All-Trac on kokoaikainen nelivetojärjestelmä, jota asennettiin joihinkin Toyotan autoihin vuosien 1988 ja 2000 välillä. Sen kehitti vuonna 1986 japanilainen autonvalmistaja Toyota Motor Corporation ja sen alkuperäinen nimi oli GT-Four. Tuolloin sitä pidettiin vallankumouksellisena, koska siinä oli lukittava keskitasauspyörästö. Sitä ennen sellaista ei oltu tuskin koskaan nähty henkilöautoissa.
All-Tracin muotoilu ja miten se toimii
Järjestelmän ensimmäisessä versiossa voimansiirron teho vääntömomentti syötettiin keskitasauspyörästölle, joka oli integroitu etutasauspyörästöön. Tämän jälkeen teho jaettiin tasaisesti akselien välillä. Pyörän pitoa parannettiin kaikilla pinnoilla. Jakovaihteiston manuaalinen lukitus oli myös mahdollista manuaalisesti käyttämällä ”Center Diff. Lock” -painiketta, joka sijaitsi ohjaamossa. Kun sitä oli painettu, akselit kytkettiin tiukasti toisiinsa ja etu- ja takatasauspyörästöjen potkuriakselit pyörivät samalla nopeudella.
Viskokytkin korvasi keskitasauspyörästön myöhemmin.
Kommentoi