Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi seuraa nimensä mukaisesti jäähdytysnesteen lämpötilaa, ja ilmoittaa lämpötilan muutoksista moottorinohjausyksikölle. Sen virheetön toiminta on tärkeää moottorin ihanteellisen käynnin varmistamiseksi.
Tässä artikkelissa kerromme, kuinka jäähdytysnesteen lämpötila-anturi toimii, miten sen voi testata, millaisia yleisiä oireita ja vikoja sillä voi olla sekä kuinka vaihdat jäähdytysnesteen lämpötila-anturin uuteen.
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturin toimintaperiaate
Jokaisella moottorilla on tietty käyttölämpötilansa, jossa sen toiminta on mahdollisimman tehokasta. Moottorin ylikuumeneminen voi aiheuttaa hyvin laajoja moottorivaurioita, ja tämän takia ajoneuvossa tarvitaan jäähdytintä ja jäähdytysnestettä. Jäähdytysnesteen tehtävä on kiertää moottorissa viilentäen sitä. Toisaalta kylmällä säällä jäähdytysneste estää moottorin jäätymisen laskemalla sen jäätymispistettä.
Kun kylmä jäähdytysneste virtaa kuumaan moottoriin, moottorin lämpötila laskee ja jäähdytysnesteen lämpötila nousee. Lämmennyt jäähdytysneste virtaa eteenpäin jäähdyttimeen, jossa ulkoa tuleva raikas ilma viilentää sitä usein tuulettimen ja vesipumpun avulla. Jälleen viilennyt jäähdytysneste kiertää takaisin moottoriin ja prosessi jatkuu.
Kaiken tämän kannalta on olennaista, että jäähdytysnesteen lämpötila on sopiva. Jäähdytysnesteen lämpötila-anturin tehtävä on mitata, paljonko moottorista välittyy lämpöä jäähdytysnesteeseen, eli näin ollen se on myös moottorin lämpötila-anturi. Anturi mittaa lämpötilaa vastuksen avulla: vastuksen resistanssi laskee, kun lämpötila nousee, ja lämpötilan muuttuessa resistanssi ja ulostulojännite muuttuvat. Anturi lähettää arvot moottorinohjausyksikölle, joka anturin lukemien perusteella säätelee anturin jännitettä. Näin säädellään polttoaineensyöttöä, ilma-polttoaineseoksen suhdetta ja sytytyksen ajoitusta. Lisäksi lukemat määrittävät, tuleeko moottorin jäähdyttimen tuulettimen olla käynnissä vai ei.
Lämpötila-anturin viat ja oireet
Kuten muutkin auton anturit, lämpötila-anturi voi vioittua tai siinä voi ilmetä toimintahäiriö. Epäiletkö, että moottorin lämpötila-anturi on rikki?
Oireet ja yleiset viat sisältävät muun muassa seuraavia.Puutu kaikenlaisiin oireisiin aina mahdollisimman nopeasti, jotta ongelmat eivät pääse äitymään pahoiksi. Jos sinulla ei ole tarvittavaa osaamista, käänny asiantuntevan korjaamon puoleen.
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturin testaus
Oletko havainnut joitakin yllä mainituista oireista? Voit testata jäähdytysnesteen lämpötila-anturia määrittääksesi, johtuvatko oireet siitä vaiko kenties jostakin muusta moottorin kokoonpanon viasta. Alla yleisluontoiset testausohjeet.
Huomio! Suojaudu asianmukaisesti suojakäsinein ja ole varovainen tehdessäsi mittausta kuumasta moottorista.
- Selvitä jäähdytysnesteen lämpötila-anturin sijainti autossasi. Useimmiten se sijaitsee moottorilohkon edessä. Voit tarkistaa sijainnin myös autosi ohjekirjasta.
- Testaa lämpötila-anturi yleismittarin avulla. Tämän tehdäksesi, yhdistä yleismittarin musta johto mihin tahansa maadoituskappaleeseen (esim. auton kori) ja yhdistä punainen johto lämpötila-anturiin, josta olet irrottanut anturin oman johdon. Selvitä tarvittava erottelukyky ja laita mittari päälle sopivalle asteikolle.
- Jotta saat tarvittavat lukemat, sinun on käynnistettävä moottori ja annettava sen käydä muutaman minuutin ajan. Kylmästä ja käyttölämpötilansa saavuttaneesta moottorista mitataan erilaisia lukemia: tarkkaile siis jatkuvasti ohmilukeman kasvua mittarissa. Jos kuumasta moottorista mitattu lukema on vähemmän kuin 200 ohmia suurempi kuin kylmästä mitattu, anturissa on vikaa.
- Voit samalla testata uuden lämpötila-anturin toimivuuden samalla menetelmällä, jos sinulla on uusi anturi jo hankittuna.
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturin vaihto
Jos havaitsit lämpötila-anturin olevan rikki, on aika hankkia uusi. Tarkista autosi ohjekirjasta, millainen jäähdytysnesteen lämpötila-anturi autoosi on asennettu, ja hanki vastaava. Voit teettää anturin vaihdon korjaamolla, mutta jos sinulla on vähänkään osaamista, vaihto kannattaa ehdottomasti tehdä itse. Näin säästät pitkän pennin: anturit itsessään eivät maksa muutamaa kymppiä enempää, mutta korjaamo laskuttaa niistä usein lisähintaa ja lisäksi myös työn osuuden.
Yleensä vaihto tapahtuu seuraavasti.- Vapauta jäähdytysjärjestelmän paine avaamalla sen painekorkki. Tämän jälkeen sinun on tyhjennettävä jäähdytysneste järjestelmästä.
- Selvitä jäähdytysnesteen lämpötila-anturin sijainti
- Poista sen liitin. Varo vahingoittamasta johdotusta.
- Tarkista osat ruosteen ja korroosion varalta. Jos näitä esiintyy, vaihda ruostuneet tai syöpyneet osat.
- Poista itse anturi. Usein tämä onnistuu vapauttamalla klipsin, joka pitää anturin paikallaan kierreistukassa. Anturissa voi olla myös ruuveja, jotka tulee irrottaa.
- Asenna uusi anturi ja kiinnitä klipsillä. Kiristä valmistajan ilmoittamalla kiristysmomentilla.
- Täytä jäähdytysnestettä järjestelmään ja sulje jäähdyttimen painekorkki.
- Tarkista järjestelmä vuotojen varalta ja lähde koeajolle. Jos kaikki on kunnossa, vaihto on valmis.
Yhteenveto
- @S. K.31.08.2021 19:32Jäsen
Hei!
Missä kohdassa sijaitsee lämpötilan anturi SUBARU OUTBACK vuosimaillissa 2011?
Kommenttia – 1