Huomioon otettavia tietoja sytytystulppien valinnan yhteydessä

Huomioon otettavia tietoja sytytystulppien valinnan yhteydessä

Bensiinimoottorit käyttävät sytytystulppia ilma-polttoaineseoksen sytyttämiseen sylintereissä. Ne eroavat elektrodien määrältä, valmistusmateriaaliltaan ja valmistusyhtiöltään. Tulet löytämään tietoa tästä artikkelista siitä, kuinka valitset komponentit oikein tehdäksesi moottorin käynnistymisestä helpompaa, lisätäksesi sen tehoa, vähentääksesi polttoaineenkulutusta ja saat myös monia muita vinkkejä.

Päätyypit

 Elektrodien määrän perusteella: 
  1. Yksielektrodinen. Niissä on yksi keskielektrodi ja yksi sivuelektrodi, jotka ovat metallisia ja 2,5 millimetrin halkaisijalla varustettuja. Tämä yksinkertainen suunnittelu takaa tehokkaan palamisen. Tällaiset osat ovat edullisia ja niillä on lyhyt käyttöikä.
  2. Monielektrodinen. Niissä on jopa neljä sivuelektrodia. Niillä on pitkä käyttöikä, sillä niiden käyttöelementit kuluvat yksi kerrallaan. On kuitenkin mahdotonta säätää elektrodien välistä väliä. Nämä komponentit ovat paras valinta moottoreihin, joissa sytytystulppien aukot ovat vaikeissa paikoissa.
Sytytystulpat yksielektrodinen, monielektrodinen.
 Keskielektrodin valmistusmateriaalin perusteella (listaamme vain yleisimmät tyypit): 
  1. Kuparinikkeli. Niillä on 25 000 – 30 000 kilometrin käyttöikä. Ne ovat edullisia ja optimaalisia rivimoottoreille.
  2. Platina. Ne palvelevat jopa 120 000 kilometrin ajan. Niissä on ohut elektrodi, joka päästää tehokkaamman kipinän.
  3. Iridium. Nämä tulpat ovat kestävämpiä korkeille lämpötiloille ja korroosiolle. Niillä on sama käyttöikä kuin platinaisilla ja ne tarjoavat maksimaalisen tehokkaan polttoaineen palamisen.
  4. Hopea. Ne kestävät hyvin korkeaa kuormitusta, tärinää ja likaantumista. Ne ovat paras valinta autoille, jotka käyvät nestekaasulla. Niiden huono puoli on lyhyt käyttöikä: keskimäärin 30 000 kilometriä.
Sytytystulpat kuparinikkeli, platina, iridium, hopea.
Vinkki AUTODOCilta: Platinasta ja iridiumista valmistetut komponentit ovat suhteellisen kalliita. Jos autossasi on kuitenkin sytytystulpat vaikeassa paikassa, on järkevämpää asentaa näiden tyyppiset osat, sillä niillä on pitkä käyttöikä. Sama pätee siihen, jos autoasi käytetään paljon. Muissa tapauksissa pärjäät varmasti edullisilla komponenteilla täydellisesti.
 Lämpöarvon perusteella: 
  1. Kuuma. Niillä on matala lämmön hajaantumiskyky keskielektrodista ja eristeestä. Niitä käytetään matalan puristussuhteen moottoreissa ja ne toimivat matalaoktaanisella polttoaineella.
  2. Kylmä. Niillä on korkea lämmön hajaantumiskyky ja niitä käytetään moottoreissa, jotka vaativat korkeaoktaanista polttoainetta ja joilla on korkea puristussuhde.
  3. Keskitaso. Niillä on ensimmäisen kahden tyypin tasapainoiset ominaisuudet. Nämä sytytystulpat ovat kaikista yleisimpiä.
Sytytystulpat kuuma, kylmä, keskitaso.
Tämän lisäksi sytytystulpat eroavat toisistaan halkaisijan, kierteen nousun ja pituuden, kuusiokolon koon ja tiivistetyypin (pehmeämetallinen prikka tai kartiomainen istukka) suhteen.

Suositut sytytystulppien mallit

  • Bosch Platinum plus HR6DP. Niissä on keskielektrodi juotetulla platinakärjellä. Ne ovat äärimmäisen kulutusta kestäviä ja niillä on pitkä jopa 120 000 kilometrin käyttöikä.
  • Denso K20TT. Niissä on ohuet 1,5 mm elektrodit, jotka on valmistettu nikkelistä. Ne sopivat bensiinillä toimiviin moottoreihin sekä nestekaasulla toimiviin. Niillä on samanlaiset ominaisuudet kuin iridiumtulpilla, mutta ne ovat edullisempia. Nämä sytytystulpat vähentävät polttoaineenkulutusta ja pakokaasupäästöjä.
  • Champion N9BYC4. Niissä on kolme maadoitettua elektrodia ja pitkä 70 000 kilometrin käyttöikä.
  • Beru ULTRA-14FGR6DDU. Niiden erityisenä ominaisuutena on kaksi paria epäsymmetrisiä lisäelekrodeja. Niiden toiminta on vakaa jopa matalissa jännitteissä.
  • Valeo R76H11. Niissä on yksi sivuelektrodi ja optimaalinen sytytysväli, mikä takaa erinomaisen kipinän muodostumisen. Tuloksena vähemmän polttoainetta kulutetaan ja moottorin tehon kasvua tapahtuu (jopa 2,1 %). Ne ovat edullisia hinnaltaan.

Johtopäätös

Vaihda sytytystulpat, jos niiden käyttöikä on loppunut. Tämän ongelman sivuuttaminen pitkäksi aikaa voi johtaa moottorivikaan ja muiden ajoneuvon järjestelmien vioittumiseen. Noudata AUTODOCin suosituksia ja asenna komponentit, jotka sopivat parhaiten juuri sinun autoosi.

Kommentoi

Your email address will not be published. Required fields are marked *