CDI moottorit: toimintaominaisuudet

CDI moottorit: toimintaominaisuudet

CDI ovat dieselmoottoreita yhteispaine-suoraruiskutuksella, ja niitä löytyy eri Mercedes-Benz -autoista. Nämä moottorit ilmestyivät markkinoille vuonna 1997. Niissä on 4, 5, 6 tai 8 sylinteriä. Ne on varustettu ketjukäytöllä, turboahtimella sekä usein välijäähdyttimellä. Kaksivaiheinen turboahdin löytyy moderneista versioista; AdBlue-aineen ruiskutusjärjestelmä löytyy myös – se vähentää haitallisia päästöjä pakokaasuista.

CDI-moottorit kuluttavat suhteellisen vähän polttoainetta, ovat ympäristöystävällisiä, tarjoavat enemmän tehoa ja suuremman momentin. Tällaisten moottoreiden ruiskutusjärjestelmiä valmistavat arvostetut valmistajat, kuten Bosch ja Delphi.

Suosittuja CDI-moottoreita

Indeksi Sylintereiden määrä ja järjestys Venttiilien määrä Tilavuus litroissa Teho hevosvoimissa Momentti, Nm Tuotantovuodet Mercedes-Benz -mallit
OM612 5, rivimoottori 20 2,7 156–170 330–400 1999–2007 C-Class W203; CLK-Class C209; E-Class W210; ML-Class W163; G-Class W463; Sprinter W901
ОМ 651 4, rivimoottori 16 1,8 ja 2,2  109‒204 250–500 2008 nykyhetkeen asti A-Class W176; CLS-Class W218; S-Class W222; SLK-Class R172; GLA-Class X156; M-Class W166; Sprinter W906; V-Class W639; E-Class W212; C-Class W204; C-Class W205; B-Class W246
ОМ656 6, rivimoottori 24 3,0 286–340 600‒700 2017 nykyhetkeen asti CLS-Class C257; S-Class W222; E-Class W213; G-Class W463
ОМ642 V6 24 3,0 184–265 400–620 2005 nykyhetkeen asti C-Class W204; CLS-Class W219; E-Class W211; E-Class W213; CLK-Class C209; CLS-Class W218; E-Class W212; R-Class W251S-Class W222; GL-Class X164; GLC-Class X253; ML-Class W166; Sprinter W906; V-Class W639; GLK-Class X204; G-Class W463; S-Class W221
ОМ629 V8 32 4,0  306–320  700–730 2005–2010 E-Class W211; GL-Class X164; S-Class W221; ML-Class W164
OM640 4, rivimoottori 16 2,0 82–140 180–300 2004–2012 A-Class W169; B-Class W245
ОМ646 4, rivimoottori 16 2,2 102–170 235–400 2002–2010 C-Class W203; C-Class W204; CLK-Class C209; E-Class W211; Sprinter W906; V-Class W639
ОМ647 5, rivimoottori 20 2,7 177 400 2002–2005 E-Class W211
ОМ613 6, rivimoottori 24 3,2 197 470 1999–2013 E-Class W210; S-Class W220
ОМ628 V8 32 4,0 250–260 560 1999–2005 E-Class W211; G-Class W463; S-Class W220; ML-Class W163
OM654 4, rivimoottori 16 2,0 150–245 360‒500 2016 nykyhetkeen asti C-Class W205; E-Class W213

Yleisiä CDI-moottoreiden vikoja

ViatMoottorit
Ennenaikainen nokka-akselien hajoaminen, mikä riippuu moottorin rakenteesta.OM612
Polttoainesuutinten ja paineanturin sähköjohtojen palaminen melko usein.OM612, ОМ647
Tulenkestävien prikkojen palaminen suutinten alta, mikä johtaa liejun muodostumiseen niiden pinnoille.OM612, ОМ647, ОМ613
Pietsosuutinten ennenaikainen vioittuminen.OM651
Kampiakselien laakereiden vinoutumat voivat johtua öljypumpun vioista.OM651
Imusarja on altis halkeamiselle ja ilmatiiviyden menetykselle, sillä se on valmistettu muoveista.OM651
Jäähdytysnesteen vuodot tapahtuvat usein termostaatin kotelon ja vesipumpun lähellä.OM651
Öljynjäähdyttimen vuodot johtuvat usein sen tiivisteen epäluotettavuudesta.ОМ642
Turbiini hajoaa ennenaikaisesti johtuen pakosarjan halkeamisesta ja sen kulumistuotteiden kertymisestä turbiiniin.ОМ642
Moottori on hyvin herkkä ylikuumentumiselle, ja se johtaa halkeamien ja naarmujen ilmestymiseen.ОМ629, ОМ628
Polttoaineen roiskuminen suuttimista, polttoainepumpun vioittuminen.ОМ629, ОМ628
EGR-venttiili ja imuventtiili likaantuvat suhteellisen nopeasti.OM640
Kampiakselin ja nokka-akselin asentoanturit vioittuvat usein.ОМ646, ОМ647, ОМ613
Polttoainejärjestelmään muodostuvat ilmalukot pikaliitinten kuivumisesta johtuen.ОМ646, ОМ647, ОМ613
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja