Kuinka vaihteistoöljy tarkistetaan ja vaihdetaan

Kuinka vaihteistoöljy tarkistetaan ja vaihdetaan

Vaihdelaatikon öljyllä on hyvin tärkeitä tehtäviä. Se voitelee vaihdelaatikon toisiinsa koskevia elementtejä, poistaa lika- ja kulumatuotteita sekä avustaa jäähdytyksessä. Automaattivaihteistoissa tämä käyttöneste siirtää myös momenttia momentinmuuntimen komponenttien välillä. Täten useimmat autonvalmistajat suosittelevat vaihteistoöljyn tason ja kunnon seuraamista vaihdelaatikossa. Kerromme sinulle, kuinka voit tarkistaa sen tason eri ajoneuvoista, ja esitämme tilanteita, milloin se tulisi vaihtaa.

Mitkä ovat merkkejä huonosta vaihteistoöljystä?

 Seuraavat merkit viittaavat, että vaihteistoöljyä ei ole tarpeeksi vaihdelaatikossa, tai on aika vaihtaa se: 

  • ylimääräinen melu ja tärinä vaihteiden vaihdon aikana
  • talvella voit kokea vaihdeongelmia, kun koneisto ei ole vielä lämmin
  • dynamiikka saattaa heikentyä automaattivaihteiston omaavissa ajoneuvoissa
  • nykivä vaihteiden vaihtuminen
  • viipynyt vaihteiden vaihtuminen
  • automaattivaihteisto vaihtaa vaihteen ylös tai alas, kun sen ei pitäisi tehdä niin.

Kuinka vaihteistoöljyn taso tarkistetaan?

 Tarkistaaksesi öljyn tason manuaalivaihteistosta, suorita seuraavat vaiheet: 
  1. Valmistele kaikki tarvittavat työkalut ja kemikaalit: ruuviavain, WD-40, metalliharja, puhtaita liinoja tai talouspaperia. Saatat tarvita myös öljyä, ja sinun tulee käyttää samaa kuin mitä vaihdelaatikossa on tällä hetkellä. Automallissasi olevan öljyn tietojen pitäisi löytyä ajoneuvon ohjekirjasta. Jos sitä ei ole siellä, etsi asiantuntevaa avustusta.
Valmistele kaikki tarvittavat työkalut ja kemikaalit
  1. Nosta autosi ajoneuvonosturille tai rasvamontun ylle. Jos et omista sellaisia ja autosi on etuvetoinen, poista vasen etupyörä päästäksesi vaihdelaatikon kotelossa olevaan tarkistusikkunaan.
  2. Aktivoi seisontajarru.
  3. Jos olet juuri sammuttanut moottorin, odota muutama minuutti, kunnes öljy valuu öljypohjaan.
  4. Puhdista täyttökorkki ja sen ympärysalue metalliharjalla. Pyyhi se puhtaaksi puhtaalla liinalla ja liuottimella. Näin voit ehkäistä lian pääsemistä yksikön sisälle. 
Puhdista täyttökorkki ja sen ympärysalue metalliharjalla
  1. Ruuvaa irti aukon sulkeva korkki. Jos se on juuttunut, käytä WD-40 löysentääksesi sitä.
Ruuvaa irti aukon sulkeva korkki. Jos se on juuttunut, käytä WD-40 löysentääksesi sitä
  1. Tarkista, kuinka paljon öljyä on vaihdelaatikossa. Sen tason tulisi saavuttaa reiän alempi reuna.
  2. Täytä nesteet tarvittaessa käyttämällä ruiskua.
Täytä nesteet tarvittaessa käyttämällä ruiskua
  1. Pyyhi öljytahrat vaihdelaatikon kotelosta liinalla tai talouspaperilla.
  2. Ruuvaa korkki kiinni.
  3. Asenna kaikki yksiköt paikoilleen vastakkaisessa järjestyksessä.
Automaattisissa vaihdelaatikoissa on usein mittatikku automaattivaihteistoöljyn (ATF) tason hallitsemiseen.
 Tarkistustoimenpiteen vaiheet ovat seuraavat: 
  1. Pysäköi ajoneuvosi tasaiselle pinnalle.
  2. Avaa konepelti.
  3. Etsi vaihteiston mittatikku. Sen kahva on yleensä kirkkaan värinen, usein oranssi. Konsultoi ajoneuvon ohjekirjaa mittatikun sijaintia varten tarpeen vaatiessa.
  4. Käynnistä moottori. Anna sen käydä jonkin aikaa, jotta se lämpenisi.
  5. Jos teet testauksen jonkin ajan päästä ajon jälkeen, selaa kaikki tilat läpi pitämällä vaihdekeppiä jokaisessa asennossa noin kolmen sekunnin ajan. Tämä auttaa vaihteistoöljyn jakamisessa kanaviin.
  6. Vaihda vaihdekeppi ”P”- tai ”N”-asentoon riippuen ajoneuvomallista. Tarkka vaihdevalitsimen asento on usein määritelty mittatikussa.
  7. Aktivoi seisontajarru.
  8. Konsultoi ajoneuvon ohjekirjaa löytääksesi tiedon siitä, täytyykö moottorin olla käynnissä vai sammutettuna tarkistuksen aikana. Erityisesti joissain Acura ja Honda-malleissa moottori täytyy sammuttaa lämpenemisen jälkeen.
  9. Ota mittatikku pois vaihdelaatikosta ja pyyhi se puhtaaksi puhtaalla nukattomalla liinalla.
  10. Työnnä mittatikku alas ja ota se takaisin ylös.
  11. Katso mittatikku. Näet siinä kaksi merkkiä. Toinen osoittaa vaihteistoöljyn tason kylmässä moottorissa ja toinen lämpimässä moottorissa. Niissä on usein vastaavat merkinnät: joko ”Cold” ja ”Hot” tai numerot, jotka osoittavat lämpötilan. Moottorisi ollessa nyt lämmin, mittatikun öljyjäljen tulisi olla ”Hot”-merkin kohdalla tai korkeamman lämpötilan kohdalla, muttei niiden yläpuolella. Ei ole suositeltavaa mitata vaihteistoöljyn tasoa kylmällä moottorilla, sillä tulokset tulevat olemaan epätarkkoja.
  12. Täytä tarvittaessa automaattivaihteistoöljyä vaihdelaatikkoon. Tehdäksesi tämän, sammuta moottori ja käytä suppiloa.
  13. Odota, että öljy valuu alas öljypohjaan.
  14. Käynnistä moottori ja tarkista vaihteistoöljyn taso uudelleen.
Jotkut mallit, kuten esimerkiksi BMW E46, BMW E39, Audi A4, Audi A6 ja Volkswagen Passat on varustettu vaihdelaatikoilla, joissa ei ole mittatikkuja.
 Tarkistaaksesi ovatko ne täynnä vai eivät, suorita seuraavat vaiheet: 
  1. Lämmitä vaihdelaatikko toimintalämpötilaan kulkemalla noin 15 kilometrin matkan.
  2. Aseta ajoneuvo nosturille, rasvamontun yli tai autorampille päästäksesi käsiksi alustaan.
  3. Käynnistä moottori.
  4. Vaihda vaihdevalitsin vastaavaan tilaan – ”P’’ tai ”N’’.
  5. Ruuvaa irti vaihdelaatikon pohjassa oleva tarkistustulppa. Jos öljyä vuotaa ulos reiästä, ei ole syytä täyttää sitä. Ruuvaa korkki takaisin kiinni.
  6. Jos mitään ei vuoda ulos, se viittaa siihen, että öljyä ei ole tarpeeksi.
  7. Kaada hieman automaattivaihteistoöljyä täyttöaukosta erikoispumpulla tai putkella ja suppilolla, kunnes se alkaa vuotamaan tarkistusreiästä.
  8. Sulje reikä korkilla.
  9. Käynnistä moottori.
  10. Ruuvaa irti korkki uudestaan ja toista toimenpide uudelleen täyttämällä.
  11. Heti, kun automaattivaihteistoöljyä alkaa vuotamaan uudelleen, sulje reikä.
  12. Vaihda vaihdevalitsin jokaiseen vaihdetilaan yksitellen.
  13. Avaa tarkistusreikä ja laita sisään öljyä viimeisen kerran.
  14. Ruuvaa kiinni sekä tarkistus- että täyttötulpat.
  15. Pyyhi tahrat vaihdelaatikosta.

Milloin vaihteistoöljy tulisi vaihtaa?

On suositeltavaa vaihtaa manuaalivaihteiston öljy jokaisen 80 000-100 000 kilometrin jälkeen tai viiden vuoden käytön jälkeen, kumpi tahansa tuleekaan ensin. Puoliautomaattivaihteistoissa öljy vaihdetaan jokaisen 60 000 kilometrin jälkeen. Öljynvaihtovälit erilaisissa automaattisissa vaihdelaatikoissa vaihtelevat vieläkin enemmän – aina 30 000 kilometristä useaan sataan tuhanteen kilometriin. Tarkat vaihtovälit juuri sinun ajoneuvomalliisi on määritelty omistajan oppaassa.

 Joskus vaihteistoöljy menettää ominaisuutensa ennen sen käyttöajan loppumista. Tämä johtuu: 

  • aggressiivisesta ajotyylistä
  • raskaan peräkärryn vetämisestä
  • liukkailla pinnoilla liian kauan luistamisesta
  • vääränlaisesta automaattivaihteistoöljystä
  • liikenneruuhkissa ajamisesta kuumalla säällä liian kauan
  • vääränlainen vaihteiden vaihto.

Eli jokaisella kerralla kun tarkistat öljyn tason, laita tipa vaihteistoöljyä kankaalle ja katso tahraa. Se ei saa sisältää mitään muuta kuin öljyä. Esimerkiksi mustat jäämät mittatikussa, voimakas palaneen käry, sameus tai huomattavat värimuutokset (jos öljy oli punaista tai keltaista ja muuttui tumman ruskeaksi tai mustaksi) ovat merkkejä siitä, että öljy on vanhentunutta.

Kuinka vaihdelaatikon öljy vaihdetaan itse?

 Vaihtaaksesi vaihteistoöljyn manuaalisesta vaihdelaatikosta, suorita seuraavat vaiheet: 
  1. Etsi tieto siitä, kuinka paljon vaihteistoöljyä vaihdelaatikkoosi mahtuu. Tämä tieto löytyy ajoneuvon ohjekirjasta. Tarvitun öljymäärän lisäksi, riippuen ajoneuvon designista, tarvitset vaihdelaatikon tiivisteen tai O-renkaan tyhjennystulppaa varten, tiivistysainetta, säiliön käytettyä öljyä varten, suppilon ja letkun tai ruiskun, liinan ja ruuviavaimia kiinnikkeiden purkamiseen.
  2. Ennen aloittamista, aja 5-10 kilometriä antaaksesi öljyn lämmetä ja tehdäksesi siitä vähemmän viskoosista: öljyn valuttaminen tulee olemaan helpompaa.
  3. Aseta autosi ajoneuvonosturille, rasvamontun yli tai autorampille. Kiinnitä tarvittaessa pyörät rengaskiiloilla.
Aseta autosi ajoneuvonosturille, rasvamontun yli tai autorampille
  1. Irrota suojalevy.
  2. Aseta säiliö öljypohjan alle.
Aseta säiliö öljypohjan alle.
  1. Poista tyhjennystulppa (esimerkiksi Renault Megane, Audi 100 ja Audi A6 -malleista) ja anna vaihteistoöljyn valua. Jos tyhjennystulppaa ei ole (kuten Opel Astra tai Chevrolet Lacetti -malleissa), löysennä öljypohjan kiinnikkeet, odota kunnes öljy valuu ulos ja poista sitten komponentti, kallistaen sitä hyvin varovaisesti yhdelle puolelle.
Löysennä öljypohjan kiinnikkeet, odota kunnes öljy valuu ulos
  1. Poista lika pohjan asennusistukasta tai tulpan kierteistä jarrujen puhdistusaineella.
Poista lika pohjan asennusistukasta tai tulpan kierteistä jarrujen puhdistusaineella
  1. Jos olet poistanut öljypohjan työn aikana, puhdista koskettavat pinnat vanhan tiivisteen jäämistä, pyyhi ne liuottimella ja asenna uusi tiiviste käyttämällä tiivistysainetta. Asenna öljypohja takaisin paikalleen.
Pyyhi ne liuottimella ja asenna uusi tiiviste käyttämällä tiivistysainetta
  1. Jos olet poistanut tulpan, vaihda sen O-rengas ja sulje valutusreikä sillä.
  2. Käytä letkua ja suppiloa kaataaksesi tarvitun määrän öljyä vaihdelaatikkoon aukon läpi. Voit myös kaataa sen ruiskulla tarkistusreiästä.
  3. Kokoa kaikki uudelleen vastakkaisessa järjestyksessä.
Automaattivaihteiston automaattivaihteistoöljy tulee vaihdattaa autokorjaamolla. Et voi poistaa kaikkea öljyä autosta itse. Öljyn ulos pumppaamisessa käytetään erikoislaitetta, joka on mahdollista löytää autokorjaamolta.

Johtopäätös

Vaihteistoöljyn vaihtaminen ja sen ajallaan täyttäminen tulee lisäämään huomattavasti sekä manuaali- että automaattivaihteiston käyttöikää, ja takaamaan niiden pitkän ja vakaan toiminnan. Noudata neuvojamme ja voit tarkistaa öljyn tason ja laadun itse määrittääksesi, mitä seuraavaksi joudutaan tekemään.

    Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

    Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja