G-Tronic-vaihteisto: olennaiset tiedot, tyypit, ominaisuudet ja tekniset tiedot

G-Tronic-vaihteisto: olennaiset tiedot, tyypit, ominaisuudet ja tekniset tiedot

G-Tronic on sarja manuaalisella tilalla varustettuja automaattivaihteistoja. Niitä löytyy Mercedes-Benz- ja SsangYong-autoista. Ensimmäinen G-Tronic oli nelivaihteinen automaattinen vaihdelaatikko, joka julkaistiin vuonna 1981. Nykyään valmistetaan 9-vaihteista G-Tronic-vaihteistoa. Kaikki nämä vaihdelaatikot ovat Daimler AG:n kehitystyön patentoituja tuloksia. Niille on ominaista luotettavuus, korkea suorituskyky ja korkea momentinsiirtokyky.

G-Tronicin toimintaperiaate 

G-Tronic perustuu perinteiseen automaattivaihteistoon, jossa on hydraulinen momentinmuunnin ja elektroninen ohjaus. 90-luvulta lähtien siihen on kuulunut momentinmuuntimen lukitus. Alussa tämä mahdollisti kuljettajalle ylimmän vaihteen valitsemisen (yksi tai useampi korkeammista vaihteista voitiin lukita).  Myöhemmin se auttoi sisällyttämään täysin manuaalisen tilan kaikkiin seuraaviin tämän automaattivaihteiston sukupolviin.

Näissä vaihteistoissa on yleensä useita eri automaattisia käyttötiloja, esimerkiksi Sport, Comfort ja Eco. Kuljettaja voi valita halutun tilan keskikonsolissa olevia nappia, erikoiskytkintä tai valitsinta käyttämällä. Vaihtaaksesi manuaaliseen tilaan, tulee sinun asettaa vaihteenvalitsin “D”-asentoon, ja sitten työntää se vasemmalle kohti “-“-merkkiä. Tämä lukitsee sillä hetkellä kytketyn vaihteen. Tämän jälkeen voit vaihtaa suuremmalle tai pienemmälle vaihteelle työntämällä valitsinta “+” tai “-” suuntaan. Manuaalinen vaihtaminen onnistuu myös ohjauspyörän viiksien avulla, jos ne löytyvät ajoneuvosta.

Suosittuja G-Tronic-vaihteistoja

Vaihteiston versioVaihteiston tunnusVaihteiden määräMaksimaalinen moottoritilavuus litroissaMaksimaalinen moottorin vääntömomentti newtonmetreissäTuotannon alkuAuton vetotapaMercedes-Benz-mallitSsangYong-mallit
4G-Tronic722.3 (W4A040)46,05701981TakavetoS-Class W126; E-Class W123; S-Class W140; SL R107; E-Class W124; SL R129
4G-Tronic722.4 (W4A020)43,02501981TakavetoS-Class W126; E-Class W123; C-Class W202; E-Class W124
5G-Tronic 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580)53,5; 4,3; 6350; 420; 5801996Takaveto, nelivetoC-Class W202; S-Class W221; C-Class W204; E-Class W211; C-Class W203; E-Class W212; M-Class W163; S-Class W140; S-Class W220Rodius AJ; Rexton Y200
5G-Tronic722.7 (W5A180)51,92051998EtuvetoVaneo W414; A-Class W168
7G-Tronic722.9 (W7X550, W7A700, W7B700)73,5; 5,5; 6,3550; 700; 8502003Takaveto, nelivetoC-Class W204; S-Class W221; E-Class W211; S-Class W220; M-Class W164; C-Class W205; E-Class W212; M-Class W166Chairman W
9G-Tronic725.0 (NAG3)96,710002013Takaveto, nelivetoC-Class W205; GLE W166; S-Class W222; E-Class W213; GLS X166; CLS W218 

Yleisiä G-Tronic-vaihteistojen vikoja

ViatVaihteisto
Tukkeutunut vaihteistoöljyn jäähdytin johtaa vaihteiston ylikuumentumiseen.722.4 (W4A020); 722.3 (W4A040)
Peruutusvaihteen kytkinpaketin jousi vahingoittuu.722.3 (W4A040); 722.4 (W4A020)
Alipainesäätimen venttiili vahingoittuu usein.722.4 (W4A020); 722.3 (W4A040)
Vaihteiston akselien välissä oleva holkki ei ole tarpeeksi vahva ja vahingoittuu usein.722.6 (W5A330, W5J400, W5A580)
Venttiilirungon solenoidit tukkeutuvat kytkinpakettien kulumatuotteista.722.6 (W5A330, W5J400, W5A580)
Momentinmuuntimen lukitussolenoidi hajoaa ennenaikaisesti.722.6 (W5A330, W5J400, W5A580)
Venttiilirungon piirilevy vahingoittuu usein.722.7 (W5A180); 722.9 (W7A700, W7X550, W7B700)
Yksi kytkimen rummuista vahingoittuu.722.7 (W5A180)
Aggressiivisesta ajotavasta johtuva tärinä johtaa vaihteiston kotelon huomattavaan vahingoittumiseen.722.9 (W7B7000, W7X550, W7A70)
Vaihteistoviat, jotka johtuvat likaantumisesta ja vaihteistonesteen myöhästyneestä vaihdosta.725.0 (NAG3)
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja