Autosta vuotaa öljyä: syyt, seuraukset ja vianetsintäratkaisut

Autosta vuotaa öljyä: syyt, seuraukset ja vianetsintäratkaisut

Moottoriöljyllä on erittäin tärkeitä tehtäviä. Se muodostaa osien pinnalle kalvon niiden kulumisen estämiseksi, poistaa lämpöä liikkuvista osista ja suojaa niitä korroosiolta. Lisäksi se puhdistaa moottorin. Voiteluaineen puute on vaarallinen moottorille. Tässä artikkelissa katsomme, miksi vuotoja voi esiintyä, kerromme, mistä etsiä vika ja selvitämme, onko öljyä vuotavaa autoa turvallista ajaa.

Miksi autosta vuotaa öljyä?

 Auton öljyvuotojen yleisimmät syyt ovat: 

Kuluneet tiivisteet

Tiivisteet, tiivisterenkaat ja o-renkaat ovat yleensä kumista, joka ajan myötä menettää kestävyytensä ja muuttuu vähemmän elastiseksi. Tämän seurauksena auto alkaa vuotaa öljyä näiden osien tiivistämien vastakkaispintojen alueelta.

Miksi autosta vuotaa öljyä

Ratkaisu:

  • Tarkista venttiilin kansi silmämääräisesti. Voiteluaineen tahrat alueella, jossa se koskettaa sylinterinkantta, osoittavat, että tiiviste on heikentynyt. Vaihda se silloin.
  • Tarkista moottorilohkon ja sylinterinkannen välinen liitos: vuoto tässä paikassa voi johtua moottorin ylikuumenemisesta, mikä johtaa moottorilohkon ja sylinterinkannen muodonmuutoksiin sekä tiivisteen rikkoutumiseen.
  • Kierrä jäähdytysnestesäiliön kansi irti ja tarkista, onko siinä voiteluainejäämiä. Niiden muodostuminen osoittaa myös tiiviyden menetyksen moottorilohkon ja sylinterinkannen välisessä liitoksessa.
  • Tarkista öljyntäyttöputki. Valkoinen vaahto kertoo siitä, että jäähdytysneste pääsee voitelujärjestelmään.
  • Vaihda sylinterinkannen tiiviste. Tehdäksesi tämän, vie autosi korjaamolle, koska korjaukseen kuuluu todennäköisesti uuden tiivisteen asentamisen lisäksi myös vastakkaispintojen hionta.
  • Tarkista virranjakajan asennuspaikka. Jos havaitaan vuoto, vaihda öljytiiviste tai o-rengas.
  • Tarkista öljynsuodatin. Jos autosta vuotaa öljyä tiivisteensa alta, yritä korjata ongelma kiristämällä osa entistä enemmän. Vaihda osa, jos tämä ei auta.
  • Tarkista kampiakselin öljytiivisteet. Niiden viat voivat johtua kampikammion kaasunpaineen noususta tai asennusvirheistä. Asenna uudet osat. Huom! Työn aikana joudut purkamaan moottorin. Siksi on suositeltavaa vaihtaa myös nokka-akselin tiivisteet.
Tarkista kampiakselin öljytiivisteet

Lisääntynyt paine järjestelmässä

Epäpuhtauksien vuoksi voitelujärjestelmän yksittäisten osien suorituskyky pienenee, mikä johtaa paikalliseen paineen nousuun. Jälkimmäinen voi myös olla seurausta kampikammion tuuletuskomponenttien tukkeutumisesta, mikä johtaa pakokaasujen pääsyyn voitelujärjestelmään. Tämän seurauksena öljy puristuu tiivisteiden ja liitosten kautta. Joskus ongelman aiheuttaa liiallinen voiteluaine ja sen korkea viskositeetti.

Ratkaisu:

  • Mittaa paine voitelujärjestelmässä painemittarilla. Jos se on normaalia suurempi, siirry seuraavaan vaiheeseen.
  • Muista, kun olet viimeksi vaihtanut öljyä. Jos autolla on sen jälkeen ajettu noin 15 000 km, vaihda voiteluaine ja öljynsuodatin.
  • Varmista, että käytät tuotetta valmistajan suosittelemalla viskositeetilla. Jos se on normaalia suurempi, paine voi nousta.
  • Huuhtele voitelujärjestelmä. Tehdäksesi tämän, kaada erityinen lisäaine öljyntäyttöputkeen, käynnistä moottori ja anna sen hetkeksi olla tyhjäkäynnillä. Valuta neste sen jälkeen, vaihda suodatin ja täytä uudella öljyllä.
  • Tarkista öljymäärä. Jos se ylittää määrätyn tason, poista ylimääräisen määrän erityisellä tyhjiölaitteella tai valuta se tyhjennystulpan kautta.
  • Irrota ja tarkista paineenrajoitusventtiili. Puhdista se lialta. Tarkista, liikkuuko lukitusmekanismi vapaasti. Vaihda venttiili tai koko pumppukokoonpano, jos se on jumissa.
  • Lämmitä moottori käyttölämpötilaan. Poista öljyntäyttöaukon korkki ja peitä reikä kädelläsi. Pyydä avustajaa painamaan kaasupoljinta useita kertoja, jotta moottorin nopeus kasvaa 2000–2500 kierrokseen minuutissa. Jos kaasupoljinta painettaessa tunnet paineen nousevan järjestelmässä, kampikammion tuuletusjärjestelmä on viallinen. Vie auto korjaamolle korjausta varten. Asiantuntijat puhdistavat osat ja vaihtavat tarvittaessa PCV-venttiilin ja öljynkeräyssäiliön.

Tarkista öljymäärä

Asennusvirheet

Pulttien väärä kiristäminen ja väärä kiristysjärjestys voivat aiheuttaa tiivisteen vääntymisen tai halkeilun. Lisäksi tiivisteen tuhoutuminen voi johtua tiivistysaineiden ja liimojen käytöstä sen kiinnittämiseen.

Ratkaisu:

Vaihda tiivisteet ja tiivisterenkaat. Noudata valmistajan määrittämiä kiristysmomentteja. Kierrä kiinnikkeet ajoneuvon huolto-oppaassa olevan asettelun mukaan. Käytä erikoistyökaluja asentaessasi öljytiivisteitä.

Mekaaniset vauriot

Ne voivat johtua vieraiden esineiden sisääntunkeutumisesta tai esteeseen osumisesta, jolle öljypohja on kaikkein eniten alttiina.

Mekaaniset vauriot

Ratkaisu:

  • Sulje halkeama kylmähitsausmenetelmällä.
  • Vie auto huoltamolle saadaksesi öljypohjan hitsattua.
  • Asenna öljypohjan suoja. Jos ajat usein ajoteiden ulkopuolella tai huonolaatuisilla teillä, tämä suoja auttaa sinua välttämään monia ongelmia.

Löysät kiinnikkeet

Heikkolaatuisilla teillä ajamisen ja esimerkiksi kuluneiden jousituskomponenttien aiheuttaman liiallisen värähtelyn seurauksena jotkut kiinnikkeet voivat löystyä. Usein autosta vuotaa öljyä niiden alapuolelta.

Ratkaisu:

Kiristä klemmarit ja kiinnikkeet. Vaihda ne tarvittaessa.

Miksi öljyä vuotava auto on vaarallista

Voiteluaineen puutteesta johtuen vastakappaleiden kuluminen kasvaa. Ensinnäkin tämä vaikuttaa kielteisesti venttiilinvarren kumien tilaan, mikä pahentaa ongelmaa entisestään. Öljyn liian vähäinen määrä pääsee jo itse asiassa moottorisylintereihin ja palaa siellä. Voitelun puute merkitsee nokka-akselin ja kampiakselin sekä moottorin mäntien tuhoamista ja takavarikointia. Joissain tapauksissa kiertokanget voivat rikkoutua ylikuumenemisen seurauksena.

Lisäksi, jos autosta vuotaa öljyä, itse moottorin runko likaantuu ja siihen kerääntyy likaa. Tämä vaarantaa lämmönvaihtoprosessit, lisää moottorin kuormitusta ja voi aiheuttaa sen ylikuumenemisen. Voiteluaine voi kertyä sytytystulppien aukkoihin, mikä aiheuttaa toimintahäiriöitä sytytysjärjestelmässä. Lisäksi öljy voi tuhota konepellin alla olevien johtimien ja kytkinosien eristykset, se voi myös pehmentää kumialustoja, tiivisteitä ja olla vuorovaikutuksessa muoviosien kanssa.

Jos autosta vuotaa öljyä, voinko ajaa sitä?

Jos vuoto on vakava, esimerkiksi kun öljypohja on rei’itetty, auton käyttö on kielletty. On parasta käyttää hinauspalvelua. Jos kyseessä on pieniä vaurioita, voit yrittää korjata ne tiivistysaineella tai kylmähitsauksella. Matkalla korjaamolle on jatkuvasti seurattava voiteluaineen tasoa. Lisää neste vaaditulle tasolle, kun se on vähentynyt, jotta moottorin osat eivät jää ilman öljyä.

Jos autosta vuotaa öljyä, voinko ajaa sitä

Onko mahdollista, että auto ei käynnisty öljyvuodon takia?
Useimmiten öljyvuoto ei vaikuta moottorin käynnistykseen. Mutta joissakin tapauksissa, esimerkiksi jos auto on varustettu öljymäärän anturilla ja sen määrä on saavuttanut kriittisen vähimmäistason, elektroninen ohjausyksikkö saattaa estää moottorin käynnistymisen.

Johtopäätös

Moottorin käyttöikä on suoraan riippuvainen voiteluaineen määrästä. Siksi kaikki vuodot ovat vaarallisia. Ne olisi poistettava heti, kun ne on havaittu. Loppujen lopuksi öljyä vuotavan auton korjaaminen on aina halvempaa kuin moottorin kunnostus tai vaihto.

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja