Kampiakselin anturi: Toiminta, toimintahäiriöt ja oireet

Kampiakselin anturi: Toiminta, toimintahäiriöt ja oireet

Kampiakselin asentotunnistin on anturi, jonka tehtävä tarkkailla kampiakselin asentoa ja pyörimistä ja välittää tiedot näistä ajotietokoneelle sähköimpulssin avulla. Anturin oikeanlainen toiminta on tärkeää esimerkiksi ajoneuvon sammumisen, tehohäviön sekä käynnistysongelmien välttämiseksi.

Tässä artikkelissa kerromme, mikä kampiakselin asentotunnistimen tarkoitus on, miten se toimii, millaisia toimintahäiriöitä anturissa voi olla ja kuinka ne oireilevat. Annamme myös yleisluontoiset ohjeet anturin vaihtoon.

Kampiakselin asentotunnistin: Toimintaperiaate

Kampiakselin asentotunnistin on polttomoottoreilla varustetuissa ajoneuvoissa käytetty anturi, joka on kiinni moottorin sivulla tai edessä kampiakselia vastapäätä, vauhtipyörän lähellä tai kampiakselin vieressä auton rakenteesta riippuen. Kampiakselissa on kiinni hampailla varustettu reluktorirengas kampiakselin asentotunnistinta varten. Kun moottori on käynnissä ja kampiakseli pyörii, anturi tunnistaa sen asennon ja pyörimisnopeuden sen välittämästä sähköimpulssista. Impulssianturi kampiakselilta välittää tiedon moottorinohjausyksikölle, jolloin se kykenee säätelemään polttoaineen ruiskutusta, jakajan toimintaa ja nokka-akselin ja sytytyksen ajoitusta kussakin sylinterissä. Näin ollen anturin välittämien tietojen perusteella saadaan selville myös mahdollinen nakutus, ja mikäli signaalia ei jostain syystä välity, polttoainesuuttimet eivät toimi ja kipinää ei synny.

Kampiakselin antureita on olemassa neljää eri tyyppiä: magneettisilla keloilla varustettuja, Hall-ilmiöön perustuvia, magnetoresistiivisellä elementillä varustettuja sekä optisia. Anturilla on yleensä muovinen kotelo.

Kampiakselin anturi: Toimintahäiriöt ja oireet

Kuten muutkin ajoneuvon anturit, kampiakselin asentotunnistin on altis vioittumaan. Sen häiriöt voivat aiheuttaa monenlaisia ongelmia ajoneuvossa. Lue alta yleisimmät kampiakselin asentotunnistimen oireet ja niiden taustalla olevat mahdolliset syyt.

Kampiakselin anturi: Toimintahäiriöt ja oireet

Oireet

  • ! Moottorin käynnistyksessä esiintyy häiriöitä. Käynnistyshäiriöt ovat erittäin yleinen kampiakselin anturin toimintahäiriöön viittaava oire. Se johtuu siitä, että kun anturissa on häiriö, polttoaineen ruiskutus tai sylinterien sytytys ja sen ajoitus eivät toteudu oikea-aikaisesti tai lainkaan.
  • ! Ajoneuvo sammuu. Jos anturissa on vikaa, sen välittämä sähköimpulssi voi katketa, mikä saa aikaan sytytyskatkoksia ja näin ajoneuvon äkillisen sammumisen.
  • ! Tehohäviö. Äkilliset, usein lyhytaikaiset tehon menetykset ovat mahdollisia kampiakselin anturin toimintahäiriöön viittaavia oireita.
  • ! Ajoneuvo tärisee. Tärinää voi esiintyä sekä ajon aikana että tyhjäkäynnillä. Tämä tarkoittaa, että anturi ei kykene havaitsemaan kampiakselin asentoa. Tärinä voi vääristää ajoneuvon mittarilukemaa, sillä se voi sekoittaa myös kilometrimittarin mittauksia.
  • ! Epätasainen kiihtyminen. Tämä johtuu siitä, että anturin lähettämä signaali on epävakaa. Seurauksena polttoaineen ruiskutuksen ja kipinän luomisen ajoitustarkkuus häiriintyy, mikä aiheuttaa epätasaisuutta etenkin kiihdytettäessä.
  • ! Moottorin nakutus tai sytytyskatkokset. Viallinen kampiakselin anturi ei sinällään aiheuta moottorin nakutusta, mutta varsinkin jos osa vaihdetaan uuteen väärin, nakutusta voi alkaa esiintyä.
  • ! Polttoainetehokkuus heikkenee. Kampianturin toimintahäiriö johtaa siihen, että polttoainesuuttimet eivät syötä polttoainetta moottoriin sopivasti. Polttoaineenkulutus kasvaa, kun moottori tämän seurauksena käyttää liikaa polttoainetta ajomatkan pituudesta ja ajotyylistä riippumatta.
  • ! Ajettavuus heikkenee. Jos yllä mainittuihin oireisiin ei puututa ajoissa, voi ajoneuvon ajettavuus heikentyä nopeastikin. Jos siis havaitset ajoneuvon suorituskyvyn nopeaa laskua, ongelmat ovat todennäköisesti äityneet jo pahoiksi.
  • ! Vikakoodi P0335. Jos luet OBD2-lukijalla autosi vikakoodit ja saat tulokseksi P0335-koodin, tämä tarkoittaa, että ajoneuvotietokone ei havaitse kampiakselin asentoanturin lähettämää signaalia tai asentotunnistimen kampiakselin asennosta välittämät tiedot viittaavat ongelmaan.
  • ! Moottorin merkkivalo vilkkuu. Moottorin merkkivalon vilkkuminen on yleisoire, joka voi viitata moniin moottorin toimintahäiriöihin. Myös kampiakselin asentotunnistimen häiriö saa merkkivalon syttymään ja vilkkumaan.

Oireiden syyt

  • i Johdotuksen vauriot. Vaurioitunut anturin johdotus on sähköhäiriöiden ohella ylivoimaisesti yleisin tämän komponentin vikojen aiheuttaja. Vauriot voivat johtua johtosarjan irtoamisesta tai likaantumisesta. Pahimmillaan anturi lakkaa toimimasta kokonaan; muussa tapauksessa voi esiintyä lähtösignaalin epävakautta.
  • i Sähköhäiriöt. Tavallisimmat sähköhäiriöt johtuvat oikosuluista, avoimista virtapiireistä ja maadoitusongelmista.
  • i Moottorin ylikuumentuminen. Moottori voi ylikuumentua monista syistä, esimerkiksi jäähdyttimen tai voitelujärjestelmän toimintahäiriön vuoksi. Liian korkea lämpötila voi saada kampiakselin asentotunnistimen muovisuojan sulamaan, jolloin anturi vioittuu.
  • i Magneetin tai reluktorirenkaan hampaiden rikkoutuminen. Magneetti on olennainen anturin oikeanlaisen toiminnan kannalta. Etenkin osille päätyvät metallilastut voivat saada magneetin häiriintymään. Myös reluktorirenkaan hampaat voivat rikkoutua.
  • i Jakohihnan vaurio. Jakohihnan katkeaminen tai vaurioituminen voi vaurioittaa kampiakselin asentoanturia, etenkin jos jakohihna kiertyi anturin ympärille. Lisäksi hihnasta irronneet palaset voivat haitata osan toimintaa.
  • i Lika. Öljy, voimakas lika ja irtokappaleet järjestelmässä voivat vähintäänkin haitata anturin toimintaa tai saada sen jopa vioittumaan.

Jos havaitset yllä mainittuja oireita tai vikoja, älä sivuuta ongelmia: mitä pidempään jatkat autolla ajamista, sitä todennäköisempää ongelmien äityminen pahoiksi on. Vaihda osa uuteen noudattamalla antamiamme ohjeita tai ota yhteyttä autokorjaamoon.

Kampiakselin asentotunnistin: Vaihto

Kun kampiakselin anturi on vioittunut, se tulee vaihtaa. Alla kerromme yleisluontoiset ohjeet anturin vaihdolle. Tutustu aina huolellisesti ajoneuvosi ohjekirjaan ennen kuin aloitat osan vaihdon: antureissa ja niiden toimintaperiaatteissa voi olla eroja automerkistä ja -mallista riippuen.

  1. Nosta ajoneuvo. Tarvitset tunkin ja autopukkeja. Tunkkaa auto sopivaan korkeuteen ja tue se autopukeilla.
  2. Irrota akku. Koska kyseessä on sähköosa, aloita irrottamalla akun negatiivinen kaapeli tai koko akku ennen kuin aloitat vaihdon.
  3. Selvitä kampiakselin asentotunnistimen sijainti. Anturi voi sijaita eri paikoissa auton merkistä ja mallista riippuen. Yleisimmin se löytyy moottorin vierestä tai edestä. Sijainti ilmoitetaan auton ohjekirjassa.
  4. Raivaa pääsy anturille. Ajoneuvosta riippuen saatat poistamaan osia päästäksesi käsiksi anturiin. Näihin osiin voivat kuuluvat esimerkiksi käynnistin, moniura- tai jakohihna ja kampiakselin hihnapyörä.
  5. Merkitse anturin johtojen paikat. Kampiakselin asentoantureilla on kolme johtoa, joiden on oltava kytketty oikein, jotta anturi toimii. Ota valokuva, merkitse tarralla tai kirjoita ylös, mikä johto kuuluu mihinkin.
  6. Irrota johdot.
  7. Irrota anturin pultit. Yleensä anturi on kiinni yhdellä tai kahdella pultilla. Irrota ne. Jos niiden poistaminen on hankalaa, yritä vääntää ne varovasti irti.
  8. Voitele uuden anturin O-rengas. Yleensä antureissa on O-rengas. Sen voiteleminen helpottaa asennusta ja ehkäisee renkaan vaurioitumista asentamisen yhteydessä.
  9. Asenna uusi anturi. Yhdistä ensin sen johdot oikeisiin paikkoihin ja kiinnitä sitten anturi pultilla.
  10. Kokoa takaisin poistamasi osat.
  11. Laske auto alas.
  12. Nollaa vikakoodi. Jos sait OBD2-lukijalla aiemmin P0335-vikakoodin, nollaa laite. Voit sitten lukea järjestelmän uudelleen ja katsoa, ilmestyykö koodi enää.
  13. Käynnistä ajoneuvo ja lähde koeajolle. Auton pitäisi nyt käynnistyä ongelmitta ja oireiden tulisi olla poissa. Mikäli ongelmia edelleen esiintyy, vaihto ei ole välttämättä onnistunut oikein. Jos auto ei käynnisty lainkaan, tarkista että anturin johdot ovat oikein ja tarkista myös muiden järjestelmän osien toimintakyky.
  14. Valmista tuli!

Jos et onnistu vaihtamaan kampiakselin anturia itse, vie auto korjaamolle. Vaihdon hinta korjaamolla riippuu suuresti automerkistä ja -mallista. Pääsääntöisesti kannattaa varautua 200–500 euron laskuun. Voit säästää rahaa, kun hankit kampiakselin asentotunnistimen AUTODOCista etukäteen – tällöin maksettavaksesi jää vain työn hinta.

Yhteenveto

  • i Kampiakselin asentotunnistin seuraa kampiakselin asentoa ja pyörimistä ja välittää tiedot näistä ajotietokoneelle sähköimpulssin avulla.
  • i Jos kampiakselin asentotunnistin on viallinen, ajoneuvossa voi esiintyä käynnistysongelmia, tehohäviötä, tärinää, sammumista, kiihtymisen epätasaisuutta sekä polttoainetehokkuuden laskua. Tällaiset oireet voivat johtua eri syistä, joista yleisimpiä ovat johdotuksen vauriot tai oikosulut ja avoimet virtapiirit. Kampiakselin anturin vaihtaminen ei kuitenkaan ole erityisen haastavaa itse.
  • i Osta auton anturit edullisesti AUTODOC-verkkokaupasta. Laajasta valikoimastamme löydät tarvitsemasi anturin helposti ja nopeasti. Voit hakea osia OEM-numeron, automallin tai osan nimen perusteella. Tervetuloa ostoksille jo tänään!
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja