Auton sulakkeiden tehtävä on suojella auton sähkölaitteita ja johtoja oikosulkujen ja ylivirran aiheuttamilta vioittumisilta. Sulakkeita on olemassa erilaisia ja niiden vioittuminen voi johtaa laajoihin vaurioihin auton sähköjärjestelmässä.
Tässä artikkelissa kerromme autosulakkeiden toimintaperiaatteesta, tyypeistä, sulakkeiden palamisen syistä sekä sulakkeiden tarkistamisesta. Lopuksi annamme ohjeet auton sulakkeiden vaihtoon.
Auton sulakkeet: Toimintaperiaate ja tyypit
Auton sulakkeella tarkoitetaan sulaketta, jonka tehtävä on suojata ajoneuvon sähköjärjestelmää, järjestelmään liitettyjä laitteita ja etenkin johtoja oikosulkujen ja ylivirran aiheuttamalta vioittumiselta. Kun ajoneuvon sähköjärjestelmässä tai jossain siihen yhdistetyssä laitteessa syystä tai toisesta esiintyy oikosulku tai ylivirtaa, sulakkeen tehtävä on pysäyttää se palamalla, jolloin tietty virtapiiri ei pääse ylikuumenemaan ja vältetään tulipalo. Kun sulake palaa, johto säilyy vahingoittumana, mikä on autonomistajan onni; yleensä johtojen ja kaapelien vaihtaminen on huomattavasti hankalampaa kuin yksittäisen sulakkeen.
Sulakkeet sijaitsevat yleensä sulakerasiassa, joita voi olla yksi tai useampi auton suunnittelusta riippuen. Nämä sulakerasiat sijaitsevat yleensä konepellin alla tai kojelaudan alla paikassa, johon on suhteellisen helppo päästä käsiksi – tarkan sijainnin voit tarkistaa ajoneuvosi ohjekirjasta, josta löydät myös sulakekaavion. Usein sulakkeet on numeroitu, jolloin tietty sulake ja siihen yhdistetty johto tai laite on helppo paikantaa.
Auton sulakkeiden tyypit
Sulakkeita on olemassa muutamia eri tyyppejä. Yleisimpiä nykyään käytettävistä sulakkeista ovat lattasulakkeet, joissa on tunnistettava muovikuori ja kaksi piikkiä. Nämä sulakkeet ovat usein tyypiltään ATO tai ATC. Aiemmin käytössä oli laajalti myös lasiputkisulakkeita, joita käytettiin varsinkin amerikkalaisissa autoissa. Nämä edustivat usein sulaketyyppiä AGU. Lisäksi käytössä oli Bosch-sulakkeita, jotka olivat yleisiä eurooppalaisissa autoissa. Lasiputki- ja Bosch-sulakkeet harvinaistuivat kuitenkin jo 1980-luvulla. Vanhoissa englantilaisissa autoissa käytettiin Lucas-tyypin sulakkeita. Kaikki edellä mainituista sulakkeista ovat pienoisjännitesulakkeita.
Vaikka lattasulakkeet ovat yleisimmin käytettyjä sulakkeita, niiden tyypit, profiilit ja ampeerit vaihtelevat ajoneuvosta riippuen. Esimerkiksi monet japanilaiset autonvalmistajat käyttävät erilaisia sulakkeita kuin eurooppalaiset valmistajat. Tämä kannattaa ottaa huomioon, kun ostat uutta sulaketta. Tarkista aina sulakkeiden nimellisvirta. DIN 72581 -standardin mukaisesti sulakkeiden kuori on värikoodattu nimellisvirran mukaan seuraavasti: musta 1 A, harmaa 2 A, violetti 3 A, vaaleanpunainen 4 A, vaaleanruskea 5 A, ruskea 7,5 A, punainen 10 A, turkoosi 15 A, keltainen 20 A, kirkas 25 A, vihreä 30 A, oranssi 40 A, punainen 50 A, sininen 60 A, vaaleanruskea 70 A ja kirkas/kirkkaankeltainen 80 A. Värisävyt voivat hieman vaihdella.
Miksi auton sulakkeet palavat
Auton sulakkeiden palamiselle voi olla erilaisia syitä. Tavanomaista sulakkeiden palaminen ei ole, vaan syy tulee joka tapauksessa selvittää.
Sulakkeiden palamiselle on muutamia yleisiä syitä.Jos epäilet autosi sulakkeiden vaurioituneen yllä olevista syistä johtuen, siirry tarkistamaan sulakkeet noudattamalla seuraavassa osiossa kerrottuja ohjeita.
Auton sulakkeen tarkastus
Mistä tietää, että sulake on palanut, pohtii moni autonomistaja. Vastaus ei ole aina yksiselitteinen. Alle olemme koonneet vinkkejä auton sulakkeen tarkistukseen.
Huomioithan, että ohjeet ovat yleisluontoiset, eivätkä välttämättä ole samat kaikille ajoneuvoille.
- Selvitä sulakkeiden sijainti autossasi.
- Tarkista sulakkeet ensin silmämääräisesti. Joskus palaneen sulakkeen voi havaita jo päältä päin.
- Auton ollessa täysin sammutettuna, voit irrottaa sulakkeen soveltuvalla työkalulla, kuten kärkipihdeillä. Katso sulaketta valoa vasten: onko sulakkeen sisällä oleva metallilanka ehjä? Jos ei, sulake on palanut.
- Kytke sytytysvirta pois.
- Kiinnitä testivalon pidike mihin tahansa paljaaseen metalliin ja kosketa testivalon mittapäällä sulakkeen päitä.
- Jos sulake on kunnossa, testivalo syttyy sulakkeen molemmille puolille.
- Jos sulake on vioittunut, testivalo syttyy vain sulakkeen toisella puolella.
Jos sinulla on yleismittari, testaaminen on vieläkin helpompaa.
Auton sulakkeen mittaus yleismittarilla käy seuraavasti.- Tarkista ensin, että yleismittarisi toimii oikein.
- Kytke sytytysvirta pois ja irrota sulake.
- Käynnistä yleismittari ja aseta se jatkuvuustesti- tai ohmitilaan.
- Aseta yksi mittapää sulakkeen toiseen päähän. Ei ole väliä, kumpaan päähän asetat mittapään tai onko mittapää negatiivinen vai positiivinen. Katso, mitä mittarin näytölle ilmestyy.
- Yhdistä nyt toinen mittapää toiselle puolelle sulaketta. Mitä mittarin näytöllä näkyy? Piipittääkö mittari? Jos mitään ei tapahdu, sulake on palanut. Myös erilaiset virheilmoitukset viittaavat samaan. Tällöin joudut vaihtamaan auton sulakkeen uuteen.
Jos et onnistunut määrittämään, mikä sulake on palanut, tai mittauksesi ei onnistunut, kannattaa kääntyä asiantuntevan korjaamon puoleen.
Auton sulakkeen vaihto
Auton sulakkeen vaihtoon on hankalaa antaa yleispäteviä ohjeita, sillä eri autoissa on erilaisia sulakkeita ja vaihtotoimenpiteet voivat vaihdella. Alla kerromme kuitenkin, miten auton sulakkeen vaihto usein tapahtuu. Tarkista toimenpiteen tarkka kulku autosi ohjekirjasta.
- Selvitä sulakerasian sijainti.
- Selvitä, mikä sulake on viallinen ja tarkista se silmämääräisesti ja yleismittarilla yllä annettujen ohjeiden mukaisesti.
- Osta uusi sulake, joka vastaa palanutta sulaketta kooltaan ja sähköisiltä ominaisuuksiltaan.
- Aseta uusi sulake varovasti palaneen sulakkeen paikalle.
- Vaihda sulakerasia tarvittaessa.
- Tarkista uuden sulakkeen toiminta.
Jos et onnistu vaihtamaan sulaketta itse tai et luota taitoihisi, luota tämä työ asiantuntijalle. Jos ongelma taas ei ratkennut autosulakkeen vaihtamisella, vika on jossain muualla kuin sulakkeissa.
Yhteenveto
Kommentoi