Ääntä konepellin alta, jota ei tulisi sivuuttaa

Ääntä konepellin alta, jota ei tulisi sivuuttaa

  1. VIHELTÄVÄ JA HUMISEVA ÄÄNI

Ne osoittavat virheen vaihdelaatikossa, ja venttiilimekanismissa. Viheltävä ääni johtuu yleensä venyneestä hihnasta tai rikkoutuneesta kiristimestä. Humiseva ääni on oire rikkoutuneesta laakerista. On erittäin vaarallista sivuuttaa nämä viat.

Esimerkiksi jumissa oleva jäähdytyspumpun laakeri tai vaihtovirtalaturi voi aiheuttaa hihnan rikkoutumisen, joka johtaa täydelliseen apulaitteiden toimimattomuuteen.

Jos epätavallisia ääniä kuuluu jakohihnasta, se on vieläkin huonompi asia: sen rikkoutuminen johtaa venttiilin epämuodostumiseen ja se taas johtaa moottorin huoltoon.

  1. KOLISEVA ÄÄNI

Tämä ääni ilmestyy yleensä, kun vaihtuva venttiilin ajoitusmekanismi pettää. Se voi joskus kuulua, kun nokka-akselin asentoanturi on rikkoutunut. Näiden elementtien viat johtavat moottorin vikoihin, vähentäen sen tehoa.

Joskus koliseva ääni voi johtua venyneestä jakoketjusta. Samoin, kuten hihnan kanssa, tämä vika tulisi korjata välittömästi.

  1. ÄÄNEKÄS TÄRINÄ.

Se viittaa kuluneisiin moottorin kiinnikkeisiin tai sytytystulpan vikaan.

  1. KOPUTTAVA ÄÄNI

Se on yksi yleisimmistä moottorivian oireista. Se osoittaa monia vikoja: venttilivahinko, kuluneet nokka-akselin laakerit, sylinterin ja männän viat. Koputuksen tyyppiä voidaan käyttää paikantamaan vika.

  • Tömähtävä ääni, joka ilmestyy moottorin lämpeämisen jälkeen ja muuttuu helähtelyksi, kun kaasupoljinta painetaan. Se osoittaa nokka-akselin kriittisen kuluman ja liittävien tankolaakerien kuluman.
  • Selvästi kuultava tikitys kylmästä moottorista heti käynnistyksen jälkeen. Se voi kadota kokonaan moottorin lämpeämisen jälkeen. Se osoittaa usein venttiilien vikaa.
  • Epätasainen tasapaksu koputus öljypohjassa, joka muuttaa tiheyttään yhdessä moottorin kierroslukeman kanssa. Tämä osoittaa kampiakselin laakerien tuhoutumiseen.
  • Selvästi kuultava koputus heti moottorin käynnistyksen jälkeen, joka katoaa muutamassa sekunnissa. Tämä voi osoittaa ei-riittävään tai ylimääräiseen moottoriöljyn tasoon ja öljynsuodattimen tukkiutumiseen.
  • Terävä metallinen ääni, joka voidaan yhtäkkiä kuulla suhteellisen uudesta moottorista, joka muuttuu intensiivisemmäksi kun kuorma kasvaa. Tämä voi osoittaa moottorin vikaan, jonka on aiheuttanut alhaisen oktaanin polttoaine.

Kommentoi

Your email address will not be published. Required fields are marked *