Kaksoiskytkinvaihteisto (DSG): ominaisuudet sekä hyvät ja huonot puolet

Kaksoiskytkinvaihteisto (DSG): ominaisuudet sekä hyvät ja huonot puolet

Kaksoiskytkinvaihteisto (DSG) on elektronisesti ohjattu, kahdella kytkimellä varustettu moniakselinen automaattinen vaihteisto. Se löytyy useista Volkswagen Groupin autoista. Näihin kuuluu erityisesti ajoneuvoja merkeiltä Škoda, SEAT, Volkswagen ja Bugatti.

Tämä vaihteisto julkaistiin vuonna 2003 Volkswagen Golf Mk4 R32 -mallissa. Se oli maailman ensimmäinen automatisoitu vaihteisto, joka asennettiin massatuotannossa olleeseen autoon. Siinä on automaattinen ja manuaalinen tila vaihteiden vaihtamiselle.

Nykyään näitä vaihdelaatikkoja on valmistettu monta sukupolvea. Monet niistä, kuten BorgWarner ja LuK, kehitettiin yhteistyössä toisten valmistajien kanssa.

Miten DSG toimii?

Tämän tyypin vaihdelaatikon tärkein etu on pyörimismomentin jatkuva välittyminen, mikä saavutetaan kahdella kytkimellä ja kahdella kytkinakselilla. Yksi vaihde on kytketty toisen ollessa käyttövalmiina. Elektroninen ohjausyksikkö valitsee tietyn vaihteen useilta eri antureilta saamiensa signaalien perusteella. Vaihde otetaan käyttöön ohjaus-, sähkömagneettisten- ja paineensäätöventtiilien avulla. Vaihteiston vaihtaminen manuaaliseen tilaan tapahtuu liu’uttamalla vaihdelaatikon kahvaa oikealle. Välityssuhteen vähentämiseksi vaihdekeppiä liu’utetaan “+” tai “-” suuntaan. Moniin eri manuaalivaihteistoihin kuuluvat myös ohjauspyörän viikset.

Suosittuja DSG-versioita

VersioKoodiVaihteiden määräMaksimaalinen moottorin vääntömomentti newtonmetreissäMaksimaalinen moottoritilavuus litroissaKytkintyyppiTuotannon alkuMallit
DSG-6DQ250 (02E)63503,2kuiva2003Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6; Seat Leon 1P; Škoda Octavia A5; Volkswagen Jetta 5; Škoda Superb B6; Volkswagen Touran
DSG-7DQ200 (0AM)72502,0kuiva2007Škoda Rapid; Volkswagen Golf 6; Škoda Fabia 2; Volkswagen Polo 5; Volkswagen Passat B7; Škoda Superb B6; Volkswagen Jetta 6; Škoda Octavia A7
DSG-7DQ500 (0BT, 0BH, 0DL)76002,5öljy2008Volkswagen Golf 7; Škoda Superb B8; Volkswagen Tiguan NF; Škoda Octavia A7; Volkswagen Passat B8; Volkswagen Jetta 6
DSG-7DQ380 (0DE)74202,0öljy2015Volkswagen Golf 7 GTI; Volkswagen Magotan
DSG-7DQ381 (0GC)7420–4302,0öljy2017Volkswagen Golf 7.5 R; Škoda Karoq; Volkswagen Tiguan 2; Škoda Octavia 3 A7; Volkswagen Golf Sportsvan; SEAT Leon 3; Volkswagen Arteon
DSG-7DL382 (0CK/0CL)75003,0öljy2015Volkswagen Phideon

Yleisiä DSG-vaihteistojen vikoja

ViatVaihteisto
Käytön aikana esiintyy usein nykimistä ja tärinää.DQ250 (02E)
Solenoidit voivat tukkeutua kytkimen kulumatuotteilla, jos vaihteistoöljyä ei vaihdeta ajoissa.DQ250 (02E), DQ500 (0BT, 0BH, 0DL)
Kytkinsarja kuluu ennenaikaisesti.DQ200 (0AM)
Elektroninen ohjausyksikkö palaa loppuun.DQ200 (0AM)
Mekatroniikkayksikön kotelo voi haljeta korkean öljynpaineen takia.DQ200 (0AM)
Kuudennen vaihteen aktivoiva haarukka on altis vioittumiselle.DQ200 (0AM)
Vaihteisto voi ylikuumentua lämmönvaihtimen tukkeutumisesta johtuen.DQ500 (0BT, 0BH, 0DL)
Mekatroniikkayksikön vioittuminen.DL382 (0CK, 0CL)
Vaihteistoneste menettää nopeasti toimintaominaisuutensa. Tämän seurauksena kytkimen laakeri kuluu puhki.DL382 (0CK, 0CL)

Kommenttia – 2

  • @t. p.
    17.03.2022 13:57
    Jäsen

    DSG-7 häviää parillisetvaihteet ja peruutusvaihde JA VÄLILLÄ KAIKKI VAIHTEET.

    • @K. M.
      29.01.2023 16:23
      Jäsen

      Minulla tuli Skodan vaihteistoon sama vika 170 tuhanen km kohdalla. Syy vaihteiston sisällä olevan öljypumpu kanen pultit löystyvät. Yksi oli pudonnut ja kaksi löysällä.
      Kyse on 7 vaihteisesta märkälevy kytkimellä olevasta vaihteistosta siihe ei saa kaikkia osia mistään, on aika yleinen vika ja on valmistajan tiedossa. Vaihtolaatikko maksaa maltait. Hyvä puoli vaihteistossa toimii hienosti. Huonopuoli on todella vikaherkkä ja ei voi korjata kun ei saa kaikkia osia

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja