Geartronic – vaihdelaatikot Volvo-merkkisille autoille

Geartronic – vaihdelaatikot Volvo-merkkisille autoille

Geartronic on manuaalitilalla ja hydraulisella momentinmuuntimella varustettu automaattinen vaihdelaatikko. Sitä käytetään Volvon matkustaja- ja hyötyajoneuvoissa. Se julkaistiin 1990-luvulla. Nykyään se on saatavilla lähes kaikissa merkin malleissa. Manuaalisen tilan avulla kuljettaja voi itse hallita ajoneuvoa tarvittaessa, esimerkiksi parantaa sen maastoajokykyä tai dynamiikkaa tietyissä ajotilanteissa.

Miten Geartronic toimii?

Geartronic toimii tavallisesti automaattivaihteistona, laskien ja muuttaen välityssuhdetta itsenäisesti. Vaihtaakseen manuaaliseen tilaan, kuljettaja liu’uttaa vaihdekepin ”+S-”-kohtaan, ja sitten ”+” tai ”-”-kohtaan riippuen vaihteesta, jolle hän haluaa vaihtaa. Monissa nykyaikaisissa Volvo-malleissa on myös ohjauspyörän viikset manuaalista vaihteiston ohjausta varten. Manuaaliselle vaihtamisen jälkeen kojelaudan merkkivalo ”+S−” muuttuu oranssiksi ja numero ilmestyy osoittamaan mikä vaihde on kytketty.

Suositut Geartronic-versiot

Vaihdelaatikon koodi Valmistaja Vaihteiden määrä Maksimaalinen moottoritilavuus litroissa Maksimaalinen moottorin vääntömomentti newtonmetreissä Tuotannon alku Mallit
AWTF-80 SC Aisin  6 2,5 450 2001 Volvo C30 I; Volvo S60 I, II; Volvo XC60 I; Volvo S40 II; Volvo XC70 II
AW55-50SN Aisin 5 3,5 320 2000 Volvo S40 I, II; Volvo S80 I, II; Volvo S60 I; Volvo V70 I
4T65-E General Motors 4 3,8–5,3 380–440 1996 Volvo XC90; Volvo S80
TG-81SC (AWF8F35, AWF8G45, AWF8F45) Aisin 8 3,5–4,5 350–480  2013 Volvo S60 I; Volvo XC40 I; Volvo S90 I; Volvo XC90 I; Volvo S80 I; Volvo V90 I; Volvo XC60 I
TF-80SD Aisin 6 3,0 450 2010 Volvo V40 II; Volvo V70 III; Volvo V50 I; Volvo XC70 II; Volvo S60 II; Volvo XC60 I

Yleisiä Geartronicin vikoja 

ViatVaihteisto
Momentinmuuntimen solenoidit tukkeutuvat, jos vaihteistoöljyä ei vaihdeta ajoissa.AW55-50SN, TG-81SC.
Vaihteiston mekaaniset elementit alkavat kulua, jos vaihteistoöljyn taso on liian matala.AW55-50SN.
Planeettavaihteiston akselit hajoavat toistuvasti.AW55-50SN. 
Momentinmuuntimen lukituskytkin kuluu loppuun.TG-81SC. 
Vasemman vetoakselin holkki tai tiiviste alkaa vuotaa.TG-81SC.
Laakerit ovat alttiita vioittumiselle.GM 4Т65Е. 
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja