ALL4 on MINI-autoissa käytettävä kokoaikainen nelivetojärjestelmä. Se parantaa pitoa, ajoneuvon vakautta ja hallittavuutta kaikissa sää- ja tieolosuhteissa.
Kuinka se toimii
Moottorin vääntömomentti välitetään vaihdelaatikkoon ja sen jälkeen sähkömagneettiseen keskitasauspyörästöön kartiohammaspyörän ja kardaaniakselin kautta. Tasauspyörästö varmistaa vääntömomentin tasaisen jakautumisen akselien välillä. Jopa 50 % vääntömomentista syötetään tasaisella tiellä ajettaessa taka-akselille. Jos pyörät menettävät pidon, autosta voi tulla takavetoinen (RWD). Moottoritiellä ajettaessa moottorin vääntömomentti jakautuu etupyörille, auttaen vähentämään polttoaineenkulutusta.
ALL4:ää ohjataan dynaamisella ajonvakautusjärjestelmällä. Se analysoi sekunnin murto-osassa ohjauskulman anturista, jarrupaineanturista, pyörän nopeusanturista ja kiertonopeuden tunnistimesta tulevia signaaleja. Järjestelmä huomioi nämä tiedot ja säätää vääntömomentin jakautumista akselien välillä. Tämä varmistaa täydellisen vakauden ja maksimaalisen ajoturvallisuuden ohjattaessa.
Tämän järjestelmän sisältävät mallit
MINI-autot | Tuotannon alku | Moottorin tilavuus, l | Moottorin teho, hv | |
Countryman | ||||
Cooper | 2010 | 1,5–1,6 | 122–134 | |
S | 1,6–2,0 | 184–190 | ||
D | 111–148 | |||
SD | 2011 | 2,0 | 143–188 | |
SE | 2017 | 1,5 EV | 87–221 | |
JCW | 2020 | 2,0 | 306 | |
Clubman | ||||
Cooper | S | 2016 | 2,0 | 189 |
2017 | 1,5 | 134 | ||
JCW | 2019 | 2,0 | 306 | |
Paceman | ||||
Cooper | 2012 | 1,6 | 122 | |
S | 190 | |||
D | 112 | |||
SD | 2,0 | 143 | ||
JCW | 218 |
Kommentoi