Vaihdelaatikon öljyllä on hyvin tärkeitä tehtäviä. Se voitelee vaihdelaatikon toisiinsa koskevia elementtejä, poistaa lika- ja kulumatuotteita sekä avustaa jäähdytyksessä. Automaattivaihteistoissa tämä käyttöneste siirtää myös momenttia momentinmuuntimen komponenttien välillä. Täten useimmat autonvalmistajat suosittelevat vaihteistoöljyn tason ja kunnon seuraamista vaihdelaatikossa. Kerromme sinulle, kuinka voit tarkistaa sen tason eri ajoneuvoista, ja esitämme tilanteita, milloin se tulisi vaihtaa.
Mitkä ovat merkkejä huonosta vaihteistoöljystä?
Seuraavat merkit viittaavat, että vaihteistoöljyä ei ole tarpeeksi vaihdelaatikossa, tai on aika vaihtaa se:Kuinka vaihteistoöljyn taso tarkistetaan?
Tarkistaaksesi öljyn tason manuaalivaihteistosta, suorita seuraavat vaiheet:- Valmistele kaikki tarvittavat työkalut ja kemikaalit: ruuviavain, WD-40, metalliharja, puhtaita liinoja tai talouspaperia. Saatat tarvita myös öljyä, ja sinun tulee käyttää samaa kuin mitä vaihdelaatikossa on tällä hetkellä. Automallissasi olevan öljyn tietojen pitäisi löytyä ajoneuvon ohjekirjasta. Jos sitä ei ole siellä, etsi asiantuntevaa avustusta.
- Nosta autosi ajoneuvonosturille tai rasvamontun ylle. Jos et omista sellaisia ja autosi on etuvetoinen, poista vasen etupyörä päästäksesi vaihdelaatikon kotelossa olevaan tarkistusikkunaan.
- Aktivoi seisontajarru.
- Jos olet juuri sammuttanut moottorin, odota muutama minuutti, kunnes öljy valuu öljypohjaan.
- Puhdista täyttökorkki ja sen ympärysalue metalliharjalla. Pyyhi se puhtaaksi puhtaalla liinalla ja liuottimella. Näin voit ehkäistä lian pääsemistä yksikön sisälle.
- Ruuvaa irti aukon sulkeva korkki. Jos se on juuttunut, käytä WD-40 löysentääksesi sitä.
- Tarkista, kuinka paljon öljyä on vaihdelaatikossa. Sen tason tulisi saavuttaa reiän alempi reuna.
- Täytä nesteet tarvittaessa käyttämällä ruiskua.
- Pyyhi öljytahrat vaihdelaatikon kotelosta liinalla tai talouspaperilla.
- Ruuvaa korkki kiinni.
- Asenna kaikki yksiköt paikoilleen vastakkaisessa järjestyksessä.
- Pysäköi ajoneuvosi tasaiselle pinnalle.
- Avaa konepelti.
- Etsi vaihteiston mittatikku. Sen kahva on yleensä kirkkaan värinen, usein oranssi. Konsultoi ajoneuvon ohjekirjaa mittatikun sijaintia varten tarpeen vaatiessa.
- Käynnistä moottori. Anna sen käydä jonkin aikaa, jotta se lämpenisi.
- Jos teet testauksen jonkin ajan päästä ajon jälkeen, selaa kaikki tilat läpi pitämällä vaihdekeppiä jokaisessa asennossa noin kolmen sekunnin ajan. Tämä auttaa vaihteistoöljyn jakamisessa kanaviin.
- Vaihda vaihdekeppi ”P”- tai ”N”-asentoon riippuen ajoneuvomallista. Tarkka vaihdevalitsimen asento on usein määritelty mittatikussa.
- Aktivoi seisontajarru.
- Konsultoi ajoneuvon ohjekirjaa löytääksesi tiedon siitä, täytyykö moottorin olla käynnissä vai sammutettuna tarkistuksen aikana. Erityisesti joissain Acura ja Honda-malleissa moottori täytyy sammuttaa lämpenemisen jälkeen.
- Ota mittatikku pois vaihdelaatikosta ja pyyhi se puhtaaksi puhtaalla nukattomalla liinalla.
- Työnnä mittatikku alas ja ota se takaisin ylös.
- Katso mittatikku. Näet siinä kaksi merkkiä. Toinen osoittaa vaihteistoöljyn tason kylmässä moottorissa ja toinen lämpimässä moottorissa. Niissä on usein vastaavat merkinnät: joko ”Cold” ja ”Hot” tai numerot, jotka osoittavat lämpötilan. Moottorisi ollessa nyt lämmin, mittatikun öljyjäljen tulisi olla ”Hot”-merkin kohdalla tai korkeamman lämpötilan kohdalla, muttei niiden yläpuolella. Ei ole suositeltavaa mitata vaihteistoöljyn tasoa kylmällä moottorilla, sillä tulokset tulevat olemaan epätarkkoja.
- Täytä tarvittaessa automaattivaihteistoöljyä vaihdelaatikkoon. Tehdäksesi tämän, sammuta moottori ja käytä suppiloa.
- Odota, että öljy valuu alas öljypohjaan.
- Käynnistä moottori ja tarkista vaihteistoöljyn taso uudelleen.
- Lämmitä vaihdelaatikko toimintalämpötilaan kulkemalla noin 15 kilometrin matkan.
- Aseta ajoneuvo nosturille, rasvamontun yli tai autorampille päästäksesi käsiksi alustaan.
- Käynnistä moottori.
- Vaihda vaihdevalitsin vastaavaan tilaan – ”P’’ tai ”N’’.
- Ruuvaa irti vaihdelaatikon pohjassa oleva tarkistustulppa. Jos öljyä vuotaa ulos reiästä, ei ole syytä täyttää sitä. Ruuvaa korkki takaisin kiinni.
- Jos mitään ei vuoda ulos, se viittaa siihen, että öljyä ei ole tarpeeksi.
- Kaada hieman automaattivaihteistoöljyä täyttöaukosta erikoispumpulla tai putkella ja suppilolla, kunnes se alkaa vuotamaan tarkistusreiästä.
- Sulje reikä korkilla.
- Käynnistä moottori.
- Ruuvaa irti korkki uudestaan ja toista toimenpide uudelleen täyttämällä.
- Heti, kun automaattivaihteistoöljyä alkaa vuotamaan uudelleen, sulje reikä.
- Vaihda vaihdevalitsin jokaiseen vaihdetilaan yksitellen.
- Avaa tarkistusreikä ja laita sisään öljyä viimeisen kerran.
- Ruuvaa kiinni sekä tarkistus- että täyttötulpat.
- Pyyhi tahrat vaihdelaatikosta.
Milloin vaihteistoöljy tulisi vaihtaa?
On suositeltavaa vaihtaa manuaalivaihteiston öljy jokaisen 80 000-100 000 kilometrin jälkeen tai viiden vuoden käytön jälkeen, kumpi tahansa tuleekaan ensin. Puoliautomaattivaihteistoissa öljy vaihdetaan jokaisen 60 000 kilometrin jälkeen. Öljynvaihtovälit erilaisissa automaattisissa vaihdelaatikoissa vaihtelevat vieläkin enemmän – aina 30 000 kilometristä useaan sataan tuhanteen kilometriin. Tarkat vaihtovälit juuri sinun ajoneuvomalliisi on määritelty omistajan oppaassa.
Joskus vaihteistoöljy menettää ominaisuutensa ennen sen käyttöajan loppumista. Tämä johtuu:Kuinka vaihdelaatikon öljy vaihdetaan itse?
Vaihtaaksesi vaihteistoöljyn manuaalisesta vaihdelaatikosta, suorita seuraavat vaiheet:- Etsi tieto siitä, kuinka paljon vaihteistoöljyä vaihdelaatikkoosi mahtuu. Tämä tieto löytyy ajoneuvon ohjekirjasta. Tarvitun öljymäärän lisäksi, riippuen ajoneuvon designista, tarvitset vaihdelaatikon tiivisteen tai O-renkaan tyhjennystulppaa varten, tiivistysainetta, säiliön käytettyä öljyä varten, suppilon ja letkun tai ruiskun, liinan ja ruuviavaimia kiinnikkeiden purkamiseen.
- Ennen aloittamista, aja 5-10 kilometriä antaaksesi öljyn lämmetä ja tehdäksesi siitä vähemmän viskoosista: öljyn valuttaminen tulee olemaan helpompaa.
- Aseta autosi ajoneuvonosturille, rasvamontun yli tai autorampille. Kiinnitä tarvittaessa pyörät rengaskiiloilla.
- Irrota suojalevy.
- Aseta säiliö öljypohjan alle.
- Poista tyhjennystulppa (esimerkiksi Renault Megane, Audi 100 ja Audi A6 -malleista) ja anna vaihteistoöljyn valua. Jos tyhjennystulppaa ei ole (kuten Opel Astra tai Chevrolet Lacetti -malleissa), löysennä öljypohjan kiinnikkeet, odota kunnes öljy valuu ulos ja poista sitten komponentti, kallistaen sitä hyvin varovaisesti yhdelle puolelle.
- Poista lika pohjan asennusistukasta tai tulpan kierteistä jarrujen puhdistusaineella.
- Jos olet poistanut öljypohjan työn aikana, puhdista koskettavat pinnat vanhan tiivisteen jäämistä, pyyhi ne liuottimella ja asenna uusi tiiviste käyttämällä tiivistysainetta. Asenna öljypohja takaisin paikalleen.
- Jos olet poistanut tulpan, vaihda sen O-rengas ja sulje valutusreikä sillä.
- Käytä letkua ja suppiloa kaataaksesi tarvitun määrän öljyä vaihdelaatikkoon aukon läpi. Voit myös kaataa sen ruiskulla tarkistusreiästä.
- Kokoa kaikki uudelleen vastakkaisessa järjestyksessä.
Johtopäätös
Vaihteistoöljyn vaihtaminen ja sen ajallaan täyttäminen tulee lisäämään huomattavasti sekä manuaali- että automaattivaihteiston käyttöikää, ja takaamaan niiden pitkän ja vakaan toiminnan. Noudata neuvojamme ja voit tarkistaa öljyn tason ja laadun itse määrittääksesi, mitä seuraavaksi joudutaan tekemään.
Kommentoi