Kuinka paljon sähköauton lataaminen maksaa vuonna 2022

Kuinka paljon sähköauton lataaminen maksaa vuonna 2022

Nousevien bensan hintojen aikana jokainen autoilija haikailee edullisemman polttoaineen perään. Bensiinin hurjalta hinnannousulta ovat välttyneet sähköautoilijat, sillä sähkön taannoisesta kallistumisesta huolimatta sähköauton lataaminen tulee edelleen huomattavasti bensiiniauton tankkaamista halvemmaksi.

Mikä sitten on sähköauton latauksen hinta vuonna 2022? Jos hankin sähköauton ja kotilatauspisteen, millaisiin latauskustannuksiin minun tulisi varautua? Muun muassa näihin kysymyksiin vastaamme tässä AUTODOC-blogin artikkelissa.

Mitkä tekijät vaikuttavat sähköauton latauksen hintaan

Sähköauton latauksen hintaan vaikuttaa etenkin sähkön hinta, joka määräytyy sähkösopimuksen, sähkön markkinahinnan ja latauspaikan perusteella. Lisäksi erilaisissa ajoneuvoissa on eri kapasiteetin akut, ja sähköauton akun koko ja kunto vaikuttavat siihen, kuinka paljon virtaa akun lataamiseen täyteen tarvitaan. Esimerkiksi kapasiteetiltaan 80 kWh:n akun lataaminen täyteen vie luonnollisesti tuplasti enemmän virtaa kuin kapasiteetiltaan 40 kWh:n akun lataaminen täyteen.

Kannattaa ottaa huomioon, että sähköauton akkua ei aina ole tarpeen ladata täyteen. Jos autoa käytetään lähinnä kaupungin sisäisessä ajossa, akun harvoin tarvitsee olla täynnä, sillä toimintamatka on riittävä vähäisemmälläkin latauksella. Usein sähköauton latauksesta puhuttaessa puhutaan latausnopeudesta 0 prosentista 80 prosenttiin. 80 prosentin lataus riittää jo useimmiten taittamaan jopa satojen kilometrien matkan.

Sähköauton latauksen hinta julkisella latauspisteellä

Julkisia sähköautojen latauspisteitä löytyy muun muassa huoltoasemilta, kauppakeskuksista, markettien ja yritysten parkkialueilta sekä katujen varsilta. Usein julkiset latauspisteet perustuvat pikalataukseen ja ne ovat joskus ilmaisia, joskin viime vuosina lataamisesta on tullut yhä useammin maksullista. Ilmaisella latauspisteellä latauksen hinnaksi tulee tietysti 0 euroa. Ilmaisia pisteitä löytyy etenkin kauppakeskuksista; latauksen aikana kuljettaja voi tehdä ostoksia ja käyttää ravintolapalveluita, mikä tekee ilmaisen latauksen tarjoamisesta kauppakeskukselle kannattavaa.

Maksullisilla latauspisteillä hintaan voivat vaikuttaa latausnopeus (11–22 kW peruslataus, 50 kW pikalataus tai 150–350 kW suurteholataus), sähkön markkinahinta, latauspisteen omistajan kate ja latauspisteen sijainti. Lisäksi osalla latauspisteistä hintaan saatetaan lisätä latauskertaa kohden veloitettava latauspisteen perusmaksu ja minuuttikohtainen latauspisteen varausmaksu, joka voi olla muutamia kymmeniä senttejä.

Esimerkki, sähköauton lataus HOK-Elannon ABC-huoltoasemalla: Peruslatauksen hinta ABC-pisteellä oli loppuvuodesta 2021 0,20 euroa / kWh ja pikalatauksen 0,25 € / kWh. Jos käytössäsi on esimerkiksi Volkswagen ID.4 -sähköauto (55 kWh litiumioniakku) ja haluat ladata täysin tyhjentyneen akun täyteen, hinnaksi muodostuu peruslatauksessa 11 euroa ja pikalatauksessa 13,75 euroa. Harvemmin autoa tarvitsee kuitenkaan ladata täyteen. Voit myös käyttää viitearvona ajoneuvosi kulutusta 100 kilometriä kohden: esimerkiksi Volkswagen ID.4:n keskikulutus 100 kilometrillä on 15,6 kWh, joten 100 km saat ajettua autollasi vain 3,9 euron pikalataushintaan.

Huomioithan, että yllä kerrottu esimerkki on viitteellinen. Latauksen hinta vaihtelee eri latausasemilla ja siihen vaikuttaa myös se, onko lataaminen aika- vai kilowattituntiperusteista ja käytetäänkö peruslatausta, pikalatausta vai suurteholatausta. Hintaan saatetaan lisätä perusmaksu ja latauspisteen varausmaksu.

Monilla julkisilla latausasemilla sähköauton latauksesta voi maksaa mobiilisovelluksella, kortilla, tekstiviestillä tai käteisellä.

Sähköauton latauksen hinta kotilatauspisteellä

Kotilatauspisteen

Kotilatauspisteen voi asentaa esimerkiksi autotallin seinälle (ns. ”wallbox”) tai latauspiste voidaan asentaa taloyhtiön parkkipaikalle tai parkkihalliin. Kotilatauspisteen hankkiminen itsessään on melko suuri investoint, sillä sähköauton latauspisteen hinta on halvimmillaan noin 500 euroa ja hinnat voivat nousta aina 3 000 euroon laitteen mallista riippuen. Omakotitalossa hinta on maksettava yksin, taloyhtiöissä latauspisteiden asentamisesta voidaan päättää yhtiökokouksessa ja kulut tulevat asukkaiden yhdessä maksettavaksi tai vain niiden käyttäjien maksettavaksi. Useamman latauspisteen hankkimisesta ja asennuttamisesta voi saada alennusta latauspisteiden jälleenmyyjiltä.

Sähköauton akun latauksen hinta tulee kotilatauspisteellä pääsääntöisesti halvemmaksi kuin maksullisella julkisella latauspisteellä. Hintaan vaikuttaa etenkin oma sähkösopimus. Talvella 2021–2022 pörssisähkön hintaan perustuvat sähkösopimukset ovat tulleet kalliiksi sähkön hintapiikin vuoksi, mutta normaaliaikana pörssisähkösopimukset, joissa hinta määräytyy pörssin spot-hinnan mukaan, ovat usein tulleet kuluttajille edullisimmiksi. Monet myös lataavat sähköautoaan yöaikaan, mikä onkin kannattavaa, sillä yösähkö on päiväsähköä edullisempaa.

Esimerkki, sähköauton lataus omasta wallboxista: Esimerkkikuluttaja omistaa aiemmasta esimerkistä tutun Volkswagen ID.4 -sähköauton, jossa on 55 kWh akku. Jos kuluttajalla on kiinteähintainen sähkösopimus, jossa hinta on 10,65 senttiä per kWh, akun lataaminen nollasta sataan prosenttiin maksaa 5,85 euroa. Jos kuluttajalla taas on pörssihintasopimus, vastaava lataus maksaa 4,93 euroa (vuoden 2021 spot-hinnan 8,97 snt/kWh mukaan). Lisäksi maksettavaksi tulevat kuukausittaiset perusmaksut (yleensä muutaman euron) sekä siirtomaksut, jotka perustuvat omaan perusmaksuun sekä henkilökohtaiseen sähkönkulutukseen perustuvaan kilowattituntikohtaiseen maksuun. Siirtohinnat ovat viime vuosina joillain yhtiöillä olleet erittäin korkeita. Kuluttajan kannattaa siis ehdottomasti vertailla sähkösopimuksia ja kilpailuttaa oma sopimuksensa.

Huomioithan, että yllä kerrottu esimerkki on viitteellinen. Sähköauton akun lataushinta vaihtelee vaihtelee sähkösopimuksen, sähkön hinnan sekä siirtohintojen perusteella. Kuluttajan on suositeltavaa tehdä hintavertailua sähköauton käyttökustannusten arvioimiseksi.

 Usein kysyttyä sähköauton lataamisen hinnasta 

Vastaamme nyt muutamiin usein kysyttyihin kysymyksiin sähköauton lataamiseen ja sen hintaan liittyen.

⚠ Miten täyssähköauton latauskulut eroavat polttomoottori- tai hybridiauton polttoainekuluista?

Täyssähköautossa on pelkkä sähkömoottori, siinä missä hybridiautossa on polttomoottori sekä sähkömoottori ja perinteisessä polttomoottoriautossa on pelkkä polttomoottori. Sähköauton lataaminen on huomattavasti halvempaa polttomoottoriauton tankkaamiseen. Esimerkiksi 40 litraa 95E-polttoainetta maksaa noin 74 € (hinta 24.1.2022 n. 1,85 €/litra). Dieseliä käyttävässä ajoneuvossa hinta on hieman pienempi. Hybridiautossa on pienempi polttoainetankki, joten se vie vähemmän bensiiniä. Halvimmaksi tulee kuitenkin sähköauton lataaminen; täydestä latauksesta joutuu yleensä kalleimmassa suurteholatauksessakin pulittamaan vain korkeintaan muutaman kympin. Tavallisessa latauksessa tai pikalatauksessa hinta ylittää harvoin 15 euroa.

⚠ Kuinka usein sähköautoa pitää ladata?

Sähköauton lataustiheys riippuu täysin autosta ja sen toimintamatkasta, auton käyttötavoista sekä vallitsevista ilmasto-olosuhteista. Jos autoa käytetään päivittäin lyhyillä saman paikkakunnan sisäisillä työmatkoilla, autoa ei ole tarpeen ladata päivittäin.

⚠ Onko sähköauto ladattava aina täyteen?

Ei ole. Itse asiassa lataus 80 %:iin riittää yleensä erinomaisesti ja se on myös akun käyttöiän kannalta eduksi. Autonvalmistajat suosittelevat yleensä, että akun lataus pidettäisiin 20 %:n ja 80 %:n välillä. Näin säästyy myös hieman rahaa. Toki ennen pitkiä matkoja akku kannattaa ehdottomasti ladata täyteen.

⚠ Miten sää vaikuttaa sähköauton lataamiseen ja sen hintaan?

Kylmällä ilmalla akku kuluu nopeammin, joten sitä on ladattava useammin. Talvella sähköauton käyttökustannukset nousevatkin hieman kesäaikaan verrattuna.

⚠ Kannattaako kotiin asentaa suuritehoinen latauspiste?

Sähköauton lataamista tavallisesta kotitalouspistorasiasta ei suositella, vaan autotalliin kannattaa ehdottomasti hankkia kotilatauspiste. Tällaisista latauspisteistä sähköauton akun voi ladata täyteen yön aikana helposti. Huoltoasemilta tutut suuritehoiset latauspisteet taas ovat hyvin kalliita ja niiden varsinainen hyöty jää kuluttajille vähäiseksi, joten tällaisen aseman hankkiminen ja asentaminen omaan autotalliin on harvemmin taloudellisesti kannattavaa.

Yhteenveto

  • i Sähköauton akun lataushintaan vaikuttavat muun muassa latauspaikka (sähköauton lataus kotona vai julkisella latauspisteellä), ladattavan auton ominaisuudet ja akun koko, lataustapa ja sähkön hinta, mahdolliset lisämaksut sekä siirtohinnat.
  • i Pääsääntöisesti lataat sähköautosi akun halvemmalla kotilatauspisteestä. Monien kauppojen ja kauppakeskusten parkkipaikoilla lataaminen on kuitenkin ilmaista.
  • i Tiesitkö, että AUTODOCista voit nyt ostaa osia myös sähköautoihin? Tutustu laajaan ja laadukkaaseen valikoimaamme ja tilaa tarvitsemasi osat nopeasti vain muutamalla klikkauksella!
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja