DDiS:t ovat Suzukin autoihin asennettuja turboahdettuja dieselmoottoreita, joissa on Common Rail eli polttoaineen suora yhteispaineruiskutusjärjestelmä. Niitä on valmistettu vuodesta 2003 lähtien. Nämä moottorit ovat tunnettuja luotettavuudestaan, korkeasta suorituskyvystään ja polttoainetehokuudestaan. Tänä päivänä niitä on saatavilla suurimmalle osalle Suzuki-malleista.
DDiS-moottorien ominaisuudet
Nämä moottorit ovat General Motorsin, Groupe PSA:n (nykyään Stellantis) ja Groupe Renaultin valmistamien suosittujen moottorien versioita. Niissä on 4-sylinterinen valurautainen tai alumiininen moottorilohko. Sylinterinkannet ovat alumiinisia. Ne toimivat polttoaineensyötön yhteispaineruiskutusjärjestelmällä, joka on Delphin, Boschin tai Siemensin valmistama. Venttiilin ajoitusmekanismissa käytetään ketjua tai hihnaa.
Suosittuja DDiS-moottoreita
Koodi | Valmistaja | Tilavuus, l | Venttiilien määrä | Maksimaalinen teho, hv | Maksimimomentti, N·m | Tuotannon alku | Tämän tyyppisellä moottorilla varustetut Suzuki-mallit |
Z13DTJ | General Motors | 1,3 | 16 | 75 | 170 | 2005 | Swift |
10FD53 | Groupe PSA | 1,4 | 16 | 90 | 200 | 2004 | Liana RA |
10JBAX | Groupe PSA | 1,6 | 16 | 90 | 215 | 2007 | SX4 GY |
K9K 704 | Groupe Renault | 1,5 | 8 | 65 | 160 | 2001 | Jimny |
Yleisiä DDiS-moottorien vikoja
Viat | Moottorit |
Moottoriöljyvuotoja tapahtuu usein. | 10JBAX |
Öljysihti tukkeutuu ennenaikaisesti, mikä johtaa turbiinin rikkoutumiseen. | 10JBAX |
Ajoituksen toimintahäiriöitä esiintyy jakoketjun venymisen vuoksi. | 10FD53; 10JBAX |
EGR-venttiili likaantuu nopeasti, mikä voi saada sen juuttumaan. | 10JBAX; Z13DTJ |
Polttoainesuuttimien alla olevat tulenkestävät prikat palavat usein. | 10JBAX |
Kampiakselin hihnapyörä hajoaa aikaisessa vaiheessa. | 10FD53 |
Polttoainejärjestelmän osat hajoavat usein. | 10FD53 |
Kiertokangen laakerit pyörivät. | K9K 704 |
Polttoainesuuttimet ovat alttiita keräämään likaa. | K9K 704 |
Jakoketju hyppää hampaan yli voitelujärjestelmän painehäviön takia. | Z13DTJ |
Kommentoi