Auton laturi: Toimintaperiaate, oireet ja viat

Auton laturi: Toimintaperiaate, oireet ja viat

Auton laturin tehtävä on ladata auton akkua ja tuottaa virtaa auton sähkölaitteilla moottorin ollessa käynnissä. Se kuuluukin kaikista tärkeimpiin auton osiin.

Tässä artikkelissa kerromme auton laturin toimintaperiaatteesta ja yleisistä oireista ja vioista. Kerromme myös kuinka auton laturin vaihto tapahtuu.

Auton laturin toiminta

Auton laturin toiminta

Autoissa on ollut erilaisia latausjärjestelmiä jo yli 100 vuoden ajan. Ensimmäinen laturimainen laite löytyi vuonna 1908 julkaistusta Ford T-mallista, jossa ollut magneetto tuotti matalajännitettä tasavirtapuolille, jossa se muunnettiin korkeajännitteeksi ja näin saatiin aikaan sytytyskipinä. Pikkuhiljaa auton sähköä kuluttavien laitteiden määrä kasvoi ja autoissa siirryttiin käyttämään dynamoja eli liike-energian sähköksi muuttavia generaattoreita. Näitä käytettiin aina 1960-luvulle asti, jolloin nykymuotoiset auton laturit eli vaihtovirtalaturit alkoivat yleistyä.

Auton laturi on latausgeneraattori, jollainen löytyy lähes kaikista autoista. Se on akun ja jännitteensäätimen ohella auton latausjärjestelmän tärkein osa. Moottorin ollessa käynnissä laturi lataa akkua, jota tarvitaan tietysti antamaan virtaa käynnistysmoottorille, joka käynnistää auton. Lisäksi auton laturi tuottaa virtaa auton sähkölaitteille, kuten valoille, kojelaudalle ja radiolle.

Laturi löytyy usein moottorin edestä. Sitä ohjaa kampiakseli, joka muuntaa mäntien ylös-alas-liikkeen kiertoliikkeeksi. Nykyautoissa on moniurahihna, eli käyttöhihna joka ohjaa kaikkia kampiakselin voimaa käyttäviä komponentteja. Hihna on kiinni laturin edessä olevassa hihnapyörässä, joka ohjaa roottoriakselia.

auton laturin käyttöikä

Auton laturi tuottaa vaihtovirtaa sähkömagnetismin avulla. Kun moottori on käynnissä, kampiakseli pyörittää käyttöhihnaa, joka taas pyörittää roottoriakselia. Vaihtovirta tuotetaan tarkalleen ottaen roottorin ja staattorin avulla: magneettien ympäröimä roottori pyörii staattorin sisällä, josta löytyy johtava kuparijohdotus. Sähkö syntyy magneettien liikkeen ansiosta. Näin mekaaninen energia muuntuu sähköksi. Tasasuuntaaja muuntaa tuotetun sähkön tasavirraksi – auton akku ei voi latautua vaihtovirralla. Tasasuuntaaja on itse asiassa pelkkä diodisilta, joka on laturin sisällä. Tasasuuntaajasta virta voi kulkea vain yhteen suuntaan, eli se toimii ikään kuin auton laturin yksisuuntaisena venttiilinä.

Laturi pyörii moottoria nopeammin, joten se käy erittäin kuumana. Tämän takia sen kotelossa on oltava tuuletusaukot.

Kauppa
Kauppa
Kauppa
Kauppa
Kauppa
Kauppa
Kauppa
Kauppa
Kauppa
Kauppa

Auton laturi rikki? Oireet ja viat

Mistä tietää, onko auton laturi rikki? Hyvä uutinen kaikille autonomistajille on, että auton laturit ovat kestävää tekoa eikä niitä tarvitse erityisesti huoltaa. Auton laturin käyttöikä onkin 7–10 vuotta. Laturitkin kuitenkin pikkuhiljaa kuluvat, ja käyttöikänsä lopussa ne on vaihdettava, jotta vältetään laajemmat viat.

 Jos auton laturi on rikki, oireet ja viat ovat yleensä seuraavat. 
  • ! Ajovalojen vilkkuminen tai himmeys. Auton laturi tuottaa virtaa ajovaloille, joten niiden himmeneminen tai vilkkuminen voi viitata laturin vikaan. Tämä on oire, jonka havaitsee nopeasti pimeällä ajaessa. Ajovalojen ongelmat ovat vakava liikenneturvallisuusriski, johon tulee puuttua heti.
  • ! Kojelaudan varoitusvalon syttyminen. Monien autojen kojelaudoilta löytyy akun symboli ja lyhenne GEN tai ALT. Kun tämä varoitusvalo syttyy, laturissa on vikaa tai laturi ei tuota tarpeeksi paljon virtaa.
  • ! Akun tyhjentyminen. Akku voi tyhjentyä monesta syystä, ja laturin ongelma on yksi ilmeisimmistä. Laturin tehtävähän on ladata akkua, joten jos se ei toimi, akkukaan ei lataudu. Tutki, onko vika akussa vai laturissa. Lue myös miten auto käynnistetään, jos akku on tyhjä.
  • ! Auton laturista tulee erikoista hajua. Palaneen kumin haju voi viitata siihen, että laturi ei pääse toimimaan vapaasti esimerkiksi likaantumisen tai vieraskappaleen vuoksi.
  • ! Auton laturi pitää ääntä. Epätavallinen jauhava, narskuva tai vinkuva ääni voi kertoa, että auton laturi on rikki.
  • ! Käynnistysongelmat ja sammumiset. Käynnistysongelmat voivat johtua viasta sytytysjärjestelmässä, akussa tai auton laturissa. Jos auto sammuu jatkuvasti kesken ajon, voi olla että sytytystulpille ei riitä virtaa sytyttämään kipinän ja pitämään näin moottorin käynnissä.
  • ! Sähköä kuluttavien laitteiden ongelmat. Sähköikkunat ja -lukot, ilmastointilaite, autoradio, sisätilojen valaistus… Autosta löytyy runsaasti sähköä kuluttavia laitteita. Kun yksi tai useampi niistä “vioittuu” samaan aikaan, voi tämä viitata siihen, että niille ei yksinkertaisesti riitä tarpeeksi virtaa.

Jos havaitset mitään yllä mainituista oireista ja vioista, vie auto asiantuntijoiden tarkastettavaksi lähimmälle korjaamolle.

Auton laturin vaihto

Nyt kun olet päätellyt auton laturin olevan rikki, haluat ehkä vaihtaa latausgeneraattorin itse. Vaihto ei ole kovinkaan monimutkainen toimenpide, jos sinulta löytyy jonkin verran kokemusta auton käsittelystä. Alla annamme yleisluontoiset auton laturin vaihto-ohjeet. Ennen vaihtamista, tarkista ajoneuvosi ohjekirjasta, millainen laturi autossasi on, ja hanki vastaavanlainen.

  1. Pysäköi auto tasaiselle pinnalle.
  2. Irrota auton akku. Irrota ensin negatiivinen napa, sitten positiivinen. Akku on ehdottomasti irrotettava ennen laturin vaihtamista!
  3. Nosta auto ylös tunkilla tarvittaessa. Jos pääset joka tapauksessa helposti käsiksi moniurahihnaan, autoa ei tarvitse nostaa.
  4. Selvitä auton laturin sijainti.
  5. Irrota pultti, joka yhdistää päävirtakaapelin auton laturiin. Saatat tarvita kiintoavainta. Vedä sitten kaapeli irti.
  6. Irrota johtosarjan turvakiinnike ruuvimeisselillä.
  7. Löysää moniurahihnan kireyttä automaattisella kiristimellä. Jos ajoneuvossasi ei ole automaattista moniurahihnan kiristintä, löysää laturin pultit.
  8. Tarkista moniurahihna. Jos siinä näkyy kulumaa tai vikaa, sekin on vaihdettava.
  9. Poista vanha laturi. Sen pitäisi nyt irrota vetämällä, kun johdot ja moniurahihna on irrotettu.
  10. Aseta uusi laturi paikalle, josta irrotit vanhan. Varo, ettet vahingoita viereisiä komponentteja tai moniurahihnaa.
  11. Kierrä pultit kiinni.
  12. Asenna moniurahihna laturin hihnapyörälle. Tarkista ajoneuvosi ohjekirjasta moniurahihnan kaavio ja toimi sen mukaisesti.
  13. Kiristä hihna automaattisella kiristimellä. Jos ajoneuvossasi ei ole sellaista, kasvata hihnan kireyttä ruuvimeisseliä tai kankea käyttämällä. Vedä tätä varten laturia etäämmälle moottorista.
  14. Kiristä pultit ja tarkista, että moniurahihnassa ei ole välystä.
  15. Yhdistä johtosarja ja päävirtakaapeli uuteen laturiin.
  16. Yhdistä akku takaisin.
  17. Testaa, että kaikki toimii. Jos kaikki on kunnossa, vaihto on valmis.

Mikäli et onnistu itse vaihtamaan auton laturia, voit teettää työn myös autokorjaamolla. Vaihto maksaa keskimäärin 300–600 euroa ajoneuvon merkistä ja mallista riippuen.

Yhteenveto

  • i Auton laturi on yhdessä akun kanssa auton sähköjärjestelmän sydän. Auton laturi on latausgeneraattori, joka tuottaa akulle ja auton sähkölaitteille virtaa. Sitä ohjaa kampiakseli moniurahihnan välityksellä.
  • i Auton laturilla on verrattain pitkä käyttöikä ja sillä ei juuri ole huoltotarvetta. Yleisiin vikojen oireisiin kuuluvat kuitenkin sähköä kuluttavien laitteiden ja ajovalojen toimintahäiriöt, käynnistysongelmat, erikoiset äänet sekä varoitusvalon syttyminen.
  • i Laadukkaat osat autoon kuin autoon löydät AUTODOC-verkkokaupasta. Meiltä löydät sekä akut että auton laturit todella kilpailukykyiseen hintaan. Tervetuloa tutustumaan valikoimaamme jo tänään!

Kommenttia – 1

  • @user_604549
    29.08.2023 16:09
    Jäsen

    Yleisivistävää tietoa. Ja hyödyllistä. Kiitos!

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja