Driver Shift Control: ominaisuudet sekä hyvät ja huonot puolet

Driver Shift Control: ominaisuudet sekä hyvät ja huonot puolet

Driver Shift Control (DSC) on manuaalisen vaihteenvaihtotoiminto Pontiac, Chevrolet, Cadillac ja Buick -autojen automaattivaihteistoissa. Se mahdollistaa mahdollisimman tasaisen ajon auttaa säästämään polttoainetta. Tämän järjestelmän avulla voi moottorijarruttaa ja se parantaa ajoneuvon dynamiikkaa ja ohjattavuutta.

Kuinka se toimii

Driver Shift Control (DSC) -toiminto löytyy perinteisistä automaattivaihteistoista, joissa on hydraulinen momentinmuunnin, planeettavaihdesarjat ja elektroninen ohjaus. Manuaalinen ohjaus on mahdollista erityisen laiteohjelmiston ansiosta. Kuljettaja vaihtaa vaihdetta vaihdekepillä. Vaihtaakseen manuaaliseen tilaan kuljettaja liu’uttaa vaihdekepin ”D”-asennosta oikealle (vasemmalta ohjattavilla autoilla) tai vasemmalle (oikealta ohjattavilla autoilla) ja sitten ”+” tai ”−”-asentoon vaihtaakseen vaihteita isommalle tai pienemmälle.

Suosittuja vaihteistoja, joissa on Driver Shift Control (DSC) -toiminto

Vaihdelaatikon koodiValmistajaVaihteiden määräMaksimaalinen moottorin vääntömomentti newtonmetreissäMaksimaalinen moottoritilavuus litroissaAuton vetotapaTuotannon alkuMallit
4T65EGM43803,8Etuveto, neliveto1996Pontiac Grand Prix; Chevrolet Impala; Pontiac Montana; Buick LeSabre; Pontiac Aztek; Buick Rendezvous; Chevrolet Malibu; Pontiac Bonneville
4L65EGM45156,2Takaveto2001Chevrolet Silverado; Pontiac GTO; Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette
5L50EGM54504,6Takaveto, neliveto2000Cadillac STS; Pontiac Solstice; Buick Park Avenue; Cadillac SRX; Cadillac XLR
5L40EGM53603,6Takaveto, neliveto1999Pontiac Solstice; Cadillac SRX; Cadillac CTS; Cadillac STS
6L80GM68006,2Takaveto, neliveto2006Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette; Pontiac G8; Cadillac XLR
8L90GM810006,2Takaveto, neliveto2015Cadillac Escalade; Cadillac CT6; Chevrolet  Silverado; Cadillac CTS-V; Chevrolet Corvette; Chevrolet Camaro; Cadillac ATS-V

Yleisiä vikoja Driver Shift Control (DSC) -toiminnolla varustetuissa vaihteistoissa

ViatVaihteistot
Momentinmuuntimen kitkalevyjen käyttöikä on lyhyt.4L65E
Hydraulisen venttiilirungon kanavat ja solenoidit tukkeutuvat saastuneen öljyn takia.4Т65Е; 8L90; 5L50E; 6L80; 5L40E; 4L65E
Kytkinpaketti kuluu ennenaikaisesti.4L65E; 4Т65Е
Vaihteiston jarruhihna venyy toistuvan nopean ajamisen vuoksi.4L65E
Hydraulisen venttiilirungon erotinlevy kuluu ajan myötä.4L65E
Voimansiirtopumppu hajoaa usein. Se on altis juuttumiselle korkeilla kierroksilla.5L40E; 5L50E; 6L80; 4L65E
Laakerit ovat alttiita vaurioille.4Т65Е
Muotitetut kumimännät sulavat ylikuumentumisesta johtuen.5L40E
Kytkinpaketti alkaa palaa nopeasti, jos öljynpaine ei ole riittävä.5L50E
Hydraulisen momentinmuuntimen napa ja holkit hajoavat nopeasti.6L80 
Voimansiirtopumppu alkaa vuotaa tiivisterenkaiden lipsumisen vuoksi.6L80

Kommentoi

Your email address will not be published. Required fields are marked *