Auton vikojen diagnosointi pakokaasun värin perusteella

Auton vikojen diagnosointi pakokaasun värin perusteella

Yksi moottorin ja siihen liittyvien järjestelmien toimintahäiriön merkeistä on savua pakoputkesta. Monet ongelmat voidaan todeta sen värin ja rakenteen perusteella. Tässä artikkelissa kerromme sinulle, minkävärinen pakokaasu voi olla ja kerromme syistä sen ilmaantumiselle.

Miksi auto savuttaa, kun käynnistän sen?

Jos moottorista tulee savua vain sen käynnistyessä, etenkin kovassa pakkasessa tai kuivalla säällä, ja se katoaa moottorin lämmittämisen jälkeen, tämä ei tarkoita toimintahäiriötä: tällöin lauhde haihtuu pakoputkistosta.

Miksi pakoputkesta tulee valkoista savua?

Jos pakoputken savu ei katoa, kun moottori on lämmennyt ja tämä tapahtuu kuivalla sekä kuumalla säällä, se osoittaa, että vettä pääsee moottoriin. Yleensä tämä tapahtuu kahdella tavalla: joko silloin, kun siihen sekoitetaan jäähdytysnestettä, mikä osoittaa sylinterikannen tiivisteen tai jäähdytysjärjestelmän tiiviyden menetystä, tai yhdessä polttoaineen kanssa, jos sen laatu on huono.

 Miten päästä eroon valkoisesta savusta pakoputkesta? Suorita seuraavat vaiheet: 
  1. Tarkista jäähdytysnesteen määrä säiliössä. Sen jyrkkä lasku osoittaa jäähdytysjärjestelmän tiiviyden menetystä.
  2. Tarkasta moottoritila: vuotoja voidaan usein havaita moottorilohkon ja sylinterinkannen välisestä liitoksesta.
  3. Katso jäähdytysnestesäiliöön. Öljyn läsnäolo siinä on epäsuora merkki sylinterikannen tiivisteen tiiviyden menetyksestä ja se voi yhdessä valkoisen savun kanssa osoittaa, että jäähdytysneste pääsee moottorin polttokammioihin.
  4. Tarkista öljyntäyttöputki. Siinä ei saa olla valkoista vaahtoa.
  5. Vie auto korjaamolle, jos havaitaan ainakin yksi yllä mainituista merkeistä, niin ammattilainen voi tutkia sitä. Osana korjausta vaaditaan sylinterikannen tiivisteen vaihto ja mahdollisesti moottorilohkon ja sylinterinkannen vastakkaispintojen hionta.
  6. Jos jäähdytysjärjestelmässä ei ole ongelmia, kokeile toista huoltoasemaa.
  7. Tarkista, onko polttoainesäiliö tiivis. Se on tarvittaessa korjattava tai vaihdettava.
Valkoista savua pakoputkesta

Saanko jatkaa ajamista, jos auto savuttaa?

Et saa. Älä koskaan lykkää vianetsintää: öljyyn sekoitettuna jäähdytysneste laimentaa sitä, mikä heikentää öljyn voiteluominaisuuksia. Tämä voi johtaa moottorin liikkuvien osien tuhoutumiseen. Käytä siksi hinausautoa myös vain korjaamolle kuljetusta varten.

Joskus valkoista savua tulee konepellin alta. Tämä voi olla merkki kiehuvasta jäähdytysnesteestä ja moottorin ylikuumenemisesta, samoin kuin jäähdyttimen tai sen putkien tiiviyden menetyksestä. Tässä tapauksessa pysäytä auto heti ja anna moottorin jäähtyä. Tarkista sitten jäähdytysjärjestelmä vuotojen varalta. Jos vakavia vuotoja havaitaan, ajon jatkaminen on kielletty.

Miksi auto savuttaa mustaa savua?

Paksu musta savu pakoputkesta on merkki liian rikkaasta ilma-polttoaineseoksesta. Tämä voi johtua tukkeutuneesta ilmansuodattimesta, jonka seurauksena moottoriin syötetään vähemmän ilmaa, tai polttoainepumpun tai säätimen toimintahäiriöistä, mikä johtaa lisääntyneeseen paineeseen polttoaineletkussa.

 Jos huomasit ongelman, toimi seuraavasti: 
  1. Mittaa polttoainejärjestelmän paine painemittarilla.
  2. Tarkista polttoainesuuttimet. Mittaa niiden vastus yleismittarilla ja vertaa saatuja arvoja nimellisarvoihin. Vie autosi korjaamolle tarkempaa diagnoosia varten, joka tulisi suorittaa erityisellä tunkilla.
  3. Varmista, että happianturit toimivat oikein. Tarkista ensin, ovatko anturit kiinnitetty kunnolla liittimiin. Puhdista liittimet tarvittaessa. Pura osa ja tarkasta se. Saostumien esiintyminen osan suojaputkessa osoittaa tarpeen vaihtaa se.
  4. Kytke sytytysvirta päälle. Kytke yleismittarin mittapäät lämmittimen piiriin. Jännitteen tulisi olla 12 V.
  5. Kytke mittapäät signaalijohtoon ja rungon maadoitukseen. Yleismittarin lukeman tulisi olla 0,45 V.
  6. Irrota liitoskappale laitteesta. Mittaa vastus lämmittimen liittimien välillä. Lukemat saattavat vaihdella anturityypistä riippuen, mutta niiden ei tulisi ylittää 2-10 ohmia.
  7. Asenna uusi anturi viallisen tilalle.
  8. Jos sinulla on dieselauto, käynnistä dieselhiukkassuodattimen regenerointitila.
  9. Dieselajoneuvoissa tukkeutunut hiukkassuodatin voi aiheuttaa paksua mustaa savua.
Mustaa savua pakoputkesta

Voinko jatkaa ajamista, jos pakoputkesta tulee mustaa savua?

Jos auto savuttaa mustaa savua, sinun on tehtävä vianmääritys niin pian kuin mahdollista. Liian rikas ilma-polttoaineseos palaa itse asiassa tavallista hitaammin, mikä johtaa moottorin osien paikalliseen ylikuumenemiseen. Lisäksi osa polttoaineesta palaa loppuun äänenvaimentimessa, mikä aiheuttaa moottorin nakutuksen ja katalysaattorin tuhoutumisen riskin. Sytytystulpat epäonnistuvat tavallista aikaisemmin. Ajan myötä pakoputkiston osat voivat palaa ja joskus moottori leikkaa kiinni.

Miksi pakoputkesta tulee sinistä savua?

Jos pakoputkesta tulee sinistä savua, se osoittaa, että öljy pääsee polttokammioihin. Tämä johtuu yleensä mäntä-sylinteriryhmän osien kulumisesta, männänrenkaiden tarttumisesta, venttiilinvarren kumien tuhoutumisesta ja sopimattoman öljyn käytöstä.

 Tässä on, mitä sinun täytyy tehdä: 
  1. Varmista, että käytetään oikeaa öljyä voitelujärjestelmässä. Jos näin ei ole, vaihda se huuhtelemalla järjestelmää.
  2. Mittaa puristus moottorin sylintereissä. Jos se on riittämätön, polttokammioiden tiiviys häviää. Tarvitaan perusteellisempi diagnoosi.
  3. Tuo autosi korjaamolle: kun auto savuttaa sinistä savua, on melko usein merkki moottorin lähestyvästä kunnostuksesta. On mahdotonta suorittaa sitä ilman asiantuntijoiden apua.
Sinistä savua pakoputkesta

Mitä tapahtuu, jos jatkan ajamista, kun moottorista tulee sinistä savua?

Sininen savu itsessään on merkki olemassa olevista vioista, mutta jos lykkäät ongelman korjaamista, tilanne vain pahenee. Esimerkiksi voit välttää suuria ongelmia vaihtamalla venttiilivarren kumit ja männänrenkaat hyvissä ajoin. Jos kuitenkin odotat niiden vaihdon kanssa, männät saattavat palaa, mikä aiheuttaa huomattavasti suurempia kustannuksia.

Johtopäätös

Pakoputkesta tuleva savu osoittaa melkein aina toimintahäiriöitä ajoneuvon eri järjestelmissä. Et voi sivuuttaa tätä merkkiä. Mitä nopeammin ratkaiset ongelman, sitä vähemmän vahinkoja autollesi loppujen lopuksi aiheutuu.