Vauhtipyörä: Toiminnot, tyypit, oireet ja viat

Vauhtipyörä: Toiminnot, tyypit, oireet ja viat

Auton vauhtipyörällä on monia toimintoja. Se muun muassa tasapainottaa moottorin käyntiä, vähentää tärinää, mahdollistaa tyhjäkäynnin ja toimii myös kytkinlevyjen kitkapintana.

Tässä artikkelissa esittelemme kaikki vauhtipyörän toiminnot ja sen kaksi tyyppiä. Kerromme myös, millä tavoin vauhtipyörä voi vioittua ja miten viat oireilevat. Lopuksi annamme yleisluontoiset ohjeet vauhtipyörän vaihtoon.

Mikä on vauhtipyörä

Mikä on vauhtipyörä

Auton vauhtipyörä on painava metallipyörä, joka sijaitsee kampiakselin vaihteiston puoleisessa päässä sileä pinta kohti kytkinlevyä. Tämän yleensä valuraudasta, teräksestä tai alumiinista valmistetun pyörän ulkokehällä on hampaat, jotka ovat kosketuksissa käynnistysmoottorin kanssa. On olemassa kahden tyyppisiä vauhtipyöriä: kiinteitä ja kaksoismassavauhtipyöriä. Ensimmäiset ovat käytännössä kiinteitä pyöreitä levyjä. Jälkimmäisissä on enemmän komponentteja: niihin kuuluvat ulkokehällä olevien hampaiden lisäksi kotelo, lisäkotelo, jouset, napa, planeettapyörä, laakerit, lukituskiinnikkeet, tukilevy, suoja sekä liukukenkä.

Vauhtipyörä on tärkeä manuaalivaihteiston ja voimansiirron osa. Sen raskaasta painosta johtuen se vaatii runsaasti vääntömomentteja alkaakseen pyöriä ja myös hidastuakseen. Vauhtipyörä onkin tehokas pyörimismäärän säilyttäjä ja pystyy yksinkertaisella tavalla varaamaan pyörimisenergiaa. Vauhtipyörä on pitkäikäinen osa; sen käyttöikä voi olla 200 000 km tai reilusti ylikin ajotavasta riippuen.

Kiinteiden ja kaksoismassavauhtipyörien lisäksi on olemassa kevennettyjä vauhtipyöriä. Niitä voidaan käyttää viritystarkoituksiin tai kilpa-autoissa. Tällaiset vauhtipyörät voidaan alun perinkin suunnitella kevyemmiksi käyttämällä niiden tuotannossa vähemmän materiaalia. Myös vauhtipyörän hionta on mahdollinen tapa keventää vauhtipyörää.

Mihin vauhtipyörää tarvitaan

Mihin vauhtipyörää tarvitaan

Vauhtipyörällä on monia toimintoja. Olemme listanneet ne alle.

  • i Vauhtipyörää tarvitaan moottorin käynnistykseen: sen kehällä olevat hampaat auttavat käynnistämään moottorin, kun auton käynnistysmoottori koskettaa vauhtipyörän hampaita saaden sen pyörimään. Pyörivä vauhtipyörä puolestaan pyörittää kampiakselia. Kun moottori on käynnistynyt, käynnistinmoottori ei enää koske vauhtipyörään vaan se pääsee pyörimään vapaasti.
  • i Vauhtipyörä muodostaa tarvittavan massan pyörimisinertiaa varten ja pitää näin auton käynnissä. Se mahdollistaa moottorin tyhjäkäynnin. Vauhtipyörä myös yhdistää moottorin vaihteistoon kytkimen avulla. Jos vauhtipyörää ei olisi, moottori sammuisi, kun jalka nostettaisiin pois kaasupolkimelta.
  • i Vauhtipyörä tasapainottaa moottoria painonsa avulla.
  • i Vauhtipyörä vaimentaa moottorista tulevaa tärinää.
  • i Vauhtipyörä toimii kytkinlevyjen kitkapintana.
  • i Vauhtipyörä tasoittaa moottorin toimintaa, sillä sen massa pitää kampiakselin pyörimässä jokaisen männän laukaisun välillä. Näin kampiakselin pyörimisnopeus pysyy vakiona ja moottorin tasainen käynti varmistetaan.
  • i Vauhtipyörä vähentää voimansiirron osien – erityisesti nivelten – rasitusta ja ehkäisee näin niiden ennenaikaista kulumista.
  • i Vauhtipyörän paino vaikuttaa moottorin suorituskykyyn. Yleisesti ottaen voi sanoa, että mitä raskaampi vauhtipyörä, sitä suurempaa moottorin kuormitus voi tämän komponentin osalta olla. Esimerkiksi raskaissa ajoneuvoissa on iso ja raskas vauhtipyörä, mutta kilpa-autoissa sen on oltava kevyt – näin ne kiihtyvät paremmin korkeassa nopeudessa.

Tiivistettynä voi sanoa, että vauhtipyörä on oleellinen hyvin monien moottorin toimintojen kannalta. Ne eivät kuitenkaan vaikuta polttoaineen tai ilma-polttoaineseoksen syöttöön tai tietyn nopeuden säilyttämiseen.

Vauhtipyörän viat ja oireet

Vauhtipyörän viat ja oireet

Onko auton vauhtipyörä rikki? Se voi vioittua eri tavoin, joten on tärkeää oppia tunnistamaan sen vioittumisen oireet ja selvittää syyt.

 Vikojen oireita ja syitä ovat muun muassa seuraavat. 
  • ! Vaihteiden luistaminen. Vaihteiden luistamisella tarkoitetaan sitä, että moottorin nopeus kasvaa mutta auton nopeus ei kiihdy. Vaihteet saattavat luistaa varsinkin kun vaihdetaan suuremmalle vaihteelle. Useimmiten vaihteiden luistaminen johtuu kytkimen vioittumisesta. Jos sitä tapahtuu toistuvasti, myös vauhtipyörä kuluu ja ongelma pahenee vähitellen.
  • ! Kytkin ei irrota. Tämä on vaihteiden luistamisen vastakohta; kytkin ei irrota, kun vaihteita vaihdetaan. Voit kuulla kirskuvaa ääntä ja varsinkin pienemmille vaihteille vaihtaminen on hankalaa. Todennäköisin syy tähän ongelmaan on vauhtipyörän tai kampiakselin laakerin vioittuminen.
  • ! Palaneen käry. Palaneen haju viittaa sekä kytkimen että vauhtipyörän ongelmiin. Hajusta voi päätellä, kummassa vika on. Jos haistat palaneen kumin tai sähköpalon hajua, vika on todennäköisesti kytkimessä. Jos haju taas muistuttaa enemmän palaneen paahtoleivän käryä, vika on vauhtipyörässä.
  • ! Kytkin ravistaa. Kytkimen ravistamisella tarkoitetaan liiallista tärinää, joka tuntuu juuri kun poljin vapautetaan ja kytkin kytkeytyy. Tärinää esiintyy varsinkin liikkeelle lähdettäessä. Vaihteita vaihtaessa auto voi tuntua sammuvan tai jopa todella sammua. Syypää tähän voi olla vauhtipyörän vääntyminen, mutta myös kytkinlevyn, painelevyn tai irrotuslaakerin vika. Syy voi olla myös näiden osien likaantuminen.
  • ! Kytkinpolkimen tärinä. Tavallisesti kytkinpolkimen tulisi olla vakaa ja sen vastuksen tuntua sopivan pehmeältä. Jos kytkin tai vauhtipyörä ovat vioittuneet tai vioittumassa, saatat tuntea kytkinpolkimella epätavallista tärinää. Tärinää tuntuu etenkin kiihdyttäessä tai moottorin sammuessa.
  • ! Epätavalliset äänet. Kirskunta voi viitata varsinkin siihen, että käynnistysmoottori ei kosketa vauhtipyörän hampaita oikein. Harvinaisemmissa tapauksissa hampaat ovat saattaneet kulua. Myös kampikammiosta kuuluvat kolisevat tai pamahtavat äänet voivat viitata siihen, että vauhtipyörä on vikaantunut.
  • ! Auton käynnistysongelmat. Jos vauhtipyörän hampaat ovat vaurioituneet, ne eivät enää kosketa käynnistysmoottoria kuten niiden pitäisi. Autoa voi olla vaikea käynnistää tai se ei ehkä käynnisty lainkaan.
  • ! Moottorin sammuminen. Tyhjäkäynnin epävakaus ja moottorin yllättävä sammuminen voivat olla viallisen vauhtipyörän oireita. Tämä oire voi myös ilmetä, jos autoon on asennettu vääränlainen (liian kevyt) vauhtipyörä.

Vioittumista voi pyrkiä ehkäisemään omalla toiminnalla.

 Muun muassa seuraavat tekijät voivat vaurioittaa vauhtipyörää, ja siksi niitä tulisi välttää. 
  • i Aggressiivinen kiihdyttäminen. Tämä rasittaa sekä vauhtipyörää että kytkintä. Jos ajoneuvolla kiihdytetään toistuvasti erittäin aggressiivisesti, näiden osien kunto vaarantuu.
  • i Turhan suurella vaihteella ajaminen. Jos hidastat ajoneuvollasi mutta et vaihda pienemmälle vaihteelle, tämä aiheuttaa vauhtipyörälle ja sen sisällä oleville jousille tarpeetonta rasitusta.
  • i Ajoneuvon virittäminen. Ajoneuvon tuunaukseen voi kuulua monenlaisia suorituskykyä nostavia toimia, esimerkiksi chiptuning. Moni virittäjä unohtaa kuitenkin, että ajoneuvon mekaaniset osat, kuten vauhtipyörä, eivät välttämättä kestä paljon suurempaa vääntömomenttia.
    Muun muassa seuraavat tekijät voivat vaurioittaa vauhtipyörää: chiptuning
  • i Pysähtelevä ajotyyli. Vauhtipyörä on parhaimmillaan moottoritieajossa, jossa vauhti pysyy suhteellisen vakaana ja pysähdyksiä on vähän. Kaupunkiajo jatkuvine pysähdyksineen ja liikkeellelähtöineen ei ole vauhtipyörälle kovin ystävällistä, vaikkakin tätä ei voida välttää.
  • i Kytkimen kuumeneminen. Varsinkin kytkimen vika ja vaihteiden luistaminen kuumentavat vauhtipyörää ja voivat aiheuttaa sen vioittumisen.

Vauhtipyörän korjaus vai vaihto

Vauhtipyörän korjaus vai vaihto

Kun vauhtipyörä on hajoamassa ja ongelman aiheuttaja on tunnistettu, tulee tehdä päätös siitä, korjataanko vanha vauhtipyörä vai asennetaanko sen tilalle uusi. Korjaus voi tulla kyseeseen vaurion ja kulumisen laajuudesta riippuen. Pienemmät naarmut ja urat, pinnan sileneminen ja vähäiset halkeamat voidaan pääsääntöisesti korjata, ja vauhtipyörä voidaan tietenkin puhdistaa jos toimintahäiriöt johtuvat likaantumisesta. Suosittelemme, että pyydät autokorjaamon arviota vauhtipyörän kunnosta ja mahdollisuudesta korjata se.

Jos päätät vaihtaa vauhtipyörän itse, huomioi, että toimenpide on melko suuritöinen. Joudut poistamaan koko manuaalivaihteiston ja kytkimen kokoonpanon. Alla yleisluontoiset ohjeet vauhtipyörän vaihtoon itse.

Tarkista ennen aloittamista, millainen vauhtipyörä autoosi sopii, ja tarkista myös tarkat vaihto-ohjeet ajoneuvosi ohjekirjasta.

  1. Poista ensimmäiseksi vetoakseli irrottamalla se tasauspyörästöstä ja poistamalla sen pultit. Kannattaa asettaa alle astia vuotaville nesteille.
  2. Irrota vaihteistoon johtavat johdot ja letkut.
  3. Aseta vaihteistonostin vaihteiston alle. Irrota vaihteiston pultit ja irrota vaihteisto moottorilohkosta vetämällä sitä auton takaosaa kohti.
  4. Irrota pultit, jotka pitelevät momentinmuunninta vauhtipyörää vasten.
  5. Poista vauhtipyörän itsensä pultit ja irrota vauhtipyörä kampiakselilta vetämällä sitä. Ole varovainen, sillä osa voi painaa jopa 10 kg.
  6. Aseta uusi vauhtipyörä paikalleen ja kiristä sen pultit.
  7. Vedä vaihteisto takaisin paikoilleen ja kiinnitä se.
  8. Varmista, että momentinmuunnin ja uusi vauhtipyörä ovat sopivasti kohdistettuja.
  9. Yhdistä irrottamasi vaihteiston johdot ja letkut.
  10. Asenna vetoakseli takaisin. Kiristä pultit.
  11. Testaa ajoneuvon toimintaa.
  12. Valmista tuli!

Jos et onnistu vaihtamaan vauhtipyörää itse, voit teettää vaihdon myös korjaamolla. Hinnat vaihtelevat muutamasta sadasta eurosta yli tuhanteen euroon ajoneuvosta riippuen. Voit säästää rahaa hankkimalla vauhtipyörän valmiiksi AUTODOCista, jolloin sinun tarvitsee maksaa vain työn kustannukset.

Yhteenveto

  • i Vauhtipyörällä on monia toimintoja. Se muun muassa tasapainottaa moottorin käyntiä, vähentää tärinää, mahdollistaa tyhjäkäynnin ja toimii myös kytkinlevyjen kitkapintana.
  • i Jos auton vauhtipyörä on rikki, yleisiä oireita ovat muun muassa vaihteiden luistaminen, kytkimen juuttuminen, epätavalliset äänet, käynnistysongelmat, palaneen haju sekä kytkinpolkimen tärinä.
  • i Osta vauhtipyörä tai kytkimen osat edullisesti AUTODOC-verkkokaupasta. Tilaa uutiskirjeemme ja sinulla on aina mahdollisuus säästää. Helpon rekisterinumerohakumme ansiosta löydät autoosi sopivan osan käden käänteessä. Tervetuloa tutustumaan!
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja