdon puolestasi. Vaihto maksaa alle sadasta eurosta pariin sataan euroon. Voit säästää kustannuksissa ostamalla uuden äänenvaimentimen itse ja viemällä sen korjaamolle. Korjaamot nimittäin tarjoavat uusia osia usein markkinahintaa korkeammalla hinnalla.
Usein kysyttyjä kysymyksiä
⚠ Tuleeko minun hitsata uusi äänenvaimennin paikalleen?
Varsinkin jälkiasennettavat äänenvaimentimet voi olla tarpeen hitsata paikalleen. Kaikki riippuu valitsemastasi äänenvaimentimesta sekä ajoneuvostasi.
⚠ Jos autoilla ja moottoripyörillä on melurajat, miksi niin monet ajoneuvot ovat sitten niin kovaäänisiä?
Poliisi puuttuu häiritsevään ajoon varsinkin kaupunkialueella ja viimeistään katsastuksessa liian kovaääninen ajoneuvo hylätään. Harrastajat saattavat kuitenkin joskus uhmata kieltoja.
⚠ Auttaako äänenvaimennin säästämään polttoainetta?
Periaatteessa ei, mutta viallinen äänenvaimennin kyllä aiheuttaa polttoaineenkulutuksen kasvua. Jotkut viritysosat saattavat tuoda pieniä polttoainesäästöjä.
⚠ Mikä on E-hyväksyntä?
E-hyväksyntä tarkoittaa tyyppihyväksyntää. Kun olet ostamassa uutta äänenvaimenninta, kannattaa kiinnittää erityistä huomiota siihen, että niillä on E-hyväksyntä. Tällöin ne ovat sallittuja liikennekäytössä.
⚠ Paljonko äänenvaimennin maksaa?
Markkinoilla on saatavilla hyvin monenlaisia äänenvaimentimia, joiden hinnat lähtevät aina muutamasta kympistä ja nousevat useisiin satoihin euroihin. Harkitse tarkkaan, millaisia ominaisuuksia toivot ostamaltasi äänenvaimentimelta. Laatuun kannattaa toki yleensä panostaa.
Yhteenveto
Kommentoi