CommandShift on manuaalisen vaihteenvaihtotoiminnon nimi Land Rover -autojen automaattivaihteistoissa. Toiminto on ollut käytössä vuodesta 2003 lähtien. Sen avulla voidaan jäljitellä manuaalivaihteiston toimintaa, mistä on monia eri hyötyjä. Se esimerkiksi auttaa nopeuden kiihdyttämiseen ohittaessa tai toisin päin moottorijarrutuksessa alamäissä. Manuaalinen ohjaus mahdollistaa varmemman käynnistyksen liukkaalla pinnalla ja parantaa ajoneuvon suorituskykyä maastossa ajettaessa jäällä, hiekalla ja lumella. Tämä toiminto on korvaamaton urheilullisessa ajossa.
CommandShiftin toimintaperiaate
CommandShift-toiminnolla varustetut vaihteistot ovat perinteisiä automaattivaihteistoja, joissa on planeettavaihteet, momentinmuunnin sekä sen lukitustoiminto. Manuaaliseen tilaan vaihtamisen prosessi riippuu ajoneuvon mallista ja tyypistä. Esimerkiksi Discovery Sportissa keskikonsolista tulee kääntää kiertokytkintä “S”-asentoon. Vaihteiden vaihtaminen isompaan ja pienempään tapahtuu ohjauspyörän viiksien avulla.
Range Rover Sportissa vaihteiston tila valitaan vaihteenvalitsimen avulla. Vaihtaaksesi manuaaliseen tilaan, liikuta valitsin “Sport”-tilaan, ja työnnä sitä sitten “+” tai “-” suuntaan vaihtaaksesi isommalle tai pienemmälle vaihteelle.
Suosittuja vaihteistoja CommandShift-toiminnolla
Vaihteiston tunnus | Valmistaja | Vaihteiden määrä | Maksimaalinen moottorin vääntömomentti newtonmetreissä | Maksimaalinen moottoritilavuus litroissa | Vetotapa | Tuotannon alku | Mallit |
6HP26 | ZF | 6 | 600 | 6,0 | Etuveto, takaveto, neliveto | 2001 | Land Rover Discovery |
6HP28 | ZF | 6 | 620 | 6,7 | Etuveto, takaveto, neliveto | 2005 | Range Rover SportRange Rover. |
JF506E | Jatco | 5 | 350 | 3,8 | Takaveto, neliveto | 2000 | Land Rover Freelander |
TF-81SC | Aisin | 5 | 450 | 4,0 | Takaveto, neliveto | 2004 | Land Rover Evoque; Land Rover Freelander. |
8HP70 | ZF | 8 | 750 | 6,2 | Takaveto, neliveto | 2010 | Range Rover Sport. |
9HP48 | ZF | 9 | 480 | 4,0 | Takaveto, neliveto | 2013 | Range Rover Evoque; Range Rover Discovery Sport. |
Yleisiä CommandShift-vaihteistojen vikoja
Viat | Vaihteisto |
Momentinmuuntimen kitkakytkimen holkit, ja myöhemmin itse kitkakytkin kuluvat loppuun. | 6HP28; 6HP26; TF-81SC. |
Vaihdelaatikon tiivisteet hajoavat liiallisesta tärinästä, mikä johtaa vuotoihin. | 6HP28. |
Muovinen säiliö menettää muotonsa. | 6HP28. |
Mekatroniikkayksikkö hajoaa usein erityisesti kuumalla säällä. | 6HP28; 8HP70; 6HP26. |
Vaihteiston johtosarja vioittuu. | 6HP26. |
Solenoidit tukkeutuvat usein liasta ja kitkakytkimen kulumatuotteista ja hajoavat. | 6HP28; 6HP26; 8HP70; JF506E. |
Öljynpaineen säätimen venttiili vioittuu. | JF506E. |
Pyörimisnopeusanturi hajoaa. | JF506E. |
Jarruhihna ja kytkinpaketti hajoavat. | TF-81SC. |
Vaihteisto vaihtaa yhtäkkiä vapaalle. | 9HP48. |
Kommentoi