Äänenvaimennin: Toiminta, yleiset ongelmat ja vaihto

Äänenvaimennin: Toiminta, yleiset ongelmat ja vaihto

Äänenvaimennin on metallisäiliö, joka vaimentaa kaasujen aiheuttamaa melua. Äänenvaimentimia käytetään monenlaisiin tarkoituksiin. Motoristeille äänenvaimentimet ovat tuttuja polttomoottorin pakokaasun aiheuttaman melun vaimentamisesta.

Tässä artikkelissa kerromme miten äänenvaimennin toimii, millaisia yleisiä ongelmia ja vikoja sillä on sekä miten vaihdat äänenvaimentimen itse. Lisäksi vastaamme usein kysyttyihin kysymyksiin.

Auton äänenvaimentimen toimintaperiaate

Auton äänenvaimentimen toimintaperiaate

Auton äänenvaimennin sijaitsee ajoneuvon takaosassa, pakoputkiston yhteydessä. Äänenvaimennin on oikeastaan yksinkertaiselta vaikuttava putkisarja, jossa on aukkoja. Sinänsä simppelin rakenteen ei kannata antaa huijata: pakoputken äänenvaimennin on nimittäin tarkkaan suunniteltu kokonaisuus.

Ääni itsessään on korkean ja matalan ilmanpaineen vaihtelun synnyttämiä paineaaltoja. Moottorissa tällaisia synnyttää pakoventtiilin avautuminen eli se, kun korkeasti paineistettua kaasua pääsee järjestelmään, ja kun tämä kaasu kohtaa moottorissa olevan matalapaineisemman kaasun. Tämä aiheuttaa paineaaltoja, jotka korvasi tärykalvo välittää sinulle äänen muodossa. Se, millainen ääni on, riippuu ääniaaltojen taajuudesta sekä ilmanpaineesta.

Äänenvaimentimen tehtävä on vaimentaa ääntä, ja se tapahtuu resonaattorin avulla. Resonaattorikammiossa korkea- ja matalapaineisten kaasujen tuottamat ääniaallot kumoavat toisiaan (tätä kutsutaan destruktiiviseksi interferenssiksi), mikä aiheuttaa äänen vaimentumista. Tapahtuu siis saman tyylinen kiehtova ilmiö kuin vastamelukuulokkeissa.

 Käytännössä siis näin: 
  1. Pakokaasu virtaa ulos pakosarjasta ja pakoputkesta mahdollisimman vapaasti.
  2. Ääniaallot kulkevat kaasun välityksellä pakosarjassa ja -putkessa.
  3. Pakoputken äänenvaimennin voi vaimentaa ääntä kahdella tavalla. Ensinnäkin osa pakokaasusta törmää vaimentimen pehmeään materiaaliin (esim. teräsvilla), joka vaimentaa aallot. Tällainen äänenvaimennin on nimeltään absorptiovaimennin. Toisaalta ääniaallot voivat törmätä toisiinsa äänenvaimentimessa. Ääniaaltojen huiput vaimentavat toisensa, eli tapahtuu destruktiivinen interferenssi. Tällaisia vaimentimia kutsutaan reflektiovaimentimiksi.

Jo 1900-luvun alkupuolella huolestuttiin ajoneuvojen tuottamasta melusta, ja useimmissa maissa moottoriajoneuvojen melutasoille on asetettu laillisia rajoitteita. Suomessakin autoille ja moottoripyörille on asetettu melurajoja. Auton katsastuksessa arvioidaan ajoneuvon melutasoa kokonaisuudessaan, mutta pelkän äänenvaimentimen puuttumisesta ei vielä hylätä (toisin kuin katalysaattorin). Henkilöautojen meluraja on Euroopan unionissa 74 dB, ja vuoteen 2024 mennessä meluraja laskee 68 dB. Moottoripyörissä äänenvaimennin taas on pakollinen.

Äänenvaimentimen ongelmia

Kuten mikä tahansa auton komponentti, äänenvaimennin voi vaurioitua, tai siinä voi olla toimintahäiriö.

 Yleisimpiin äänenvaimentimen oireisiin ja vikoihin kuuluvat muun muassa seuraavat. 
  • ! Tavallista kovempi melu. Tämä on tietysti hyvin selkeä merkki siitä, että äänenvaimentimessa on jotain vialla. Melua voi aiheuttaa äänenvaimentimeen ilmestynyt reikä tai vaurio, mutta on myös täysin mahdollista, että vaimennin on kunnossa. Tällöin pakokaasujärjestelmässä voi olla vuotokohta tai reikä jossain muussa kohdassa. Parasta siis tarkistaa koko järjestelmä.
  • ! Pakoputkesta tulee kosteutta tai siinä näkyy ruostetta. Pakoputkesta tuleva kosteus viittaa siihen, että äänenvaimentimessa tai järjestelmässä on vikaa. Ajan myötä kosteus alkaa ruostuttaa osia ja voi saada aikaan reikiä, joka lisää melua. Ruosteen voit havaita silmämääräisestikin.
  • ! Moottorin nakutus. Valitettavan yleinen oire, joka voi viitata myös äänenvaimentimen vikaan, erityisesti reikään. Tällöin nakutusta esiintyy varsinkin vauhtia hidastettaessa.
  • ! Moottorin ylikuumeneminen. Viallinen äänenvaimennin voi aiheuttaa tukoksia järjestelmään, mikä johtaa moottorin lämpötilan nousuun. Voit testata tämän antamalla auton tyhjäkäydä hetken aikaa. Jos moottorin lämpötila nousee epätavallisesti, puutu ongelmaan välittömästi.
  • ! Ajoneuvo kiihtyy huonommin. Tämäkin oire voi viitata reikään pakojärjestelmässä.
    Äänenvaimentimen ongelmia
  • ! Polttoaineenkulutuksen kasvu. Kun pakojärjestelmässä on vikaa, moottorin on tehtävä enemmän töitä toimiakseen oikein. Tämä johtaa lisääntyneeseen polttoaineenkulutukseen.
  • ! Epätavalliset hajut. Voivat viitata vuotoon. Ongelma voi olla katalysaattorissa tai pakojärjestelmässä.
  • ! Epätavalliset äänet. Nakuttava tai hakkaava ääni voi viitata siihen, että vaimennin osuu maahan, pakojärjestelmän kiinnikkeet ovat löystyneet tai että pakoputki on viallinen.

Äänenvaimentimet eivät ole ikuisia; ne kestävät yleensä hyvässä kunnossa vuosien ajan, mutta joskus niiden vaihto tulee tarpeeseen.

 Äänenvaimentimen käyttöikää lyhentävät seuraavat tekijät, joita on syytä mahdollisuuden mukaan välttää: 
  • i Tiesuolalle altistuminen.
  • i Töyssyistä ja kuopista aiheutuvat iskut.
  • i Virittäminen tai muokkaus, varsinkin jos se ylittää valmistajan sallimat rajat.

Äänenvaimentimen vaihto

Jos olet havainnut äänenvaimentimessa vikaa, voi sen vaihto tulla kysymykseen. Moni teettää vaihdon korjaamolla, mutta voit suorittaa sen myös itse, jos sinulla on tarvittavaa osaamista. Alla annamme yleisluontoiset ohjeet äänenvaimentimen vaihtoon. Vaiheet voivat erota ajoneuvosta riippuen.

Huomio! Ennen toimenpiteen aloittamista, anna moottorin ja pakojärjestelmän viilentyä täysin. Tarvitset toimenpiteessä autotunkkia ja -pukkeja tai rasvamontun. Kiinnitä auto turvallisesti ennen kuin aloitat työt. Suojaa kädet ja silmät, sillä järjestelmässä voi olla teräviä reunoja sekä metallinpalasia, jotka voivat aiheuttaa vammoja!

  1. Pysäköi auto tasaiselle pinnalle ja nosta se tunkin avulla. Tue auto pukeilla. Voit myös ajaa rasvamontun päälle, jos sellainen on käytettävissäsi.
  2. Irrota auton akku.
    Irrota auton akku
  3. Selvitä, miten äänenvaimennin on kiinnitetty. Se voi olla hitsattu paikalleen tai kiinni pidikkeillä. Varsinkin osan ollessa ruostunut siihen kannattaa suihkuttaa WD-40:ä.
  4. Irrota äänenvaimentimen pidikkeet. Kierrä irti mutterit / irrota pidikkeet. Ne saattavat olla tiukat ja ruostuneet. Irrota myös mahdolliset kumiosat.
    Äänenvaimentimen vaihto
  5. Irrota vaimennin. Pakoputken leikkuri tai rautasaha käy tähän tarkoitukseen erinomaisesti. Varo teräviä reunoja ja metallisiruja. Ole varovainen, jotta et vahingossa katkaise muita putkia tai letkuja.
  6. Tarkasta pakoputkisto. Nyt sinun on helpompi tarkastella muitakin pakojärjestelmän osia reikien, ruosteen yms. varalta.
  7. Asenna uusi äänenvaimennin. Sen on tärkeä olla kooltaan ja mitoiltaan sopiva ja mielellään vastata poistamaasi osaa. Kiinnitä huomiota siihen, että asennat osan oikein päin. Osaan voi olla merkitty tulo- ja poistosuunnat.
  8. Asenna uudet pidikkeet. Aseta myös mahdolliset tukikumit yms. paikoilleen, jotta äänenvaimennin on tukevasti paikallaan.
  9. Suihkuta tiivistysainetta ja yhdistä äänenvaimentimen putki. Tiivistysaine auttaa tiivistämään putkiliitoksen tiiviisti. Anna sen kuivua tarvittaessa.
  10. Kiristä liitos äänenvaimentimen kiristimillä. Tässä voit käyttää apunasi hylsyavainta.
  11. Liitä akku.
  12. Tarkista. Anna moottorin käydä jonkin aikaa ja tarkastele, havaitsetko vuotoja, epätavallisia ääniä tai melua. Pyydä apulaista painamaan kaasupoljinta hellästi, jolloin ongelmat on helpompi havaita. Jos kaikki on kunnossa, vaihto on valmis.

Jos et onnistu vaihtamaan äänenvaimenninta itse, ei syytä huoleen. Korjaamot ympäri Suomea tekevät vaihdon puolestasi. Vaihto maksaa alle sadasta eurosta pariin sataan euroon. Voit säästää kustannuksissa ostamalla uuden äänenvaimentimen itse ja viemällä sen korjaamolle. Korjaamot nimittäin tarjoavat uusia osia usein markkinahintaa korkeammalla hinnalla.

 Usein kysyttyjä kysymyksiä 

⚠ Tuleeko minun hitsata uusi äänenvaimennin paikalleen?

Varsinkin jälkiasennettavat äänenvaimentimet voi olla tarpeen hitsata paikalleen. Kaikki riippuu valitsemastasi äänenvaimentimesta sekä ajoneuvostasi.

⚠ Jos autoilla ja moottoripyörillä on melurajat, miksi niin monet ajoneuvot ovat sitten niin kovaäänisiä?

Poliisi puuttuu häiritsevään ajoon varsinkin kaupunkialueella ja viimeistään katsastuksessa liian kovaääninen ajoneuvo hylätään. Harrastajat saattavat kuitenkin joskus uhmata kieltoja.

⚠ Auttaako äänenvaimennin säästämään polttoainetta?

Periaatteessa ei, mutta viallinen äänenvaimennin kyllä aiheuttaa polttoaineenkulutuksen kasvua. Jotkut viritysosat saattavat tuoda pieniä polttoainesäästöjä.

⚠ Mikä on E-hyväksyntä?

E-hyväksyntä tarkoittaa tyyppihyväksyntää. Kun olet ostamassa uutta äänenvaimenninta, kannattaa kiinnittää erityistä huomiota siihen, että niillä on E-hyväksyntä. Tällöin ne ovat sallittuja liikennekäytössä.

⚠ Paljonko äänenvaimennin maksaa?

Markkinoilla on saatavilla hyvin monenlaisia äänenvaimentimia, joiden hinnat lähtevät aina muutamasta kympistä ja nousevat useisiin satoihin euroihin. Harkitse tarkkaan, millaisia ominaisuuksia toivot ostamaltasi äänenvaimentimelta. Laatuun kannattaa toki yleensä panostaa.

Yhteenveto

  • i Äänenvaimennin vaimentaa pakojärjestelmän tuottamaa meteliä prosessissa, jota kutsutaan destruktiiviseksi interferenssiksi. Tässä pakokaasun välityksellä kulkevat korkea- ja matalapaineiset ääniaallot kumoavat toisensa.
  • i Viallisen äänenvaimentimen voi havaita ensinnäkin ajoneuvon melutason kasvusta, mutta myös pakoputkesta tulevasta kosteudesta, ruosteesta, ajoneuvon suorituskyvyn heikkenemisestä sekä epätavallisista äänistä ja hajuista. Ongelmiin kannattaa puuttua mahdollisimman nopeasti.
  • i Laadukkaat äänenvaimentimet luotettavilta valmistajilta löydät AUTODOC-verkkokaupasta. Valikoimamme kattaa suorituskykyisiä vaimentimia kaikista hintaluokista lähes mille tahansa ajoneuvolle. Tervetuloa tutustumaan tarjouksiimme!

Kommentoi

Your email address will not be published. Required fields are marked *