
Auton moottori sisältää useita laakereita, joista jokaisella on tärkeä tehtävä moottorin sujuvan käynnin varmistamisessa. Moottorin äärimmäisen tärkeisiin osiin kuuluva kiertokanki siirtää männän ylös-alas-liikettä kampiakselille, jossa se muuttuu pyöriväksi liikkeeksi, joka edelleen siirtyy pyörittämään ajoneuvon pyöriä. Kiertokangen laakerit sijaitsevat kiertokangen ja kampiakselin välissä.
Tässä artikkelissa kerromme kiertokangen laakereista ja niiden yleisistä vioista ja niiden oireista. Annamme myös yleisluontoiset ohjeet kiertokangen laakerin vaihtoon.
Kiertokangen laakerin toiminta

Kiertokangeksi kutsutaan mäntämoottorin osaa, joka yhdistää männän ja kampiakselin. Se välittää ylös ja alas liikkuvan männän liikkeen kampiakselille, jossa liike muuttuu pyöriväksi liikkeeksi. Kiertokanki voi olla valmistettu esimerkiksi hiiliteräksestä, valuraudasta tai muista materiaaleista.
Rakenteellisesti kiertokangessa on “iso” (alempi) ja “pieni” (ylempi) pää. Kiertokangen pieni pää on kiinni männän tapissa. Kiertokangen isossa päässä olevan reiän kautta voiteluöljy pääsee voitelemaan mäntiä ja männänrenkaita. Kiertokanki on isosta päästään laakeroitu kiinni kampiakselin tappiin (”kammentappiin”) liukulaakerilla. Lisäksi kiertokanki on kiinni kampiakselissa ison pään sivulla olevilla pulteilla. Juuri kiertokangen ja kampiakselin välistä laakeria kutsutaan kiertokangen laakeriksi. Rakenteeltaan laakeri koostuu kahdesta C-kirjaimen muotoisesta metallilevystä. Ne sijaitsevat kiertokangen ison pään reiän sisäpinnoilla ja koskevat kampiakselia. Laakerin ja kampiakselin nivelen välin on oltava hyvin voideltu, sillä riittämätön voitelu voi johtaa kulumaan ja mekaanisiin vaurioihin.
Huomioithan, että kiertokangen laakerin rakenteessa voi olla hieman eroavaisuuksia moottorista riippuen.
Kiertokangen laakerin viat ja oireet

Kiertokangen laakereissa on se hyvä puoli, että ne vioittuvat erittäin harvoin. Nykyautoissa niiden vaihtaminen onkin erittäin harvinaista. Silti toimintahäiriöt voivat olla mahdollisia. Kerromme nyt, millä tavoin kiertokangen laakeri voi vioittua ja minkälaiset oireet ovat mahdollisia.
Jos olet havainnut näitä oireita, muista, että kiertokangen laakerin oireet eivät katoa itsestään. Kun kiertokangen laakeri on rikki, se on ehdottomasti vaihdettava uuteen mahdollisimman pian, jotta vältetään laajat moottoriremontit, joista voi tulla maksettavaksi jopa nelinumeroinen lasku.
Kiertokangen laakerin vaihto
Annamme nyt yleisluontoiset ohjeet kiertokangen laakerin vaihtoon. On tärkeää, että tutustut ennen vaihdon aloittamista huolellisesti oman autosi korjausoppaaseen ja jätät vaihdon ammattimekaanikon tehtäväksi, jos sinulla ei ole vaadittavaa osaamista. Joissain automalleissa vaihto edellyttää moottorin poistamista – tähän ei kannata ryhtyä itse.
- Valmistele tarvittavat työkalut ja osat. Tarvitset uutta voiteluöljyä, astian, vääntötyökalun, tiivistysainetta, sopivia tiivisteitä sekä tietenkin uudet kiertokangen laakerit. Tilaa uudet kiertokangen laakerit automallisi laakerien OEM-osanumeron mukaan varmistaaksesi, että saat juuri oikeat laakerit. Jos tarvitset apua sopivien laakerien valinnassa, voit pyytää apua AUTODOC-verkkokaupan asiantuntijoilta ilmaiseksi.
- Tutustu ajoneuvosi korjausoppaaseen. Selvitä kokoonpanon sijainti ja purkuohjeet.
- Tee merkintöjä osiin ja pultteihin. Kokoonpanoon kuuluu useita osia, joten ne kannattaa merkitä, jotta osaat jälleen koota osat takaisin vaihdon jälkeen.
- Irrota kiertokangen pultit. Osa on kiinni pulteilla. Kierrä ne irti.
- Poista vanha kiertokangen laakeri. Saatat joutua iskemään laakeria kevyesti kumivasaralla, jos sen irrottaminen on hankalaa. Iske sitä päältä, älä sivuilta.
- Puhdista irrottamasi osat. Näin niiden mukana ei pääse moottoriin vieraskappaleita ja likaa kun asennat osat takaisin.
- Asenna uusi kiertokangen laakeri. Voitele asennuskohta ja aseta uusi kiertokangen laakeri paikoilleen ajoneuvon korjausoppaassa annettujen ohjeiden mukaisesti. Ensimmäiseksi sinun tulisi asettaa laakeri kiertokangen isoon päähän ja toinen sen toiselle puolelle niin, että laakerit muodostavat ympyrän kun ne pultataan yhteen. Kiertokangen pienessä päässä oleva laakeri on puristettava paikalleen. Huomioi, että molempia laakereita ei välttämättä ole tarpeen vaihtaa, mikäli vain toinen niistä on viallinen.
- Kiinnitä pultit. Kiristä ne vaadittavaan momenttiin.
- Kokoa osat takaisin. Kokoa aiemmin purkamasi ja puhdistamasi ehjät osat takaisin paikoilleen.
Jos et onnistu vaihdossa itse, vie auto korjaamolle. Vaihdon hinnat vaihtelevat mutta pääsääntöisesti on hyvä varautua siihen, että vaihto ei ole edullisimmasta päästä. Itse kiertokangen laakerit eivät kuitenkaan ole kalliita. Ne maksavat halvimmillaan vain muutamia kymppejä.
Kommentoi