CDI ovat dieselmoottoreita yhteispaine-suoraruiskutuksella, ja niitä löytyy eri Mercedes-Benz -autoista. Nämä moottorit ilmestyivät markkinoille vuonna 1997. Niissä on 4, 5, 6 tai 8 sylinteriä. Ne on varustettu ketjukäytöllä, turboahtimella sekä usein välijäähdyttimellä. Kaksivaiheinen turboahdin löytyy moderneista versioista; AdBlue-aineen ruiskutusjärjestelmä löytyy myös – se vähentää haitallisia päästöjä pakokaasuista.
CDI-moottorit kuluttavat suhteellisen vähän polttoainetta, ovat ympäristöystävällisiä, tarjoavat enemmän tehoa ja suuremman momentin. Tällaisten moottoreiden ruiskutusjärjestelmiä valmistavat arvostetut valmistajat, kuten Bosch ja Delphi.
Suosittuja CDI-moottoreita
Indeksi | Sylintereiden määrä ja järjestys | Venttiilien määrä | Tilavuus litroissa | Teho hevosvoimissa | Momentti, Nm | Tuotantovuodet | Mercedes-Benz -mallit |
OM612 | 5, rivimoottori | 20 | 2,7 | 156–170 | 330–400 | 1999–2007 | C-Class W203; CLK-Class C209; E-Class W210; ML-Class W163; G-Class W463; Sprinter W901 |
ОМ 651 | 4, rivimoottori | 16 | 1,8 ja 2,2 | 109‒204 | 250–500 | 2008 nykyhetkeen asti | A-Class W176; CLS-Class W218; S-Class W222; SLK-Class R172; GLA-Class X156; M-Class W166; Sprinter W906; V-Class W639; E-Class W212; C-Class W204; C-Class W205; B-Class W246 |
ОМ656 | 6, rivimoottori | 24 | 3,0 | 286–340 | 600‒700 | 2017 nykyhetkeen asti | CLS-Class C257; S-Class W222; E-Class W213; G-Class W463 |
ОМ642 | V6 | 24 | 3,0 | 184–265 | 400–620 | 2005 nykyhetkeen asti | C-Class W204; CLS-Class W219; E-Class W211; E-Class W213; CLK-Class C209; CLS-Class W218; E-Class W212; R-Class W251S-Class W222; GL-Class X164; GLC-Class X253; ML-Class W166; Sprinter W906; V-Class W639; GLK-Class X204; G-Class W463; S-Class W221 |
ОМ629 | V8 | 32 | 4,0 | 306–320 | 700–730 | 2005–2010 | E-Class W211; GL-Class X164; S-Class W221; ML-Class W164 |
OM640 | 4, rivimoottori | 16 | 2,0 | 82–140 | 180–300 | 2004–2012 | A-Class W169; B-Class W245 |
ОМ646 | 4, rivimoottori | 16 | 2,2 | 102–170 | 235–400 | 2002–2010 | C-Class W203; C-Class W204; CLK-Class C209; E-Class W211; Sprinter W906; V-Class W639 |
ОМ647 | 5, rivimoottori | 20 | 2,7 | 177 | 400 | 2002–2005 | E-Class W211 |
ОМ613 | 6, rivimoottori | 24 | 3,2 | 197 | 470 | 1999–2013 | E-Class W210; S-Class W220 |
ОМ628 | V8 | 32 | 4,0 | 250–260 | 560 | 1999–2005 | E-Class W211; G-Class W463; S-Class W220; ML-Class W163 |
OM654 | 4, rivimoottori | 16 | 2,0 | 150–245 | 360‒500 | 2016 nykyhetkeen asti | C-Class W205; E-Class W213 |
Yleisiä CDI-moottoreiden vikoja
Viat | Moottorit |
Ennenaikainen nokka-akselien hajoaminen, mikä riippuu moottorin rakenteesta. | OM612 |
Polttoainesuutinten ja paineanturin sähköjohtojen palaminen melko usein. | OM612, ОМ647 |
Tulenkestävien prikkojen palaminen suutinten alta, mikä johtaa liejun muodostumiseen niiden pinnoille. | OM612, ОМ647, ОМ613 |
Pietsosuutinten ennenaikainen vioittuminen. | OM651 |
Kampiakselien laakereiden vinoutumat voivat johtua öljypumpun vioista. | OM651 |
Imusarja on altis halkeamiselle ja ilmatiiviyden menetykselle, sillä se on valmistettu muoveista. | OM651 |
Jäähdytysnesteen vuodot tapahtuvat usein termostaatin kotelon ja vesipumpun lähellä. | OM651 |
Öljynjäähdyttimen vuodot johtuvat usein sen tiivisteen epäluotettavuudesta. | ОМ642 |
Turbiini hajoaa ennenaikaisesti johtuen pakosarjan halkeamisesta ja sen kulumistuotteiden kertymisestä turbiiniin. | ОМ642 |
Moottori on hyvin herkkä ylikuumentumiselle, ja se johtaa halkeamien ja naarmujen ilmestymiseen. | ОМ629, ОМ628 |
Polttoaineen roiskuminen suuttimista, polttoainepumpun vioittuminen. | ОМ629, ОМ628 |
EGR-venttiili ja imuventtiili likaantuvat suhteellisen nopeasti. | OM640 |
Kampiakselin ja nokka-akselin asentoanturit vioittuvat usein. | ОМ646, ОМ647, ОМ613 |
Polttoainejärjestelmään muodostuvat ilmalukot pikaliitinten kuivumisesta johtuen. | ОМ646, ОМ647, ОМ613 |
Kommentoi