CommandShift-vaihteisto: olennaiset tiedot, tyypit, ominaisuudet ja tekniset tiedot

CommandShift-vaihteisto: olennaiset tiedot, tyypit, ominaisuudet ja tekniset tiedot

CommandShift on manuaalisen vaihteenvaihtotoiminnon nimi Land Rover -autojen automaattivaihteistoissa. Toiminto on ollut käytössä vuodesta 2003 lähtien. Sen avulla voidaan jäljitellä manuaalivaihteiston toimintaa, mistä on monia eri hyötyjä. Se esimerkiksi auttaa nopeuden kiihdyttämiseen ohittaessa tai toisin päin moottorijarrutuksessa alamäissä. Manuaalinen ohjaus mahdollistaa varmemman käynnistyksen liukkaalla pinnalla ja parantaa ajoneuvon suorituskykyä maastossa ajettaessa jäällä, hiekalla ja lumella. Tämä toiminto on korvaamaton urheilullisessa ajossa.

CommandShiftin toimintaperiaate

CommandShift-toiminnolla varustetut vaihteistot ovat perinteisiä automaattivaihteistoja, joissa on planeettavaihteet, momentinmuunnin sekä sen lukitustoiminto. Manuaaliseen tilaan vaihtamisen prosessi riippuu ajoneuvon mallista ja tyypistä. Esimerkiksi Discovery Sportissa keskikonsolista tulee kääntää kiertokytkintä “S”-asentoon. Vaihteiden vaihtaminen isompaan ja pienempään tapahtuu ohjauspyörän viiksien avulla.

Range Rover Sportissa vaihteiston tila valitaan vaihteenvalitsimen avulla. Vaihtaaksesi manuaaliseen tilaan, liikuta valitsin “Sport”-tilaan, ja työnnä sitä sitten “+” tai “-” suuntaan vaihtaaksesi isommalle tai pienemmälle vaihteelle.

Suosittuja vaihteistoja CommandShift-toiminnolla

Vaihteiston tunnusValmistajaVaihteiden määräMaksimaalinen moottorin vääntömomentti newtonmetreissäMaksimaalinen moottoritilavuus litroissaVetotapaTuotannon alkuMallit
6HP26ZF 66006,0Etuveto, takaveto, neliveto2001Land Rover Discovery
6HP28ZF66206,7Etuveto, takaveto, neliveto2005Range Rover SportRange Rover. 
JF506EJatco53503,8Takaveto, neliveto2000Land Rover Freelander
TF-81SCAisin54504,0Takaveto, neliveto2004Land Rover Evoque; Land Rover Freelander.
8HP70ZF87506,2Takaveto, neliveto2010Range Rover Sport.
9HP48ZF 94804,0Takaveto, neliveto2013Range Rover Evoque; Range Rover Discovery Sport.

Yleisiä CommandShift-vaihteistojen vikoja

ViatVaihteisto
Momentinmuuntimen kitkakytkimen holkit, ja myöhemmin itse kitkakytkin kuluvat loppuun.6HP28; 6HP26; TF-81SC.
Vaihdelaatikon tiivisteet hajoavat liiallisesta tärinästä, mikä johtaa vuotoihin.6HP28.
Muovinen säiliö menettää muotonsa.6HP28.
Mekatroniikkayksikkö hajoaa usein erityisesti kuumalla säällä.6HP28; 8HP70; 6HP26.
Vaihteiston johtosarja vioittuu.6HP26.
Solenoidit tukkeutuvat usein liasta ja kitkakytkimen kulumatuotteista ja hajoavat.6HP28; 6HP26; 8HP70; JF506E.
Öljynpaineen säätimen venttiili vioittuu.JF506E.
Pyörimisnopeusanturi hajoaa.JF506E.
Jarruhihna ja kytkinpaketti hajoavat.TF-81SC.
Vaihteisto vaihtaa yhtäkkiä vapaalle.9HP48.

Kommentoi

Your email address will not be published. Required fields are marked *