Iskunvaimentimien tehtävä on parantaa ajomukavuutta ja ohjattavuutta vaimentamalla jousitukseen kohdistuvia iskuja. Jos iskunvaimentimia ei olisi, autolla ajaminen tuntuisikin melkoiselta höykkyytykseltä ja ohjausliikkeiden tekeminen olisi huomattavasti hankalampaa.
Tässä artikkelissa kerromme iskunvaimentimien toiminnasta ja huollosta. Kerromme, kuinka nämä osat voivat vioittua, mistä oireista viat voi havaita ja kuinka iskunvaimentimien vaihto tapahtuu.
Auton iskunvaimentimet lyhyesti
Auton jousitus on monimutkainen järjestelmä, johon kuuluu lukuisia osia sekä edessä että takana. Ensisijaisesti se yhdistää ajoneuvon sen renkaisiin. Autoissa tarvitaan jousitusta, jotta ajoneuvo pysyisi hallittavissa ja ajo olisi mukavaa. Iskunvaimentimet (“iskarit”) ovat tärkeä jousituksen osa, jonka tehtävänä on nimensä mukaisesti vaimentaa jousituksen liikettä ajettaessa esimerkiksi epätasaisessa maastossa tai töyssyn tai kuopan yli. Jokaisessa auton kulmassa olevien iskunvaimentimien ansiosta ajoneuvo ei jää “pomppimaan”, sen pohja jämähdä kohti tienpintaa, sen pyörät eivät menetä kitkaansa eikä ajoneuvo ei vieri tai heilu hallitsemattomasti. Iskunvaimentimet ovatkin ajomukavuuden ja -turvallisuuden kannalta erittäin oleellinen jousituksen osa.
Iskunvaimentimia on olemassa erityyppisiä: nesteiskunvaimentimia, ilmaiskunvaimentimia (hydraulisia iskunvaimentimia), kaasuiskunvaimentimia sekä vipuiskunvaimentimia. Nesteiskunvaimennin eli teleskooppi-iskunvaimennin on ylivoimaisesti yleisin iskunvaimentimien tyyppi, minkä vuoksi tämä artikkeli käsitteleekin iskunvaimentimia niiden näkökulmasta. Rakenteeltaan tällaiset iskunvaimentimet ovat oikeastaan putkimaisia “pumppuja” ja ne sisältävät yleensä hydraulista nestettä tai öljyä. Niissä on myös sylinteri sekä männän varteen kiinnitetty mäntä, joka liikkuu jousituksen liikkeiden mukaan ylös ja alas nesteessä. Varsinainen vaimennus tapahtuu, kun jousituksesta siirtyvä liike-energia (kineettinen energia) muuntuu lämpöenergiaksi, jota iskunvaimentimen sisältämä neste haihduttaa. Iskunvaimentimet ovat yleensä nopeusherkkiä, eli mitä nopeammin jousituksen jouset liikkuvat, sitä enemmän vastusta iskunvaimennin tarjoaa. Näin ollen oikein toimivat iskunvaimentimet pystyvät tasoittamaan rajumpaakin matkantekoa.
Monissa ajoneuvoissa on etuosassa joustintuet etuiskunvaimentimien sijaan. Nämä tukevat paremmin etummaisten pyörien ohjausta ja ajoneuvon painoa.
Auton iskunvaimentimien huolto ja testaus
Kuten jousitus kokonaisuudessaan, myös iskunvaimentimet kaipaavat ylläpitoa ja huoltoa. Kun suoritat ennaltaehkäiseviä huoltotoimenpiteitä ja tarkistat osat aika ajoin, voit varmistua siitä, ettei auton iskunvaimennin ole rikki yllättäen.
Auton iskunvaimentimien testaus ja huolto käsittävät muun muassa seuraavat tehtävät.- Tärkein tapa saada iskunvaimentimet kestämään pitkään on hankkia ajoneuvoon sopivat osat. Vääränlaisten osien valitseminen tai vain yhden iskunvaimentimen vaihtaminen kerrallaan aiheuttavat nopeasti ongelmia.
- Testaa iskunvaimentimia jarruttamalla. Aja auto hiljaiseen paikkaan ja kokeile kiihdyttää ja jarruttaa toistuvasti. Tarkkaile auton liikettä jarrutettaessa: heiluuko se?
- Testaa iskunvaimentimia heiluttamalla autoa. Kokeile heiluttaa autoa sen eri kulmista 2-3 kertaa. Auton ei pitäisi jäädä “pomppimaan”.
- Tarkasta, onko autosi suorassa. Pysäköi se tasaiselle pinnalle ja mittaa, ovatko sen etu- ja takaosat suorassa vai onko jompikumpi osa toista ylempänä.
- Tarkastele iskunvaimentimia silmämääräisesti. Näkyykö niissä öljy- tai nestevuotoja? Vuodot voivat viitata ongelmiin.
- Tarkista, ovatko iskunvaimentimien ja jousituksen osien pultit tukevasti kiinni. Löysät pultit voivat aiheuttaa epätavallisia ääniä ja johtaa erinäisiin ongelmiin.
- Varmista, että rengaspaineet ovat sopivat. Liian matala tai korkea paine kuluttaa paitsi renkaita, myös jousituksen osia. Renkaita kannattaa myös säätää aika ajoin, jotta kuluma jakautuu tasaisemmin.
- Aja rauhallisesti epätasaisessa maastossa. Voimakkaat äkilliset iskut ovat iskunvaimentimille myrkkyä. Kun ajat rauhallisesti, saat nämä osat kestämään pidempään.
- Tarkista osat säännöllisesti korroosion varalta. Tiesuola, vesi ja erilaiset kemikaalit voivat saada osat syöpymään, joten niiden altistumista näille tulee välttää.
- Osat tarkistetaan yleensä aina katsastuksen ja määräaikaishuollon yhteydessä, mutta niiden tarkastamista kannattaa pyytää aina, kun käyt huoltamolla.
Tarkista aina autosi ohjekirjasta, mitä automallisi iskunvaimentimesta sanotaan ja noudata annettuja huolto-ohjeita.
Auton iskunvaimentimien oireet ja viat
Iskunvaimentimet voivat vioittua eri tavoilla.
Jos epäilet, että iskunvaimennin on rikki, oireet ja viat voivat olla erilaisia, ja niihin kuuluvat usein seuraavat.Kun havaitset tällaisia oireita, vaihda iskunvaimentimet itse tai vie auto korjaamolle mahdollisimman pian. Näin vältät laajemmat jousituksen vauriot ja vältät vaaratilanteet, joita auton heikentyneestä hallittavuudesta voi seurata.
Auton iskunvaimentimien vaihto
Auton iskunvaimenninhuolto auttaa joskus ratkaisemaan vähäisemmät ongelmat, kuten tiivisteiden rikkoutumisen. Joskus vaihtaminen on kuitenkin välttämätöntä. Iskunvaimentimien vaihtoa suositellaan pääsääntöisesti aina 80 000 km välein tai useammin ajotyylistä ja ajo-olosuhteista riippuen tai aina silloin, kun havaitaan oireita ja vikoja.
Alla kerromme yleisluontoiset ohjeet iskunvaimentimien vaihtoon. Tutustu aina ajoneuvosi ohjekirjaan ja lue tarkat vaihto-ohjeet ja vaadittu iskunvaimentimen tyyppi. Iskunvaimentimien ja niiden ylä- ja alaosien sijainnit voivat vaihdella ajoneuvosta riippuen.
Muista, että iskunvaimentimet ja joustintuet on aina vaihdettava pareittain.
- Aseta auto tasaiselle pinnalle ja nosta se autotunkilla. Tue auto autopukeilla sallituista nostokohdista. Auton on oltava sopivan korkealla, jotta pystyt työskentelemään sen alla. Voit myös käyttää rasvamonttua, mikäli sinulla on sellainen.
- Levitä iskunvaimentimien kiinnikkeille soveltuvaa puhdistusainetta, kuten WD-40:tä. Yleensä kiinnikkeet ovat lujasti kiinni ja likaisia, joten niiden irrottaminen voi olla vaikeaa. Anna aineen vaikuttaa hetken.
- Irrota iskunvaimentimen ylemmät pultit ja tiivisteet sopivalla vääntötyökalulla ja hylsyllä. Todennäköisesti joudut levittämään niihinkin WD-40:tä.
- Irrota iskunvaimentimen alemmat pultit ja tiivisteet. Ajoneuvosta riippuen saatat joutua irrottamaan muitakin osia, kuten kallistuksenvakaajan. Puhdistus- tai irrotusaine tulee jälleen tarpeeseen.
- Jos osat eivät meinaa millään irrota, älä hermostu – pultit voivat olla hyvinkin tiukasti kiinni. Heiluta niitä kärsivällisesti ja käytä apunasi WD-40:tä. Voit myös napauttaa kevyesti vasaralla.
- Irrota iskunvaimennin.
- Asenna uusi iskunvaimennin ja sen tiivisteet sekä mahdolliset muut osat, jotka poistit aiemmin (esim. kallistuksenvakaaja). Kiinnitä ensin iskunvaimentimen alaosan pultit, ja sitten yläosan pultit noudattamalla tarkasti ajoneuvosi ohjekirjassa määritettyä vääntömomenttia.
- Toista toimenpide muille iskunvaimentimille.
- Laske auto varovasti. Lähde koeajolle ja tarkkaile jousituksen käyttäytymistä.
- Kun olet valmis, kannattaa autolle tehdä tai teettää nelipyöräsuuntaus.
Jos epäröit taitojasi tai vaihto ei onnistunut, ota yhteyttä pätevään autokorjaamoon. Yleensä vaihto maksaa korjaamolla muutamia satoja euroja.
Yhteenveto
Kommentoi