Kampiakselin asentotunnistin on anturi, jonka tehtävä tarkkailla kampiakselin asentoa ja pyörimistä ja välittää tiedot näistä ajotietokoneelle sähköimpulssin avulla. Anturin oikeanlainen toiminta on tärkeää esimerkiksi ajoneuvon sammumisen, tehohäviön sekä käynnistysongelmien välttämiseksi.
Tässä artikkelissa kerromme, mikä kampiakselin asentotunnistimen tarkoitus on, miten se toimii, millaisia toimintahäiriöitä anturissa voi olla ja kuinka ne oireilevat. Annamme myös yleisluontoiset ohjeet anturin vaihtoon.
Kampiakselin asentotunnistin: Toimintaperiaate
Kampiakselin asentotunnistin on polttomoottoreilla varustetuissa ajoneuvoissa käytetty anturi, joka on kiinni moottorin sivulla tai edessä kampiakselia vastapäätä, vauhtipyörän lähellä tai kampiakselin vieressä auton rakenteesta riippuen. Kampiakselissa on kiinni hampailla varustettu reluktorirengas kampiakselin asentotunnistinta varten. Kun moottori on käynnissä ja kampiakseli pyörii, anturi tunnistaa sen asennon ja pyörimisnopeuden sen välittämästä sähköimpulssista. Impulssianturi kampiakselilta välittää tiedon moottorinohjausyksikölle, jolloin se kykenee säätelemään polttoaineen ruiskutusta, jakajan toimintaa ja nokka-akselin ja sytytyksen ajoitusta kussakin sylinterissä. Näin ollen anturin välittämien tietojen perusteella saadaan selville myös mahdollinen nakutus, ja mikäli signaalia ei jostain syystä välity, polttoainesuuttimet eivät toimi ja kipinää ei synny.
Kampiakselin antureita on olemassa neljää eri tyyppiä: magneettisilla keloilla varustettuja, Hall-ilmiöön perustuvia, magnetoresistiivisellä elementillä varustettuja sekä optisia. Anturilla on yleensä muovinen kotelo.
Kampiakselin anturi: Toimintahäiriöt ja oireet
Kuten muutkin ajoneuvon anturit, kampiakselin asentotunnistin on altis vioittumaan. Sen häiriöt voivat aiheuttaa monenlaisia ongelmia ajoneuvossa. Lue alta yleisimmät kampiakselin asentotunnistimen oireet ja niiden taustalla olevat mahdolliset syyt.
Oireet
Oireiden syyt
Jos havaitset yllä mainittuja oireita tai vikoja, älä sivuuta ongelmia: mitä pidempään jatkat autolla ajamista, sitä todennäköisempää ongelmien äityminen pahoiksi on. Vaihda osa uuteen noudattamalla antamiamme ohjeita tai ota yhteyttä autokorjaamoon.
Kampiakselin asentotunnistin: Vaihto
Kun kampiakselin anturi on vioittunut, se tulee vaihtaa. Alla kerromme yleisluontoiset ohjeet anturin vaihdolle. Tutustu aina huolellisesti ajoneuvosi ohjekirjaan ennen kuin aloitat osan vaihdon: antureissa ja niiden toimintaperiaatteissa voi olla eroja automerkistä ja -mallista riippuen.
- Nosta ajoneuvo. Tarvitset tunkin ja autopukkeja. Tunkkaa auto sopivaan korkeuteen ja tue se autopukeilla.
- Irrota akku. Koska kyseessä on sähköosa, aloita irrottamalla akun negatiivinen kaapeli tai koko akku ennen kuin aloitat vaihdon.
- Selvitä kampiakselin asentotunnistimen sijainti. Anturi voi sijaita eri paikoissa auton merkistä ja mallista riippuen. Yleisimmin se löytyy moottorin vierestä tai edestä. Sijainti ilmoitetaan auton ohjekirjassa.
- Raivaa pääsy anturille. Ajoneuvosta riippuen saatat poistamaan osia päästäksesi käsiksi anturiin. Näihin osiin voivat kuuluvat esimerkiksi käynnistin, moniura- tai jakohihna ja kampiakselin hihnapyörä.
- Merkitse anturin johtojen paikat. Kampiakselin asentoantureilla on kolme johtoa, joiden on oltava kytketty oikein, jotta anturi toimii. Ota valokuva, merkitse tarralla tai kirjoita ylös, mikä johto kuuluu mihinkin.
- Irrota johdot.
- Irrota anturin pultit. Yleensä anturi on kiinni yhdellä tai kahdella pultilla. Irrota ne. Jos niiden poistaminen on hankalaa, yritä vääntää ne varovasti irti.
- Voitele uuden anturin O-rengas. Yleensä antureissa on O-rengas. Sen voiteleminen helpottaa asennusta ja ehkäisee renkaan vaurioitumista asentamisen yhteydessä.
- Asenna uusi anturi. Yhdistä ensin sen johdot oikeisiin paikkoihin ja kiinnitä sitten anturi pultilla.
- Kokoa takaisin poistamasi osat.
- Laske auto alas.
- Nollaa vikakoodi. Jos sait OBD2-lukijalla aiemmin P0335-vikakoodin, nollaa laite. Voit sitten lukea järjestelmän uudelleen ja katsoa, ilmestyykö koodi enää.
- Käynnistä ajoneuvo ja lähde koeajolle. Auton pitäisi nyt käynnistyä ongelmitta ja oireiden tulisi olla poissa. Mikäli ongelmia edelleen esiintyy, vaihto ei ole välttämättä onnistunut oikein. Jos auto ei käynnisty lainkaan, tarkista että anturin johdot ovat oikein ja tarkista myös muiden järjestelmän osien toimintakyky.
- Valmista tuli!
Jos et onnistu vaihtamaan kampiakselin anturia itse, vie auto korjaamolle. Vaihdon hinta korjaamolla riippuu suuresti automerkistä ja -mallista. Pääsääntöisesti kannattaa varautua 200–500 euron laskuun. Voit säästää rahaa, kun hankit kampiakselin asentotunnistimen AUTODOCista etukäteen – tällöin maksettavaksesi jää vain työn hinta.
Yhteenveto
Kommentoi