Kiertokangen laakeri: Toimintaperiaate, oireet, viat ja vaihto

Kiertokangen laakeri: Toimintaperiaate, oireet, viat ja vaihto

Auton moottori sisältää useita laakereita, joista jokaisella on tärkeä tehtävä moottorin sujuvan käynnin varmistamisessa. Moottorin äärimmäisen tärkeisiin osiin kuuluva kiertokanki siirtää männän ylös-alas-liikettä kampiakselille, jossa se muuttuu pyöriväksi liikkeeksi, joka edelleen siirtyy pyörittämään ajoneuvon pyöriä. Kiertokangen laakerit sijaitsevat kiertokangen ja kampiakselin välissä.

Tässä artikkelissa kerromme kiertokangen laakereista ja niiden yleisistä vioista ja niiden oireista. Annamme myös yleisluontoiset ohjeet kiertokangen laakerin vaihtoon.

Kiertokangen laakerin toiminta

Kiertokangen laakerin toiminta

Kiertokangeksi kutsutaan mäntämoottorin osaa, joka yhdistää männän ja kampiakselin. Se välittää ylös ja alas liikkuvan männän liikkeen kampiakselille, jossa liike muuttuu pyöriväksi liikkeeksi. Kiertokanki voi olla valmistettu esimerkiksi hiiliteräksestä, valuraudasta tai muista materiaaleista.

Rakenteellisesti kiertokangessa on “iso” (alempi) ja “pieni” (ylempi) pää. Kiertokangen pieni pää on kiinni männän tapissa. Kiertokangen isossa päässä olevan reiän kautta voiteluöljy pääsee voitelemaan mäntiä ja männänrenkaita. Kiertokanki on isosta päästään laakeroitu kiinni kampiakselin tappiin (”kammentappiin”) liukulaakerilla. Lisäksi kiertokanki on kiinni kampiakselissa ison pään sivulla olevilla pulteilla. Juuri kiertokangen ja kampiakselin välistä laakeria kutsutaan kiertokangen laakeriksi. Rakenteeltaan laakeri koostuu kahdesta C-kirjaimen muotoisesta metallilevystä. Ne sijaitsevat kiertokangen ison pään reiän sisäpinnoilla ja koskevat kampiakselia. Laakerin ja kampiakselin nivelen välin on oltava hyvin voideltu, sillä riittämätön voitelu voi johtaa kulumaan ja mekaanisiin vaurioihin.

Huomioithan, että kiertokangen laakerin rakenteessa voi olla hieman eroavaisuuksia moottorista riippuen.

Kiertokangen laakerin viat ja oireet

Kiertokangen laakeri vika

Kiertokangen laakereissa on se hyvä puoli, että ne vioittuvat erittäin harvoin. Nykyautoissa niiden vaihtaminen onkin erittäin harvinaista. Silti toimintahäiriöt voivat olla mahdollisia. Kerromme nyt, millä tavoin kiertokangen laakeri voi vioittua ja minkälaiset oireet ovat mahdollisia.

  • Kiertokangen laakerin kuluma. Kiertokangen laakerin kulumaa voivat aiheuttaa etenkin lika ja öljyssä olevat vieraskappaleet, liiallinen kuumuus, puutteellinen voitelu, öljyvuoto tai öljyn kierron estyminen sekä syystä tai toisesta järjestelmään kohdistuva liiallinen paine tai ylikuormitus. Kuluman syitä voivat olla myös vääränlainen asennus tai kohdistus sekä korroosio. Kuluman voi havaita laakerin sisäpinnan sileydestä ja muista vaurioista.
  • Kiertokangen laakeri nakuttaa. Kiertokangen laakerin ääni voi viitata siihen, että kiertokangen laakerin pinnan ja kampiakselin pinnan välinen välys on liian suuri. Tällaiseen johtaa yleensä voitelun puuttuminen, mikä yleensä on seurausta laiminlyödystä huollosta. Syypäänä voi olla myös voiteluöljyn likaantuminen ja vaihtamatta jättäminen, mikä on omiaan kuljettamaan kokoonpanoon likaa ja vieraskappaleita. Jos kuuluu yksittäisiä kolahduksia, sylinteri on vielä mahdollista eristää ja vaurioiden laajeneminen on mahdollista pysäyttää. Kovemmat tai jatkuvat äänet viittaavat siihen, että ongelma on vakava. Äänet saattavat kuulua voimakkaammin, kun moottori on lämmennyt. Huomioi, että myös muut syyt konepellin alta kuuluville äänille ovat mahdollisia.
  • Kiertokangen laakeri on rikki. Täysin vioittunut kiertokangen laakeri voi pitää jatkuvaa kovaa kolisevaa ääntä. Täydelliseen rikkoutumiseen voivat johtaa kuluma, väsymisvauriot sekä liiallinen rasitus.
  • Öljynpaineessa havaitaan laskua. Öljynpaineen lasku voi viitata moottorin laakerien vikoihin. Se johtuu useimmiten liiallisista välyksistä ja öljyn vuotamisesta ulos järjestelmästä. Ongelma on havaittavissa etenkin alhaisilla kierroslukemilla, jolloin öljypumppu toimii hitaimmin.
  • Öljyssä näkyy epäpuhtauksia. Kuten yllä kerroimme, öljyssä olevat epäpuhtaudet voivat johtaa osan vioittumiseen ja oireiluun. Öljyssä voi olla esimerkiksi metallisiruja, pölyä ja roskia. Nämä aiheuttavat osien kulumista. Öljyn likaantumisen voi havaita myös öljyn kuparimaisesta väristä. Voiteluöljy tulee aina vaihtaa uuteen, jos se on päässyt likaantumaan.
  • Voitelun puute / öljykalvon puuttuminen. Jos voiteluöljyä on laakerin ja kampiakselin pintojen välissä liian vähän, laakerin metalliosat alkavat kulua hankauksen vaikutuksesta. Jos purat osan, saatat nähdä sen pinnan hankautuneen erittäin kiiltäväksi. Öljykalvon puuttumista voivat aiheuttaa muun muassa öljykanavien tukkeutuminen, öljypumpun toimintahäiriö, vääränlaiset laakerit, öljytiivisteiden vauriot, liian laiha polttoaine tai polttoaineen vaahtoaminen.
  • Laakerit on asennettu väärin / on asennettu väärät laakerit. Vääränlainen tai vääränlaisten laakerien asennus voi aiheuttaa monenlaisia vikoja, kuten yllä mainittua öljykalvon puuttumista sekä liiallista välystä. Myös laakerin kohdistaminen virheellisesti voi tuottaa ongelmia.
  • Laakerin liiallinen puristus. Kiertokangen laakeri vaatii sopivan välyksen ja metalliosien välisen öljykalvon toimiakseen oikein. Liian kireällä oleva laakeri aiheuttaa metallin sivupuristusta laakerin sivuilla. Liiallinen puristus voi johtua vääränlaisesta asennuksesta, liiallisesta kiinnikkeiden kiristämisestä, vääristä tai puuttuvista välikappaleista (jos näitä on) tai voitelun puuttumisesta tai öljyn estyneestä virtauksesta.

Jos olet havainnut näitä oireita, muista, että kiertokangen laakerin oireet eivät katoa itsestään. Kun kiertokangen laakeri on rikki, se on ehdottomasti vaihdettava uuteen mahdollisimman pian, jotta vältetään laajat moottoriremontit, joista voi tulla maksettavaksi jopa nelinumeroinen lasku.

Kiertokangen laakerin vaihto

Annamme nyt yleisluontoiset ohjeet kiertokangen laakerin vaihtoon. On tärkeää, että tutustut ennen vaihdon aloittamista huolellisesti oman autosi korjausoppaaseen ja jätät vaihdon ammattimekaanikon tehtäväksi, jos sinulla ei ole vaadittavaa osaamista. Joissain automalleissa vaihto edellyttää moottorin poistamista – tähän ei kannata ryhtyä itse.

  1. Valmistele tarvittavat työkalut ja osat. Tarvitset uutta voiteluöljyä, astian, vääntötyökalun, tiivistysainetta, sopivia tiivisteitä sekä tietenkin uudet kiertokangen laakerit. Tilaa uudet kiertokangen laakerit automallisi laakerien OEM-osanumeron mukaan varmistaaksesi, että saat juuri oikeat laakerit. Jos tarvitset apua sopivien laakerien valinnassa, voit pyytää apua AUTODOC-verkkokaupan asiantuntijoilta ilmaiseksi.
  2. Tutustu ajoneuvosi korjausoppaaseen. Selvitä kokoonpanon sijainti ja purkuohjeet.
  3. Tee merkintöjä osiin ja pultteihin. Kokoonpanoon kuuluu useita osia, joten ne kannattaa merkitä, jotta osaat jälleen koota osat takaisin vaihdon jälkeen.
  4. Irrota kiertokangen pultit. Osa on kiinni pulteilla. Kierrä ne irti.
  5. Poista vanha kiertokangen laakeri. Saatat joutua iskemään laakeria kevyesti kumivasaralla, jos sen irrottaminen on hankalaa. Iske sitä päältä, älä sivuilta.
  6. Puhdista irrottamasi osat. Näin niiden mukana ei pääse moottoriin vieraskappaleita ja likaa kun asennat osat takaisin.
  7. Asenna uusi kiertokangen laakeri. Voitele asennuskohta ja aseta uusi kiertokangen laakeri paikoilleen ajoneuvon korjausoppaassa annettujen ohjeiden mukaisesti. Ensimmäiseksi sinun tulisi asettaa laakeri kiertokangen isoon päähän ja toinen sen toiselle puolelle niin, että laakerit muodostavat ympyrän kun ne pultataan yhteen. Kiertokangen pienessä päässä oleva laakeri on puristettava paikalleen. Huomioi, että molempia laakereita ei välttämättä ole tarpeen vaihtaa, mikäli vain toinen niistä on viallinen.
  8. Kiinnitä pultit. Kiristä ne vaadittavaan momenttiin.
  9. Kokoa osat takaisin. Kokoa aiemmin purkamasi ja puhdistamasi ehjät osat takaisin paikoilleen.

Jos et onnistu vaihdossa itse, vie auto korjaamolle. Vaihdon hinnat vaihtelevat mutta pääsääntöisesti on hyvä varautua siihen, että vaihto ei ole edullisimmasta päästä. Itse kiertokangen laakerit eivät kuitenkaan ole kalliita. Ne maksavat halvimmillaan vain muutamia kymppejä.

Yhteenveto

  • i Kiertokanget yhdistävät kampiakselin ja männän. Niiden avulla mäntien ylös-alas-liike muutetaan pyöriväksi liikkeeksi. Kiertokangen laakerit sijaitsevat kiertokangen alemmassa päässä (isossa päässä) olevan reiän sisällä kiertokangen ja kampiakselin välissä.
  • i Kiertokangen laakeri voi vioittua, jos laakeriin pääsee vikaa, jos laakerin ja kampiakselin välillä on liikaa välystä, jos voitelu puuttuu tai jos järjestelmä on ylikuormitettu. Vioittunut laakeri voi aiheuttaa laajoja moottorivaurioita, joten se on vaihdettava uuteen. Joissain tapauksissa tämä edellyttää moottorin poistamista autosta. Työ on usein parasta jättää ammattimekaanikon tehtäväksi.
  • i AUTODOC-verkkokaupasta löydät kiertokangen laakerit eri automalleihin helposti OEM-numerolla tai auton merkin ja mallin avulla etsimällä. Hintamme ovat pääsääntöisesti edullisempia kuin kivijalkamyymälöissä ja asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään löytämään tarvitsemasi osat. Tervetuloa tutustumaan valikoimaamme!
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja