E-Shift: ominaisuudet sekä hyvät ja huonot puolet

E-Shift: ominaisuudet sekä hyvät ja huonot puolet

E-Shift on manuaalisen vaihteenvaihtojärjestelmän nimi Jeep- ja Lexus-autojen automaattivaihteistoissa. Vaihteistoa ohjataan elektronisesti. Jeep-autoissa tämä järjestelmä ilmestyi vuonna 2014, kun Grand Cherokee 8-vaihteisella automaattivaihteistolla debytoi. Lexus-autoissa sitä alettiin käyttää melko aikaisemmin: vuonna 1999 IS-sedanissa.

Ominaisuudet

Jeepin E-Shift-järjestelmän suurin erottava ominaispiirre on vaihteenvalitsimen muotoilu, jonka avulla kuljettaja voi valita ajotilan ja vaihtaa manuaalitilaan. Vipu palaa alkuasentoonsa jokaisen liikkeen jälkeen. Vivussa on sisäänrakennetut LED-valot, jotka ilmoittavat nykyisestä vaihteiston tilasta.

Lexus-autoissa E-Shift-vivulla on perinteisempi muotoilu. Se pysyy valitussa asennossa, kunnes kuljettaja vaihtaa tilaa. Lisäksi ohjauspyörän viiksiä voidaan käyttää manuaalitilan vaihtamiseen.

Suosittuja E-Shift-vaihteistoja

VaihteistokoodiValmistajaVaihteiden määräMaksimaalinen vääntömomentti newtonmetreissäMaksimaalinen moottoritilavuus litroissaVetotapaMallit
8HP45ZF85003,5Takaveto, nelivetoJeep Grand Cherokee
A650E (AW35-51LS)Aisin54304,3Takaveto, nelivetoLexus GS430 S160; Lexus LS430 XF30; Lexus IS300 XE10; Lexus SC430 Z40 

Yleisiä E-Shift-vaihteistojen vikoja

  • Tärinä aiheuttaa voimansiirtopumpun rikkoutumisen.
  • Mekaaniset komponentit ja tiivisteet kuluvat suhteellisen nopeasti.
  • Solenoidit tukkeutuvat nopeasti.
  • Planeettavaihteiston alumiiniplaneettakokoonpanolla on lyhyt käyttöikä.