S-AWC (Super All Wheel Control) on patentoitu ajoneuvon dynaaminen ohjausjärjestelmä, jota on asennettu Mitsubishin nelivetoisiin autoihin. Se on ollut käytössä vuodesta 2007 lähtien. Järjestelmä ohjaa sitä, kuinka paljon vääntömomenttia välitetään kullekin pyörälle. Tämä parantaa ajoneuvon dynamiikkaa, hallittavuutta, turvallisuutta sekä maasto-ominaisuuksia.
Miten S-AWC toimii
S-AWC:llä varustettujen autojen neliveto voi olla kokoaikainen tai vaihtuvatoiminen. Elektronisesti ohjattua monilevykytkintä tai symmetrisesti vääntömomentin jakavaa keskitasauspyörästöä käytetään vääntömomentin jakamiseen akselien välillä. Hybridiversioissa akseleiden välillä ei ole mekaanista kytkentää. Taka-akseli toimii sähkömoottorilla.
S-AWC optimoi seuraavien järjestelmien toiminnan:
- AYC (Active Yaw Control): Tämä ohjaa pyörien tasauspyörästöä ja ohjaustehostinta. Järjestelmä jakaa vääntömomentin kaikkien neljän pyörän välillä tieolosuhteista riippuen.
- ASC (Active Stability Control; aktiivinen ajonvakautusjärjestelmä): Tämä auttaa ylläpitämään aiottua reittiä hidastamalla luistavaa akselia ja vähentämällä moottorin vääntömomenttia.
- Sport ABS: Tämä parantaa jarrutustehoa kaarteissa ja estää luistamista.
S-AWC:n tekniset ominaisuudet
Vetotapa | Vääntömomentin jakautuminen | Tilat | Tällaisella vetotyypillä varustetut Mitsubishi-mallit | |
akseleiden välillä | pyörien välillä | |||
Vaihtuvatoiminen neliveto | Monilevykytkin kytkee taka-akselin, kun se havaitsee etummaisen luistavan. | AYC ohjaa ohjaustehostinta, aktiivista etutasauspyörästöä ja jarruja. | Eco: Polttoaineen säästämiseen. Lumi: Liukkaille pinnoille. Normaali: Kuiville teille. Lukitus: Maaston pinnoille. | Outlander |
Hybridi-neliveto | Twin Motor -nelivetojärjestelmä ohjaa kahta sähkömoottoria, joilla molemmilla on oma akseli. | AYC hidastaa luistavia pyöriä käyttämällä jarrumekanismeja. | Normaali: Hyvillä pinnoilla ajamiseen. Nelivedon lukitus: Maasto-olosuhteisiin. | Outlander PHEV |
Kokoaikainen neliveto | Keskitasauspyörästö jakaa moottorin vääntömomentin suhteessa 50:50. | AYC ohjaa jarruja ja aktiivista tasauspyörästöä. | Asfaltti: Kuiville pinnoille. Sora: Märille ja likaisille pinnoille. Lumi: Liukkaille pinnoille. | Lancer Evolution |
Kommentoi