Huohotin: Toiminta, viat ja usein kysytyt kysymykset

Huohotin: Toiminta, viat ja usein kysytyt kysymykset

Kampikammio on polttomoottorin olennainen osa. Moottorin käynnin aikana kampikammioon kertyy ei-toivottua ohivuotokaasua, joka on ympäristölle haitallisia – ja tämän takia kampikammioon tarvitaan tuuletusjärjestelmää, joka tunnetaan paremmin huohottimena.

Tässä artikkelissa kerromme kampikammion tuuletusjärjestelmän osista ja toiminnasta. Kerromme, kuinka se voi vioittua ja miten huohottimen voi tarkistaa, sekä vastaamme eräisiin usein kysyttyihin kysymyksiin.

Miksi kampikammio tarvitsee huohottimen?

Useimpien polttomoottoreilla varustettujen ajoneuvojen polttomoottorit on rakennettu niin, että niissä on sarja sylintereitä ja jokaista kohden on liikkuva mäntä. Ilma-polttoaineseosta syötetään jokaisen sylinterin imuventtiiliin imusarjan avulla. Sylintereissä sytytystulppien kipinät sytyttävät ilma-polttoaineseoksen ja se palaa polttokammiossa. Palaminen aiheuttaa sylinterin männän edestakaista liikettä ja kampiakselin pyörimistä. Voima ohjautuu vaihteille, ja ajoneuvo liikkuu. Tässä prosessissa kampikammioon eli kampiakselin kammioon syntyy ei-toivottuja kaasuja eli ohivuotokaasuja. Nouseva mäntä työntää kaasut ja ylijääneen ilman ulos pakoventtiilin kautta.

Kaikkea ohivuotoilmaa ja -kaasua ei kuitenkaan voida poistaa, vaan osa päätyy laskevan männän mukana männänrenkaiden ohi kampikammioon. Kampikammion on oltava tiivis, ja kaasujen ei tule päästä sellaisenaan ulos ympäristölle haitallisten päästöjen vähentämiseksi. Tämän takia kampikammiossa on oltava huohotin.

 On olemassa sekä avoimia että suljettuja järjestelmiä. 
  • i Avoimissa järjestelmissä ilmaa imetään öljyn täyttöaukon korkin kautta, ja kun kampikammion paine kasvaa liikaa, se pakotetaan takaisin öljyn täyttöaukon korkin läpi ja ohjataan ulos. Vaikka avoin tuuletusjärjestelmä poistaa öljypisarat ja paineen kampikammiosta, sen päästönhallintaominaisuudet ovat rajalliset. Tämän takia avoimia järjestelmiä ei enää käytetä.
  • i Suljetuissa järjestelmissä imusarja imee huohottimen avulla raitista ilmaa ilmansuodattimen kotelosta. Ylimääräinen paine kulkeutuu siis takaisin ilmansuodattimen koteloon ja sieltä imusarjaan. Suljettu järjestelmä estää tehokkaammin järjestelmästä ulos pääseviä ilmansaasteita, minkä takia se on laajalti käytössä nykyään.
 Käytännössä huohotin toimii seuraavasti. 
  1. Ohivuotokaasut kierrätetään PCV-venttiilin, joka on ilman virtausta ohjaava venttiili, kautta imusarjalle. Imusarja imee ne takaisin polttokammioon. Siellä ne ja niiden sisältämät öljypisarat poltetaan toisen kerran.
  2. Ohivuotokaasut ovat yleensä seossuhteeltaan suhteellisen ilmapitoisia, joten ne kierrätetään auton ajaessa matalalla nopeudella tai ollessa tyhjäkäynnillä. Tällöin PCV-venttiili on kiinni.
  3. Kun auton nopeus kiihtyy, PCV-venttiili avautuu. Imusarjan tyhjiö on tällöin vähäisempi, joten ohivuotokaasut virtaavat avoimen PCV-venttiilin kautta polttokammioon.
  4. Kampikammion huohotin on käytännössä paineentasausputki, jonka avulla järjestelmään pääsee raitista ilmaa.

Ympäristölle haitallisten päästöjen vähentämisen lisäksi huohotin auttaa vähentämään moottorin kuumuutta, ehkäisemään ylipainetta ja siitä aiheutuvia vaurioita sekä torjumaan korroosiota poistamalla moottoriöljystä ylimääräistä kosteutta.

Otathan huomioon, että kaksitahtisissa moottoreissa ei tarvita huohotinta, sillä kampikammioon kertyvät kaasut ohjautuvat muutenkin takaisin polttokammioon.

Huohotin: oireet ja viat

Huohotin voi oireilla eri tavoilla ja kaikenlaisiin vioittumisiin tulee puuttua välittömästi.

 Lue alta yleisiä oireita ja vikoja. 
  • ! Saastunut suodatin. Kampikammion suodatin alkaa saastua hiilivedyllä ja öljyllä, jos PCV-venttiili vioittuu. Venttiilin vioittuminen aiheuttaa siis suodatinelementin kostumisen. Suodattimen likaantumisen merkki voi olla kasvanut polttoaineenkulutus. Voit tarkistaa tämän osan silmämääräisesti.
  • ! Huono suorituskyky. Ajoneuvon tehon heikkeneminen on yleisoire, ja se voi viitata vialliseen huohottimeen tai venttiiliin. Jos venttiili ei pääse sulkeutumaan täysin, polttokammioon voi päästä happea, jolloin moottori käy huonommin.
  • ! Polttoaineenkulutuksen kasvu. Polttoaineenkulutuksen kasvu voi viitata siihen, että PCV-venttiili on vioittunut.
  • ! Moottori huohottaa öljyä. Polttoaineenkulutuksen kasvun lisäksi moottori voi alkaa huohottaa öljyä: öljyä alkaa vuotaa tiivisteiden läpi, sillä paine ei pääse purkautumaan viallisen venttiilin tai huohottimen vuoksi normaalisti.
    Moottori huohottaa öljyä
  • ! Huohotin on tukossa. Tällöin öljyyn saattaa sekoittua kosteutta. Jos huohotin on tukossa, se voi myös savuttaa.
  • ! Huohotin on jäätynyt. Jäätyminen aiheuttaa ylipainetta, jolloin öljyä alkaa vuotaa tiivisteiden läpi. Jäätynyt huohotin voi aiheuttaa laajoja moottorivaurioita.
  • ! Nakutus. Varsinkin tyhjäkäynnillä tapahtuva nakutus voi viitata huohottimen vuotoon, puhkeamaan tai tukkeutumiseen.
  • ! Moottorin merkkivalon syttyminen. Yleisoire, joka kannattaa aina ottaa vakavasti.
    Huohotin: oireet. Yleisoire, joka kannattaa aina ottaa vakavasti
  • ! Erikoiset äänet. Viallinen huohotin tai sen letku voi aiheuttaa sihisevää ääntä.

Puutu ongelmiin aina välittömästi, jotta vältät suuremmat moottoriviat. Jos sinulla ei ole tarvittavia taitoja, vie auto asiantuntevalle korjaamolle.

Huohottimen tarkistaminen

 Jos havaitset oireita tai epäilet huohottimessa vikaa, voit tarkistaa sen seuraavasti. 
  • i Tarkista huohotin silmämääräisesti. Tarkista tiivisteet, O-renkaat, letkut jne.
  • i Irrota PCV-venttiili ja sen letkut ja tarkista ne silmämääräisesti. Jos havaitset niissä likaa, puhdista ne.
  • i Vaihda venttiili, mikäli se on vioittunut. Suosittelemme laadukkaan venttiilin ostamista.
    PCV-venttiilin
  • i Jos autossasi on kampikammion suodatin ja se on likaantunut, vaihda se.
  • i Tarkista öljyn taso. Jatkuva väheneminen voi viitata ongelmiin. Jos öljytikku on ylhäällä, huohotin voi syöttää liian paljon happea.

 Usein kysytyt kysymykset 

Vastaamme nyt joihinkin usein kysyttyihin kysymyksiin huohottimeen ja kampikammion tuuletukseen liittyen.

⚠ Voiko viallinen huohotin johtaa auton hylkäämiseen katsastuksessa?

Kyllä, ehdottomasti. Moottorin toimintahäiriöt ovat sen verran vakavia, että hylkäys on todennäköistä. Lisäksi päästömittauksen läpäiseminen voi tuottaa ongelmia. Joka tapauksessa on sinun ja autosi etu hoitaa viat kuntoon mahdollisimman pian.

⚠ Mitä eroa on diesel- ja bensiinikäyttöisten autojen huohottimilla?

Siinä, missä bensiinikäyttöisissä autoissa huohotin on yleensä yhdistetty ilmansuodattimen koteloon, dieselautoissa se on yleensä suoraan kiinni imusarjassa. Poikkeuksen tekevät kaasuläpällä kuristetut dieselmoottorit, joissa kiinnitys on samanlaisen kuin bensiinimoottoreissa.

⚠ Paljonko huohottimen korjaus maksaa?

Tämä riippuu siitä, mikä on vialla. Jos letku, venttiili tai suodatin on rikki tai likaantunut, näiden vaihtaminen ei ole kovin kallista. Jos viallinen huohotin on aiheuttanut suuria vaurioita, saatetaan muitakin moottorin osia joutua vaihtamaan, ja tällöin lasku on valitettavasti kallis.

⚠ Huohotin taitaa olla rikki, mutta moottorin merkkivalo ei pala. Miksi?

Auton paineanturi ei tällöin osaa havaita eroa öljyn ja kaasun paineen välillä. Kampikammiossa on runsaasti painetta, mutta se johtuu kaasusta. Merkkivalo ei välttämättä pala, vaikka tilanne on vakava.

⚠ Huohotin jäätyy autossani toistuvasti, mitä tehdä?

Varsinkin jos kyseessä on uusi auto, ota yhteyttä jälleenmyyjään. Kuluttajariitalautakunnan mukaan Suomessa myytävien autojen huohottimien ei tulisi jäätyä, joten jälleenmyyjän ja valmistajan on puututtava ongelmaan. Käytännössä autoon voidaan jälkiasentaa lämmitin huohottimelle, jolloin ongelma korjaantuu.

⚠ Onko huohotin pakollinen?

Kyllä, se on osa ajoneuvon päästönhallintajärjestelmää. Se, minkälainen huohottimen tai kampikammion tuuletusjärjestelmän kokoonpano on, riippuu kuitenkin ajoneuvosta.

Yhteenveto

  • i Huohotin on osa kampikammion tuuletusjärjestelmää. Se kierrättää ohivuotokaasut ja öljypisarat takaisin polttokammioon “toiselle kierrokselle” poltettaviksi. Näin se auttaa vähentämään kampikammion painetta ja vähentämään ympäristöpäästöjä.
  • i Huohottimet viat ovat verrattain harvinaisia, mutta niihin kuuluvat esimerkiksi venttiilin vioittuminen, suodatinelementin likaantuminen, öljyvuodot sekä huohottimen jäätyminen.
  • i AUTODOC-verkkokaupasta ostat huohottimen autoosi helposti ja nopeasti. Etsi autollesi sopiva huohotin kätevän rekisterinumerohakumme avulla ja hyödynnä ajankohtaiset tarjouksemme. Tervetuloa tutustumaan jo tänään!

Kommenttia – 5

  • @W. A.
    26.08.2021 10:06
    Jäsen

    Solenoidiventtiili, säiliön huohotus - Alhainen jännite - Pysyvä

  • @user_137965
    19.12.2021 21:41
    Jäsen

    Tyhjäkäynti kierrokset eivät laske alle 1200 heti. Öljytikkua raottamalla tulee valtava paine ulos. Moottorin vikavalokin syttyi. Voiko kyse olla jumittuneesta huohotin venttiilistä?

  • @N. P.
    06.01.2022 16:53
    Jäsen

    Voiko huohotin olla tukossa,jos silmälle ei puhalla lämmintä.

  • @N. P.
    06.01.2022 16:54
    Jäsen

    Voiko huohotin olla jäässä,kun auton sisälle ei puhalla lämmintä

  • @T. S.
    05.05.2022 16:40
    Jäsen

    moottorinkuva varoitusvalo palaa onko vika huohottimessa, ohjekirjan mukaanvika auton päästöjenvalvontajärjestelmässä

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja