Käytettyjen renkaiden kierrätys

Käytettyjen renkaiden kierrätys

Renkaat kuluvat ajoneuvon kulutusosiin eli ne on vaihdettava kun niillä ajaminen ei ole enää turvallista. Kaikeksi onneksi renkaiden ei enää tarvitse päätyä Suomessa kaatopaikoille: renkaiden kierrätys on maksutonta ja sen avulla vanhoissa renkaissa käytetyt materiaalit päätyvät uusiokäyttöön. Tämä on kaikin puolin järkevää ympäristösyistä.

Tässä AUTODOCin artikkelissa kerromme, miten rengaskierrätys Suomessa toimii, miksi renkaita ylipäätään kierrätetään, milloin renkaat on aiheellista viedä loppusijoitukseen ja miten auton renkaiden kierrätys käytännössä tapahtuu. Vastaamme myös usein kysyttyihin kysymyksiin.

Miksi käytettyjen renkaiden kierrätystä tarjotaan

Tiesitkö, että maailmanlaajuisesti vuosittain yli 1,6 miljardia autonrengasta saavuttaa käyttöikänsä lopun? Suomessa renkaita hävitetään joka vuosi yli neljä miljoonaa eli kymmeniä tuhansia tonneja. Lukemat ovat hurjia, etenkin ottaen huomioon että käytetyt autonrenkaat ovat eräitä ongelmallisimmista jätetyypeistä. Silti meillä on Suomessa paljon aihetta ylpeyteen, sillä renkaiden kierrätys on maassamme erityisen tehokasta: lähes 100 % renkaista päätyy kierrätettäviksi sen sijaan että ne päätyisivät loppuhävitettäväksi kaatopaikalle tai mikä pahinta hylättäisiin luontoon tai vesistöihin, kuten monessa muussa maassa on ongelmana.

Auton renkaiden kierrätys auttaa säästämään valtavat määrät energiaa ja vähentämään hiilidioksidipäästöjä jopa 140 kg neljää kierrätettävää rengasta kohden. Vaikka renkaiden rakenteet ja niihin käytetyt ainesosat eroavat joiltain osin toisistaan, keskimäärin yhdessä renkaassa on yli 100 eri osaa ja lukuisia eri materiaaleja, kuten luonnon- tai synteettistä kumia, polyesteriä, nokea, öljyä, hiilikuitua, terästä, nylonia, piidioksidia ja niin edelleen. Suurin osa renkaan painosta koostuu kumista ja loput vahvikkeista. Monet edellä mainituista osista ja materiaaleista voidaan hyödyntää vielä sen jälkeen, kun rengas ei enää sovellu käytettäväksi. Erityisen hyödyllistä materiaalien kierrätys on siksi, että juuri renkaissa käytettävien raaka-aineiden tuotanto aiheuttaa jopa nelinkertaisen määrän hiilidioksidipäästöjä itse renkaiden tuotantoon verrattuna.

Milloin renkaat tulisi viedä kierrätettäväksi

Milloin renkaat tulisi viedä kierrätettäväksi

Auton renkaat tulee viedä kierrätettäväksi kun niiden käyttöikä on päättynyt. Käyttöiän päättymisen voi määrittää seuraavista tekijöistä.

  • i Kulutuspinnan syvyys. Renkaan kulutuspinnan syvyys on kaikista yleisimmin käytetty indikaattori renkaan kulumiselle. Lain mukaan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä. Talvirenkailla sen tulisi olla jopa 3,0 millimetriä. Liian kulunut rengas ei enää pidä kunnolla; esimerkiksi vesiliirron riski kasvaa.
  • i Renkaiden käyttöikä. Vaikka kulutuspinta olisi kunnossa eikä renkaissa olisi silminnähtävää vikaa, samoja renkaita saisi käyttää enintään kuuden vuoden ajan.
  • i Renkaiden kokonaisikä. Renkaat voivat säilyä käyttökelpoisina vuosien ajan jos niitä ei käytetä ja jos renkaiden säilytys tehdään oikein. Silti vaikka renkaita ei olisi käytetty ollenkaan, yli 10 vuotta vanhoja renkaita ei saisi ottaa käyttöön vaan ne tulisi viedä hävitettäväksi. Renkaiden valmistusaika on merkitty niiden kylkeen.
  • i Renkaissa olevat vauriot. Erilaiset rengasrikot ja renkaan vauriot voivat johtaa siihen, että rengasta ei voi enää paikata vaan se on vaihdettava uuteen.

Renkaan kulumiseen vaikuttavat luonnollisesti oma ajotapa (vältä aggressiivista ajotyyliä!), ilmasto- ja tieolosuhteet sekä se, säilytätkö ja huollatko renkaitasi oikein. Esimerkiksi renkaiden suuntaaminen ja pyörittäminen säännöllisin väliajoin auttaa pidentämään niiden käyttöikää.

Miten renkaiden kierrätys tapahtuu

Käytettyjen renkaiden kierrätys on moniosainen prosessi. Kun renkaat on viety kierrätykseen, ne käyvät läpi ainakin seuraavat vaiheet:

  1. Renkaiden keräys. Käytetyt renkaat voi jätelain mukaan viedä maksutta mihin tahansa renkaita myyvään liikkeeseen tai Suomen Rengaskierrätys oy:n keräyspisteeseen.
  2. Teräsvöiden poistaminen. Renkaan kumiosassa on erityinen teräsvyö, jonka tarkoituksena on parantaa renkaan kestävyyttä. Tämä poistetaan renkaista ensimmäiseksi. Teräs voidaan uusiokäyttää.
  3. Mekaaninen tai kryogeeninen purkaminen. Vanteet voidaan kierrättää erikseen, mutta myös renkaiden kierrätys vanteineen on mahdollista. Renkaat voidaan purkaa mekaanisesti, jolloin erikoislaite rouhii kumiosat paloiksi ja edelleen pieniksi rakeiksi. Myös kryogeeninen purkaminen on mahdollista: tällöin renkaat jäädytetään nestemäisellä typellä ja murskataan, teräshiukkaset poistetaan magneetin avulla, ja kaikki muut kuidut poistetaan ilmaerottelijalla. Purkutavasta ja -laitteista riippuen lopputuotteen koostumus ja muoto vaihtelee. Mahdollisia lopputuotteita ovat leikkeet, kumirouhe (kooltaan enintään 300 mm), kumigranulaatti sekä hyvin pienikokoinen rengasjauhe.
  4. Kumin tarkistaminen. Irrotettu ja murskattu kumi tarkistetaan siltä varalta, että siihen on jäänyt esim. teräsvyön palasia.
  5. Kumin puhdistaminen. Kumi puhdistetaan vedellä ja puhdistusaineilla. Tämän jälkeen kumi on valmista käytettäväksi uudelleen.

Vanhoista autonrenkaista peräisin olevaa kumimateriaalia voidaan käyttää rautatieliikenteessä, kumilattioissa, kumipintaisessa asfaltissa, räjäytysmatoissa ja erilaisissa leikkipuistojen kumielementeissä. Aiemmin rengasjätettä käytettiin myös kaatopaikkojen pintakerrosrakenteissa, mutta sittemmin tämä on kielletty koska rengasjätteen hiilen kokonaismäärä eli TOC-pitoisuus ylittää laissa säädetyn raja-arvon.

Vanteet ja muut auton pyörien metalliosat voidaan irrottaa renkaasta kokonaisena tai osina. Metalliosat sulatetaan ja niiden epäpuhtaudet poistetaan. Tämän jälkeen niistä voidaan valaa harkkoja ja ne voidaan kuljettaa uudelleen muovattaviksi eri käyttötarkoituksiin.

Usein kysyttyä renkaiden kierrätyksestä

Vastaamme nyt eräisiin usein kysyttyihin kysymyksiin renkaiden hävityksestä ja kierrätyksestä.

⚠ Onko vanteet ja renkaat kierrätettävä erikseen?

Riippuu siitä, mihin viet renkaat kierrätettäväksi. Osa kierrätyspisteistä ottaa vastaan vain sellaisia renkaita, joista vanteet on jo poistettu, osa taas hyväksyy myös vanteelliset renkaat. Tarkista asia paikalliselta kierrätyspisteeltäsi.

⚠ Paljonko renkaiden kierrätys maksaa?

Käytettyjen renkaiden kierrätys on maksutonta, koska kaikista uusista renkaista on maksettava kierrätysmaksu. Renkaiden kierrätysmaksu on kevyiden moottoriajoneuvojen ja henkilöautojen osalta alle 2 euroa, kuorma-autojen osalta korkeampi. Kierrätysmaksut vaihtelevat rengastyypin osalta ja kaikkiin niistä ei sisälly arvonlisäveroa.

⚠ Mihin voin viedä renkaat kierrätettäviksi?

Renkaita ottavat ympäri Suomea vastaan jäteasemat ja jätekeskukset, renkaita myyvät liikkeet, Suomen Rengaskierrätys Oy:n vastaanottopisteet ja Kuusakoski Oy:n kierrätyspisteet. Suomen Rengaskierrätyksen vastaanottopisteet sijaitsevat usein rengas-, auto- ja liikennealoilla toimivien yritysten tiloissa. On tärkeää huomioida, että kuorma-autojen ja traktorien renkaita voi palauttaa ainoastaan tällaisia renkaita myyviin myymälöihin.

⚠ Voiko kaikki renkaat kierrättää?

Kyllä, käytännössä kaikki henkilöautojen, paketti- ja kuorma-autojen, skootterien, mopojen, moottoripyörien, mopoautojen sekä erilaisten metsä- ja maatalouskoneiden renkaat voidaan kierrättää niiden kulumisasteesta riippumatta. Kierrätykseen päätyvien renkaiden osista käytännössä lähes kaikki voidaan kierrättää.

⚠ Ovatko autonrenkaat ongelmajätettä?

Kyllä, renkaat luetaan ongelmajätteeksi. Sen takia niitä ei saa missään nimessä hävittää kotitalousjätteen mukana eikä varsinkaan hylätä luontoon.

⚠ Onko vanhat renkaat pakko kierrättää?

Mitään ”kierrätyspakkoa” eli kierrätysvelvollisuutta kuluttajilla ei ole, mutta suurin osa kuluttajista toimii vastuullisesti ja vie vanhat renkaat asianmukaisesti kierrätykseen. Sen sijaan laki velvoittaa renkaiden myyjiä ja tuottajia huolehtimaan kierrätysvelvoitteesta eli osallistumaan kierrätyskustannuksiin ja tarjoamaan renkaiden kierrätysmahdollisuuden. Kierrätysvelvoitteen noudattamatta jättäminen voi tuoda yritykselle mittavan laiminlyöntimaksun.

Yhteenveto

  • i Kierrätyksessä renkaat puretaan ja niiden kumi- ja metalliosat otetaan talteen. Niitä voidaan uusiokäyttää moniin tarkoituksiin.
  • i Vanhojen renkaiden hävitys tulee ajankohtaiseksi kun kulutuspintaa on jäljellä alle 1,6 mm tai renkaat ovat ylittäneet 6 vuoden iän (käytössä) tai 10 vuoden iän (käyttämättöminä). Myös erilaiset vauriot voivat johtaa siihen, että renkaat on vaihdettava. Käytettyjen renkaiden kierrätys on maksutonta, sillä renkaiden ostohintaan sisältyy kierrätysmaksu.
  • i AUTODOC-verkkokaupasta voit ostaa talvirenkaat, kesärenkaat ja ympärivuotiset renkaat hyvään hintaan. Tarjoamme renkaita vain parhailta valmistajilta. Osta renkaat jo nyt ja säästä rahaa!
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja