Driver Shift Control (DSC) on manuaalisen vaihteenvaihtotoiminto Pontiac, Chevrolet, Cadillac ja Buick -autojen automaattivaihteistoissa. Se mahdollistaa mahdollisimman tasaisen ajon auttaa säästämään polttoainetta. Tämän järjestelmän avulla voi moottorijarruttaa ja se parantaa ajoneuvon dynamiikkaa ja ohjattavuutta.
Kuinka se toimii
Driver Shift Control (DSC) -toiminto löytyy perinteisistä automaattivaihteistoista, joissa on hydraulinen momentinmuunnin, planeettavaihdesarjat ja elektroninen ohjaus. Manuaalinen ohjaus on mahdollista erityisen laiteohjelmiston ansiosta. Kuljettaja vaihtaa vaihdetta vaihdekepillä. Vaihtaakseen manuaaliseen tilaan kuljettaja liu’uttaa vaihdekepin ”D”-asennosta oikealle (vasemmalta ohjattavilla autoilla) tai vasemmalle (oikealta ohjattavilla autoilla) ja sitten ”+” tai ”−”-asentoon vaihtaakseen vaihteita isommalle tai pienemmälle.
Suosittuja vaihteistoja, joissa on Driver Shift Control (DSC) -toiminto
Vaihdelaatikon koodi | Valmistaja | Vaihteiden määrä | Maksimaalinen moottorin vääntömomentti newtonmetreissä | Maksimaalinen moottoritilavuus litroissa | Auton vetotapa | Tuotannon alku | Mallit |
4T65E | GM | 4 | 380 | 3,8 | Etuveto, neliveto | 1996 | Pontiac Grand Prix; Chevrolet Impala; Pontiac Montana; Buick LeSabre; Pontiac Aztek; Buick Rendezvous; Chevrolet Malibu; Pontiac Bonneville |
4L65E | GM | 4 | 515 | 6,2 | Takaveto | 2001 | Chevrolet Silverado; Pontiac GTO; Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette |
5L50E | GM | 5 | 450 | 4,6 | Takaveto, neliveto | 2000 | Cadillac STS; Pontiac Solstice; Buick Park Avenue; Cadillac SRX; Cadillac XLR |
5L40E | GM | 5 | 360 | 3,6 | Takaveto, neliveto | 1999 | Pontiac Solstice; Cadillac SRX; Cadillac CTS; Cadillac STS |
6L80 | GM | 6 | 800 | 6,2 | Takaveto, neliveto | 2006 | Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette; Pontiac G8; Cadillac XLR |
8L90 | GM | 8 | 1000 | 6,2 | Takaveto, neliveto | 2015 | Cadillac Escalade; Cadillac CT6; Chevrolet Silverado; Cadillac CTS-V; Chevrolet Corvette; Chevrolet Camaro; Cadillac ATS-V |
Yleisiä vikoja Driver Shift Control (DSC) -toiminnolla varustetuissa vaihteistoissa
Viat | Vaihteistot |
Momentinmuuntimen kitkalevyjen käyttöikä on lyhyt. | 4L65E |
Hydraulisen venttiilirungon kanavat ja solenoidit tukkeutuvat saastuneen öljyn takia. | 4Т65Е; 8L90; 5L50E; 6L80; 5L40E; 4L65E |
Kytkinpaketti kuluu ennenaikaisesti. | 4L65E; 4Т65Е |
Vaihteiston jarruhihna venyy toistuvan nopean ajamisen vuoksi. | 4L65E |
Hydraulisen venttiilirungon erotinlevy kuluu ajan myötä. | 4L65E |
Voimansiirtopumppu hajoaa usein. Se on altis juuttumiselle korkeilla kierroksilla. | 5L40E; 5L50E; 6L80; 4L65E |
Laakerit ovat alttiita vaurioille. | 4Т65Е |
Muotitetut kumimännät sulavat ylikuumentumisesta johtuen. | 5L40E |
Kytkinpaketti alkaa palaa nopeasti, jos öljynpaine ei ole riittävä. | 5L50E |
Hydraulisen momentinmuuntimen napa ja holkit hajoavat nopeasti. | 6L80 |
Voimansiirtopumppu alkaa vuotaa tiivisterenkaiden lipsumisen vuoksi. | 6L80 |
Kommentoi