Auton kytkin: Toiminta, viat ja vaihto

Auton kytkin: Toiminta, viat ja vaihto

Moottorin ja vaihdelaatikon välissä sijaitseva auton kytkin on ajoneuvon voimansiirron tärkeä osa. Tämä osa kytkee tai irrottaa moottorin vetopyöriin.

Tässä artikkelissa esittelemme auton kytkimen toimintaa ja kerromme kytkimen yleisistä vioista ja kuinka tunnistat kytkinvian. Kerromme myös, kuinka testaat kytkintä ja vaihdat uuden kytkimen rikkoutuneen tilalle.

Auton kytkimen toimintaperiaate

Auton kytkimen toimintaperiaate

Kytkin on laite, joka säätelee kahta pyörivää akselia. Itse kytkimeen kuuluvat kytkinlevy, paineasetelma, painelaakeri ja sen haarukka. Akseleista toista eli kampiakselia ohjaa tyypillisesti moottori tai hihnapyörä ja toinen akseli puolestaan siirtää voiman vaihdelaatikkoon, josta se siirtyy renkaille. Autossa kytkintä käytetään moottorin kytkemiseen tai irrottamiseen vetopyöristä. Auton ollessa käynnissä kytkin on jatkuvasti kytkettynä, mutta kun auto halutaan pysäyttää, kytkin mahdollistaa auton pysäyttämisen moottoria hajottamatta. Tämä tapahtuu vaihteiston kytkinlevyn ja moottorin vauhtipyörän välisen kitkan ansiosta. Kytkimiä löytyy sekä manuaali- että automaattivaihteisista autoista, joista jälkimmäisissä sen toiminnan täyttää momentinmuunnin. Lisäksi niitä löytyy muista ajoneuvoista ja monenlaisista muista laitteista ja työvälineistä.

 Yleensä auton kytkin toimii uudemmissa autoissa seuraavalla tavalla: 
  1. Kun auto on käynnissä, kytkin on kytkettynä eli vauhtipyörään pultattu painelevy välittää kalvojousen avulla jatkuvaa voimaa kytkinlevylle.
  2. Kitkalevy välittää voiman vaihdelaatikon syöttöakselille.
  3. Kun kuljettaja haluaa pysäyttää auton tai hidastaa, hän painaa kytkinpoljinta.
  4. Mäntä painaa haarukan avulla painelaakerit kalvojousen keskiosaa päin.
  5. Kalvojousen ansiosta painelevy vetäytyy irti kytkinlevystä ja voiman välitys päättyy.
  6. Kytkin vapautuu pyörittämästä moottoria ja auto hidastuu ja pysähtyy.

On olemassa useita erityyppisiä kytkimiä. Yleisiä ovat kitkakytkimet, joissa voi olla yksi tai useampi kitkalevy ja nämä voivat olla kuivia tai märkiä. Muita kytkintyyppejä ovat mm. hydraulinen kytkin, alipainekytkin, kartiokytkin, sähkömagneettinen kytkin, keskipakoiskytkin ja kalvokytkin.

Auton kytkimen viat ja niiden oireet

Epäiletkö, että auton kytkin on rikki? Nämä osat voivat vioittua monin eri tavoin, ja aina ei ole helppo tietää, mikä on vikana.

 Alla kerromme, mistä merkeistä kytkinvian voi tunnistaa. 
  • ! Auton kytkin luistaa. Tämä tarkoittaa moottorin kierrosten nousemista, mutta vauhdin pysymistä samana tai kiihtymistä vain viiveellä. Syitä voivat olla kitkapintojen ja -päällysteiden kuluminen tai likaantuminen, jousilevyn vaurio tai ohuus, osien/tiivisteiden löystyminen tai komponenttien äärimmäiset lämpövauriot.
    Luistavan kytkimen korjaaminen on hankalaa, joten käytännössä ainoa vaihtoehto on suorittaa kytkinremontti.
  • ! Auton kytkin ei irrota. Tämä tarkoittaa siis sitä, että vaihteet eivät mene päälle. Syy voi olla vuotava tai kulunut männäntiiviste pää- tai työsylinterissä tai hydrauliikkanesteen vuoto ulos järjestelmästä. Toisaalta hihnakytkimellä varustetuissa ajoneuvoissa hihna saattaa olla vaurioitunut tai sen säätö olla pielessä.
  • ! Auton kytkin on löysä/jäykkä. Tämä ilmenee kytkinpolkimen löysyyden tunteena eli vasteen puutteena tai sen vastakohtana eli jäykkyytenä. Syynä voi olla esimerkiksi työsylinterin vika tai nesteen vuoto ulos kokoonpanosta. Jäykkyys taas viittaa siihen, että kytkin on syytä vaihtaa.
  • ! Vaihteiden vaihtaminen on hankalaa. Kytkin on todennäköisesti vioittunut, sillä tämä viittaa siihen, että voima ei pääse siirtymään moottorista kytkimen kautta vaihteistoon. Toisaalta tämä voi viitata vaihteiston vikaan.
  • ! Vaihteet eivät pysy. Jos vaihde vaihtuu itsestään ajon aikana, kytkin voi olla kulunut rikki tai öljyvuoto voi saada kytkinlevyn liukkaaksi.
  • ! Auton kytkin haisee. Kytkimen kitkamateriaalin ylikuumeneminen voi aiheuttaa palaneen tai mädän kananmunan hajua. Tämä voi olla ensimmäinen kytkimen toimintahäiriöön viittaava oire. Aina tämä ei tarkoita kuitenkaan kytkimen olevan rikki: syy voi olla väärä säätö tai tilapäinen ylikuormitus.
  • ! Kytkinpoljin pitää outoa ääntä. Erikoinen ääni voi johtua monesta syystä. Usein tämän aiheuttavat hajonneet tai huonot painelaakerit, jolloin ääni voi olla matalaa ja jyystävää tai korkeaa vinkunaa.
  • ! Kytkinpoljin tärisee. Syynä voi olla kytkimen väärä säätö, kalvojousen vauriot tai ongelmat, kytkinlevyn vääntyminen tai painelaakerien vaurioituminen.

Kuinka ehkäistä kytkimen vikoja?

Omalla ajotavallasi voit estää kytkimen vikaantumista ja ennenaikaista kulumaa. Tärkeää on, että et pidä kytkinpoljinta edes osittain pohjassa ajaessasi. Kannattaa siis laskea jalka kytkinpolkimelta aina silloin, kun et ole vaihtamassa vaihteita. Odottaessasi liikennevaloissa, vaihda vapaalle ja nosta jalka kytkinpolkimelta; pysäköitynä ollessasi taas on syytä käyttää seisontajarrua. Vaihteita kannattaa vaihtaa reippaasti, sillä hitaus – vaikka olisikin vain muutaman sekunnin – rasittaa kytkintä. Vaihteita kannattaa myös vaihtaa harkiten, sillä jatkuva tarpeeton venkslaus edestakaisin ei tee auton kytkimelle hyvää. Varsinkin aloittelevilla autoilijoilla vaihteiden vaihtaminen saattaa olla epävarmaa, joten tätä taitoa kannattaa harjoitella.

Auton kytkimen testaus

 Kerromme nyt, kuinka testaat auton kytkimen toiminnan. 
  1. Varmista, että käsijarru on päällä ja vaihde vapaalla. Aloita kytkemällä autoon virta.
  2. Älä paina kytkin- tai kaasupoljinta, vaan kuuntele moottorin ääntä. Jos kuulet erikoista ääntä, kytkimessä voi olla vikaa.
  3. Jos et kuullut epätavallista ääntä, paina kytkinpoljin puoliväliin ja kuulostele millaista ääntä se pitää. Korkea vinkuminen kielii kytkimen laakerien ongelmasta.
  4. Jos et taaskaan kuullut mitään, paina kytkinpoljin pohjaan. Jos vinkuva ääni alkaa nyt, todennäköisesti vika on silmälaakerissa tai hylsyssä.
  5. Painele kytkinpoljinta edestakaisin. Onko se löysä vai tuntuuko siinä sopivasti vastetta, tai kuuletko epätavallista ääntä? Löysyys voi kertoa siitä, että kytkin on alkanut kulua. Voit myös kokeilla painaa kytkinpoljinta sormella. Tämän tulisi olla raskasta. Jos pelkkä sormi riittää polkimen painamiseen, kuluminen on valitettavasti jo pitkällä. Toisaalta kytkimen ei tulisi myöskään olla liian jäykkä.
    Painele kytkinpoljinta edestakaisin
  6. Testaa, kuinka nopeasti poljin nousee kun vapautat sen. Hidas nousu tai epätasainen palautuminen kertoo myös kulumasta.
  7. Kokeile vaihtaa vaihteita. Jos se ei käy sulavasti, kytkin on voinut kulua.
  8. Kytke iso vaihde ja käynnistä auto. Oikein toimiva kytkin ei anna käynnistää autoa isolla vaihteella.
  9. Testaa kytkimen toimintaa maantieajossa. Käykö vaihteiden vaihtaminen sulavasti? Jos kytkin toimii oikein, auton nopeuden tulisi kasvaa tavallisesti kierrosten kasvaessa.

Auton kytkimen säätö

Joskus voi olla, että auton kytkimen säätö on pielessä, ja osa itsessään ei ole viallinen. Voit yrittää säätää kytkimen sopivaksi itse. Alla kerromme, kuinka tämä yleensä tapahtuu.

Tarkista ennen toimenpiteen aloittamista ohjeet omalle ajoneuvollesi ja huolehdi, että moottori on sammutettuna ja viilentynyt. Otathan huomioon, että väärä säätö voi aiheuttaa kytkimen kulumaa ja luistamista.

  1. Tarkista kytkinpolkimen välys. Voit käyttää apunasi esimerkiksi puupalikkaa, johon merkitset kynällä polkimen korkeuden kun se ei ole painettuna, ja kun se on painettuna Saatat tarvita apulaisen, jotta mittaaminen helpottuu.
  2. Vertaile saamiasi lukemia. Nyt tiedät, mikä on auton välys. Vertaa lukemia autonomistajan käsikirjassa määriteltyihin lukuihin.
  3. Säädä seuraavaksi kytkinvaijeri. Siinä tulisi olla kierretanko ja lukitusmutterit, jotka säätelevät kytkinpolkimen välystä. Nämä löytyvät yleensä kytkinpolkimen yläpuolelta.
  4. Vedä kytkivaijeria ja löysää hieman lukitusmutteria ja säädintä. Sinun tulisi tuntea, kuinka kytkinhaarukka kiinnittyy.
  5. Pidä kytkimen vaijerista kiinni tässä asennossa ja kiristä lukitusmutterit ja säädin tähän asentoon. Nyt kytkinpolkimen asennon tulisi olla oikea.
  6. Kiinnitä mahdollisesti irrottamasi osat takaisin ja mittaa jälleen välys. Vertaile lukemia auton suositeltuihin lukemiin.

Jos auton kytkimen säätö itse epäonnistuu, voit teetättää säädön autohuoltamolla.

Auton kytkimen vaihto & asennus

Auton kytkimen vaihto & asennus

Kytkimen vika johtaa usein siihen, että autonomistaja vie autonsa huoltamolle korjaukseen. Aina tämä ei kuitenkaan ole tarpeen: jos autonomistajalla on riittävät taidot, onnistuu uuden kytkimen asennus itsekin.

Ennen toimenpiteen aloittamista, luethan huolellisesti autosi korjausoppaan ja tilaamasi kytkimen mukana mahdollisesti tulevat ohjeet. Anna moottorin viilentyä ennen vaihdon aloittamista ja varustaudu hengityssuojaimella.

  1. Nosta autoa autopukeilla ja poista pakokaasujärjestelmä, vetoakseli sekä manuaalivaihteisto.
  2. Tarkastele kytkimen painelevyn kuntoa ja poista levy irrottamalla sen pultit yksi kerrallaan. Ole varovainen, sillä painelevy on raskas ja voi pudotessaan aiheuttaa vahinkoa. Pidä siitä siis tukevasti kiinni irrottaessasi viimeisiä pultteja.
  3. Tarkastele kytkimen kulumaa. Kuluma vaikuttaa kytkinlevyn ja vauhtipyörän kiinnittymiseen haitallisesti ja aiheuttaa kytkimen luistamista.
  4. Tarkastele vauhtipyörän kuntoa lämpövaurioiden ja halkeamien varalta.
  5. Vaihda silmälaakerit.
  6. Asettele uusi kytkin vanhan viereen pöydälle ja tarkista levyn halkaisija. Niiden pitäisi vastata toisiaan.
  7. Ennen uuden kytkimen asentamista vauhtipyörälle sinun tulee asentaa se vaihteiston vetoakselille. Sen tulisi luiskahtaa paikalleen ilman sen suurempaa voimankäyttöä.
  8. Asenna nyt uusi kytkin. On tärkeää että asennat kytkimen levyn oikein päin. Puhdista rasva ja lika vauhtipyörältä, kytkimeltä ja painelevyltä.
  9. Kun levy on oikein, kiristä pultit huolellisesti käsin.
  10. Vaihda painelaakerit.
  11. Painele kytkinpoljinta, kunnes sen toiminta tuntuu normaalilta. Lisää tarpeen mukaan kytkinnestettä, pitäen silmällä sen tasoa.
  12. Käynnistä moottori ja paina kytkinpoljin täysin pohjaan vaihtaen samalla vaihteita. Vaihteiden vaihtaminen saattaa aivan aluksi tuntua hieman raskaalta, sillä uusi kytkin vaatii sisäänajon.
  13. Valmista!

Lue seuraavaksi: Mikä on tasauspyörästön lukko?

Yhteenveto

  • i Auton kytkimen avulla säädellään moottorin ja vetopyörien välistä yhteyttä. Näin ollen se on tärkeä osa auton voimansiirtoa.
  • i Kytkimen yleisiin vikoihin kuuluvat esim. luistaminen, löystyminen, ongelmat vaihteiden vaihtamisessa ja erikoinen ääni tai haju. Aina kyseessä ei kuitenkaan ole kytkinremonttia vaativa suuri vika, vaan kyseessä voi olla kulumakin.
  • i Osta laadukas kytkin autoosi AUTODOC-verkkokaupasta. Meillä on saatavilla laaja ja kohtuuhintainen valikoima kaikkia kytkimen osia kuten muun muassa laakereita, holkkeja, vauhtipyöriä ja painelevyjä. Tervetuloa tutustumaan!

Kommenttia – 1

  • @user_169404
    14.02.2022 08:12
    Jäsen

    Autoni kytkin korjattiin uusi neste ja pääsylinteri vaihdettu. Toimii lyhyellä ajolla hyvin kaupungiajossa, mutta kun on ajanut pitemmän matkan muutamia kymmeniä kilometrejä kytkimessä ei ole mitään tuntoa on aivan lerppu. Kun on pysähdyksissä pumppaa saa jotenkuten vaihteet päälle. Kun on seisonut päivän pari taas kytkin toimii. Onko mitään tieto mikä vika.

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja