GM 5L40-E ja 5L50: ominaisuudet sekä hyvät ja huonot puolet

GM 5L40-E ja 5L50: ominaisuudet sekä hyvät ja huonot puolet

GM 5L40-E ja 5L50 ovat manuaalisen ohjauksen toiminnolla varustettuja 5-vaihteisia automaattisia vaihdelaatikkoja. Niitä on tuotettu vuodesta 1999 lähtien. Niitä on asennettu useisiin General Motorsin valmistamiin autoihin. Erityisesti merkit Cadillac, Pontiac, Holden, Chevrolet, Saturn, Opel ja Land Rover on varustettu niillä. Lisäksi niitä löytyy BMW-malleista, joissa niillä on eri vaihdelaatikon koodit.

Kuinka GM 5l40-E ja 5L50 toimivat?

GM 5L40-E- ja 5L50-vaihdelaatikot perustuvat perinteiseen automaattivaihteistoon, jossa on hydraulinen momentinmuunnin ja planeettavaihdesarjat. Kiitos erityisen ohjelmiston, niissä on useita eri käyttötiloja, jotka takaavat optimaaliset asetukset erilaisiin ajo-olosuhteisiin. Manuaalinen tila voidaan ottaa käyttöön liikuttamalla vaihdekeppiä vastaavaan asentoon, merkittynä esimerkiksi kirjaimella ”M”. Sitten liu’utetaan vaihdekeppiä ”+” tai ”-” suuntaan vaihteiden vaihtoa varten.

GM 5L40-E- ja 5L50-vaihteistojen teknisiä ominaisuuksia

Vaihdelaatikon koodiMaksimaalinen moottoritilavuus litroissaMaksimaalinen moottorin vääntömomentti newtonmetreissäVetotapaTuotannon alkuMallit
5L40E (A5S360R)3,6360Takaveto, neliveto1999Cadillac CTS; BMW X5 E53; Pontiac Solstice; BMW E39; Cadillac CTS; Cadillac SRX; Pontiac G8; BMW E46; BMW X5 E83; BMW Z3 E36
5L50E (A5S390R)4,6450Takaveto, neliveto2000Cadillac CTS; Cadillac SRX; BMW X5 E53; Cadillac XLR

Yleisiä GM 5L40-E- ja 5L50-vaihteistojen vikoja

  • Öljypumppu on herkkä korkeille kierrosnopeuksille ja sillä on taipumus jumiutua.
  • Öljy saastuu momentinmuuntimen lukituksen kulumatuotteista.
  • Solenoidit ja hydraulisen yksikön kanavat tukkeutuvat, jos vaihteistoöljyä ei vaihdeta ajoissa.
  • Öljyn puute aiheuttaa nykivää vaihteiden vaihtumista.
  • Kitkaparit ylikuumenevat ja tuhoutuvat voiteluaineen paineen vähentymisestä johtuen.
  • Muotitetut kumimännät palavat ylikuumentumisesta johtuen.