Autosi maalipinta on mennyt huonoksi ja olet päättänyt maalata auton itse. Fiksu päätös! Auton maalaus itse säästää pitkän pennin verrattuna auton maalaukseen automaalaamolla. Kyseessä ei kuitenkaan ole helppo työ, vaan siihen tulee osata valmistautua huolellisesti ja noudattaa auton maalauksen ohjeita.
Tässä artikkelissa kerromme, millaisia vaiheita auton maalaukseen kuuluu. Kerromme myös, mitä virheitä sinun tulisi ehdottomasti välttää.
Miksi auto kannattaa maalata
UV-säteily, suora auringonvalo, tiesuola, kolarit, rakeet, pikkukivet, sade, jää… Auton maalipinnalla on vihollisia riittämiin. Sellaista auton maalipintaa ei valitettavasti ole vielä keksitty, joka kestäisi ympäristön haittatekijöitä vuodesta toiseen vahingoittumattomana ja kiiltävässä priimakunnossa. Auton maalaus kannattaa, jotta auton ulkomuoto säilyy siistinä ja eleganttina ja jotta auto säilyttää arvonsa.
Moni teettää auton maalauksen automaalaamolla, mutta maksaa myös itsensä kipeäksi. Automaalaamot voivat veloittaa yksittäisenkin osan maalaamisesta satoja euroja ja koko auton maalaamisesta jopa tuhansia euroja, joten vanhempia vaihtoautoja ei edes kannata maalata automaalaamolla. Pahimmassa tapauksessa auton maalauksen hinta on kalliimpi kuin itse auton arvo! Järkevä autonomistaja ottaakin huomioon mahdollisuuden maalata auto itse.
Auton maalaus itse
Kun haluat maalata auton itse, sinun tulee ottaa huomioon monia tekijöitä. Alla niistä tärkeimmät.
Jos koet, että olet valmis maalaamaan autosi itse, katso ohjeet alta.
Valmistelu
- Tarkista aivan aluksi maalipinnan yleiskunto. Korjaa yksittäiset virheet, kuten lommot ja naarmut. Jos suoritat korjauksen esimerkiksi täyttöaineita tai muita korjausaineita käyttäen, odota niiden kuivuvan ja hio lopputulos niin, että se on valmis maalattavaksi.
Huom! On tärkeää, että pinnalle ei jää lainkaan lommoja tai naarmuja; ne voivat näyttää entistä pahemmilta, kun ne maalataan.
- Hio autoa tai maalattavia osia hiomatyynyllä tai hiomakoneella. Jos jotkut osat ovat täysin kunnossa, voit jättää nämä hiomatta ja suojata ne sen sijaan. Käytä vanhan maalin poistamiseen myös maalinpoistoainetta. Poista myös ruoste. Voit ohittaa tämän vaiheen, jos maalipinnan kunto on hyvä ja voit ylimaalata auton.
- Puhdista hiomisen jäljet ja jäämät kostealla liinalla. Tarkista, että pinnalle ei jää lainkaan irtokappaleita tai muuta roskaa.
Auton pohjamaalaus
- Suojaa osat, joille et ole aikeissa levittää pohjamaalia, kuten ikkunat ja renkaat. Tähän ei yleisen uskomuksen vastaisesti kannata käyttää sanomalehtipaperia, koska siitä voi jäädä mustetahroja lasille ja muille pinnoille. Irrota osat, jotka saattavat sotkeentua, kuten antenni ja ovenkahvat. Varmista, että valitsemasi pohjamaali sopii auton pinnalle ja myöhemmin levitettävälle maalille. Muoviosat on aina pohjustettava tartuntamaalilla, jotta maali tarttuu niihin kunnolla. Metalliosat taas vaativat ruostesuoja-ainetta.
- Levitä hiotulle pinnalle kerros pohjamaalia. Tämä kannattaa tehdä mielellään maaliruiskulla noin 20–30 cm päässä maalattavasta pinnasta.
- Kun olet levittänyt ensimmäisen kerroksen, anna kuivua noin tunti ja levitä sitten toinen kerros (pohjamaalin tyypistä riippuen). Huolehdi, että maalipinta on tasainen ja sen paksuus on sopiva.
- Hio pohjamaalin epätasaisuudet pois.
- Toista toimenpide kunnes pohjamaalipinta on täydellinen. Tämän jälkeen voit aloittaa itse maalaamisen.
Auton maalausohje
- Auton maalaus ruiskulla on paras vaihtoehto. Hanki siis maaliruisku. Myös auton maalaus telalla tai spraylla on mahdollista, mutta saattaa olla hankalampaa kuin maaliruiskulla. Tämä ohje käsittelee siis ruiskumaalausta.
- Ennen maalaamista, pysäköi auto hyvin ilmastoituun, hyvin valaistuun ja suojattuun tilaan ja suojaa itsesi henkilönsuojaimilla. Osat, joita et halua maalata, on syytä pitää edelleen huolellisesti suojattuina tai irrotettuina.
- Pitele maaliruiskua noin 20–30 cm päässä auton pinnasta. Vedä tasaisia sivulta sivulle -vetoja.
- Kun olet levittänyt ensimmäisen maalikerroksen, odota noin tunti maalin kuivumista sen tyypistä riippuen. Katso tarkka kuivumisaika pakkauksesta.
- Hio pinnoilta ylimääräiset maalitahrat, juovat yms.
- Levitä toinen kerros maalia. Tarkista, että pinta on tasainen ja peittävyys on hyvä. Tarpeen mukaan levitä vielä kolmas tai jopa neljäs kerros maalia.
- Kun maalipinta näyttää hyvältä, suojaa se levittämällä kirkaslakkaa samaan tapaan ruiskulla.
- Anna kuivua.
- Irrota erilaiset suojat ja tasoita vielä lakan epätasaisuudet.
- Valmista tuli! Vaikka maalipinta on kuivunut, vasta levitetty maali on vielä altista auringonvalolle, pölyn kertymiselle, iskuille yms. Kannattaa siis ajaa autolla varoen tai mielellään käyttää toista autoa. Monen valmistajan mukaan maalin lopulliseen asettumiseen voi kestää jopa viikko. Auton vahaus ja auton kiillotus eivät ole suositeltavia ensimmäisen kuukauden sisällä maalaamisesta.
Otathan huomioon, että yllä annetut ohjeet ovat yleisluontoisia. Tarkista aina ostamiesi tarvikkeiden ja automaalien mukana tulevat ohjeet sekä autosi ohjekirja.
Vältä näitä virheitä
Valitettavasti auton maalaus itse ei ole helppoa. Moni asia voi mennä pieleen. Yleisimpiä virheitä ovat muun muassa seuraavat.
Yhteenveto
- @user_16619308.02.2022 19:03Jäsen
Millä pohjamaalilla ja pintamaalilla pitää lasikuitukori maalata?
Kommenttia – 1