Kuinka tarkistaa turboahdin

Kuinka tarkistaa turboahdin
 Turboahtimen tarkastus: 8 helppoa vaihetta 
  1. Kuuntele moottorin ääntä kylmänä.

    Jos kuulet huminaa turbiinista sen ollessa päällä, laakerit ovat todennäköisesti kuluneet. Metallin kirskuna, jonka aiheuttavat juoksupyörän siivet koskiessaan turbiinin koteloon, osoittavat samaan vikaan.

  2. Tutki öljysakkaa turboahtimen kotelosta.

    Jos löydät sitä turbiinipyörän läheltä, turboahtimesi on todennäköisesti vioittumassa. Jos öljytahroja löytyy pakosarjan liitoksesta tai ilmaputkesta, moottorin tai kampikammion tuuletusjärjestelmässä saattaa olla jotain vialla.

  3. Tarkista pakokaasun väri.

    Jos turbo on kulunut, öljyä valuu imusarjaan yhdessä ilman kanssa, ja se palaa sitten palotiloissa. Tämän johdosta pakokaasut muuttuvat mustiksi.

  4. Skannaa järjestelmä erikoislaitteella.

    Tehdäksesi diagnostiikan, tarvitset adapterin, vastaavan ohjelmiston, kannettavan tietokoneen tai älypuhelimen. Kaikki mittaukset tehdään moottorin tyhjäkäydessä. Tulet löytämään lisätietoa tästä diagnostiikkatavasta diagnostiikka-adapterin käyttöohjeesta.

  5. Poista turboahtimen autostasi ja tarkista akselin löysyys.

    Pidä kiinni akselin päästä ja yritä keinuttaa sitä sivulta toiselle.Osan löysyys ei saa ylittää 1 mm.Akseli ei pitäisi liikkua koteloa pitkin.

  6. Tutki juoksupyörän siivet ja turboahtimen seinät.

    Ensimmäisillä tulisi olla terävät ja sulavat reunat ilman purseita, hankaumia tai lovia. Turboahtimen ei tulisi koskea juoksupyörän siipiin.

  7. Varmista, että käyttölaite ja anturit ovat toimivia.

    Käyttölaitteen kotelossa ei saa olla lommoja eikä sauvan yläosassa saa olla korroosiokohtia.Tarkista, että kalvo on edelleen ehjä. Nosta sauva sen yläasentoon, sulje tekninen aukko käyttölaitteen päältä sormellasi ja päästä irti sauvasta.Sauvan ei tulisi liikkua aukon ollessa suljettuna. Heti kun vapautat sen, sauvan tulisi palata alkuperäiseen asentoonsa. Tarkista käyttölaitteen sähköosa yleismittarilla.

  8. Jos sinulla on muuttuvageometrinen turboahdin, tarkista, onko siipirengas jumissa.

    Siipien tulee liikkua vapaasti. Tutki yksikkö ilmakompressorin ja painemittarin avulla. Jos siipirengas on ehjä, käyttölaite liikkuu vapaasti noin 0,6–0,7 baarin paineella.

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja