EBA, BA ja BAS: määritelmä, ominaisuudet ja toimintaperiaate

EBA, BA ja BAS: määritelmä, ominaisuudet ja toimintaperiaate

EBA, BA ja BAS ovat erilaisia hätäjarrutehostinjärjestelmiä, joita käytetään muun muassa Mercedes-Benzin, BMW:n, Volvon ja Toyotan autoissa. Tällaiset järjestelmät auttavat lyhentämään jarrutusmatkaa ja voivat auttaa välttämään onnettomuuksia. Ne kompensoivat kuljettajien hitaita reaktioita tai kun jarrupolkimelle kohdistetaan hätäjarrutuksen aikana liian vähän painetta. Kaikissa EU:ssa myydyissä uusissa ajoneuvoissa on oltava hätäjarrutehostin vakiovarusteena.

Miten EBA, BA ja BAS toimivat?

Yksi keskeisistä järjestelmän elementeistä on anturi, joka mittaa jarrujen alipainetehostimen työntötangon liikkeen nopeutta. Jos jarrupoljinta painetaan terävästi, ohjausyksikkö aktivoi alipainetehostimen magneettiventtiilin. Tämä kasvattaa kuljettajan jarrupolkimelle kohdistamaa voimaa. Tämän seurauksena paine jarrujärjestelmässä kasvaa, mikä saa pyörän jarrumekanismit aktivoitumaan nopeammin.

Suosittuja EBA:lla, BA:lla ja BAS:lla varustettuja autoja

  •  Volvo S60 I, XC60 I;
  • Mazda CX-9 (TB);
  • Mercedes-Benz C-Class W203, S-Class W221, S-Class W140, M-Class W163;
  • Peugeot 508 I;
  • Citroën DS3;
  • Toyota Corolla XI.

EBA:n, BA:n ja BAS:in toimintahäiriöiden syitä

  • Alipainetehostimen työntötangon liikeanturin rikkoutuminen.
  • Ohjausyksikön liitinten hapettuminen.
  • Rikkoutuneet johdot.

Kommentoi

Your email address will not be published. Required fields are marked *