Active Select on manuaalisen vaihtamisen järjestelmä Opel-, Holden- ja Vauxhall-ajoneuvojen automaattivaihteistoissa. Se julkaistiin 2000-luvun alussa. Manuaalitila parantaa ajoneuvon dynaamisia ominaisuuksia. Se takaa esimerkiksi luotettavamman käynnistymisen liukkaalla pinnalla ja parantaa ohjattavuutta. Se on välttämätöntä nopeuden saavuttamiseksi, koska se mahdollistaa nopeamman kiihdytyksen.
Kuinka se toimii
Active Select -järjestelmä on saatavana perinteisiin vaihteistoihin, jotka on varustettu hydraulisella momentinmuuntimella, planeettavaihteistolla ja elektronisella ohjauksella. Automaattitilassa tämä vaihteisto voi sopeutua yksilölliseen ajotyyliin. Esimerkiksi, jos kuljettaja suosii urheilullista tyyliä, vaihteita vaihdetaan korkeammilla kierroksilla. Manuaalitilan aktivoimiseksi kuljettaja liu’uttaa vaihdekepin ”D”-asennosta vasemmalle. Sitten hän liu’uttaa vaihdekepin pikaisesti ”+” tai ”−”-asentoon vaihtaakseen isommalle tai pienemmälle. Valittu tila ja vaihde näkyvät kojelaudassa.
Suosittuja vaihteistoja, joissa on Active Select -järjestelmä
Vaihdelaatikon koodi | Valmistaja | Vaihteiden määrä | Maksimaalinen moottoritilavuus litroissa | Maksimimomentti, Nm | Auton vetotapa | Tuotannon alku | Mallit |
AF17 (AW60-41SN) | Aisin | 4 | 1,8 | 180 | Etuveto | 1998 | Opel Astra; Holden Astra; Opel Zafira |
AF22 (AW50-40LE) | Aisin | 4 | 2,5 | 250 | Etuveto | 1995 | Opel Vectra; Opel Astra; Opel Zafira; Holden Zafira |
AW55-50SN | Aisin | 5 | 3,5 | 330 | Etuveto | 2000 | Opel Vectra; Holden Epica; Holden Equinox; Opel Signum |
TF-80SC | Aisin | 6 | 2,5 | 450 | Etuveto, neliveto | 2000 | Opel Astra; Opel Vectra; Holden Zafira; Opel Insignia; Opel Zafira |
5L40-E | GM | 5 | 3,6 | 360 | Etuveto, neliveto | 1999 | Holden Caprice WM; Holden Adventra; Holden Commodore; Holden Crewman; Opel GT |
Yleisiä vikoja Active Select -järjestelmällä varustetuissa vaihteistoissa
Viat | Vaihteistot |
Solenoidit tukkeutuvat öljyn likaantumisen vuoksi, mikä aiheuttaa nykäyksiä vaihteiston toiminnassa. | AW55-50SN; TF-80SC; 5L40E; AF17 (AW60-41SN) |
Planeettavaihdesarjat kuluvat öljyn puutteen takia. | AF17 (AW60-41SN); AW55-50SN |
Tiiviste alkaa vuotaa jonkin ajan kuluttua. | AF22 (AW50-40LE) |
Kytkinrumpu halkeaa. | AF22 (AW50-40LE) |
Vaihteisto alkaa lipsua momentinmuuntimen kitkalevyn kulumisen vuoksi. | TF-80SC |
Voimansiirtopumppu voi rikkoutua jatkuvan suurella nopeudella ajamisen jälkeen. | 5L40E |
Muotitetut kumimännät voivat vahingoittua ylikuumenemisesta. | 5L40E |
Kommentoi