Mikä on diesel- ja bensiinimoottorin ero

Mikä on diesel- ja bensiinimoottorin ero

Bensiinimoottori ja dieselmoottori ovat yleisimmät autojen polttomoottorityypit. Bensa- ja dieselmoottorien toimintaperiaate on huomattavan samankaltainen, mutta niissä on myös tiettyjä eroja.

Tässä artikkelissa kerromme ensin lyhyesti bensiini- ja dieselmoottorien toiminnasta. Tämän jälkeen paneudumme tarkemmin näiden moottorityyppien eroihin ja lopuksi pohdimme, kannattaako vuonna 2022 ostaa bensa- vai dieselauto.

Polttomoottorin toiminta lyhyesti

Polttomoottorin toiminta perustuu polttoaine-ilmaseoksen palamiseen. Palamisessa syntyy kaasuja, joiden laajeneminen kohdistaa voimaa moottorin osiin saaden ne liikkumaan. Toisin sanoen kemiallinen energia muuntuu liike-energiaksi, joka moottorin komponenttien välityksellä saa auton liikkeelle.

 Polttomoottorilla toimivan auton toiminnan voi myös esittää vaihe vaiheelta seuraavasti (kuvaus yksinkertaistettu):

  1. Ajoneuvoon tankataan polttoainetta eli useimmiten bensaa tai dieseliä.
  2. Kuljettaja käynnistää ajoneuvon kääntämällä avainta virtalukossa.
  3. Sylinterit toimivat neljässä tahdissa. Ensimmäinen niistä on imutahti. Tässä vaiheessa sylinterin venttiili avautuu ja sylinteriin pääsee ilmaa ja polttoainetta.
  4. Seuraavaksi tapahtuu puristustahti. Sylinterin venttiilit sulkeutuvat ja mäntä puristaa ilmaa ja polttoainetta aina vaan pienempään tilaan.
  5. Kun mäntä ei enää pääse eteenpäin, moottorin sylinterien yläpuolella olevissa sytytystulpissä muodostuu kipinä, joka sytyttää polttoaineen palamaan.
  6. Tapahtuu työtahti, eli palava polttoaine pakottaa männän laskeutumaan.
  7. Työtahdin aikana sylinterin pakoventtiili avautuu ja mäntä nousee. 
  8. Poistotahdin aikana palaneesta polttoaineesta syntyvät kuumat kaasut poistuvat sylinteristä.
  9. Edellä kuvatun männän nousemisen ja laskemisen myötä sylinterin ulkopuolella sijaitseva, mäntään yhdistetty kampiakseli, pyörii.
  10. Kampiakseli on yhteydessä kampiakseliin ja edelleen muihin moottorin osiin, jotka siirtävät voiman vaihteistolle ja edelleen pyöriin saaden ne pyörimään ja auton liikkumaan.

Bensa- ja dieselmoottorin ero

Bensa- ja dieselauton moottorien perusperiaate on lähes sama, mutta näillä moottorityypeillä on myös eroavaisuuksia. Olemme listanneet niitä alle.

  • i Polttoaineensyöttö ja -sytytys. Kaikista merkittävin bensiini- ja dieselmoottorin ero löytyy polttoaineensyöttö- ja sytytysjärjestelmästä tai tarkemmin sanottuna hetkestä, jolloin polttoaine palaa räjähtäen. Bensiinimoottorissa polttoaine sekoitetaan ensin ilman kanssa, minkä jälkeen männät puristavat sen ja sytytystulppien kipinät sytyttävät valmiin ilma-polttoaineseoksen palamaan. Dieselmoottorissa taas ilma puristetaan ensin ja sitten vasta syötetään polttoainetta, joka syttyy palamaan, koska ilma kuumenee puristuksen aikana.
  • i Moottorin hyötysuhde ja polttoaineen energiatiheys. Bensiinimoottoriin verrattuna dieselmoottorin hyötysuhde on parempi. Tähän vaikuttaa se, että diesel polttoaineena sisältää jopa 15 % enemmän energiaa kuin bensiini. Lisäksi dieselmoottorit (ja niiden käynnistysmoottorit) ovat bensiinimoottoreita raskaampia ja niiden puristussuhde on korkeampi. Siinä missä bensiinimoottorin hyötysuhde voi olla 30–36 %, dieselmoottorin korkein teoreettinen hyötysuhde voi olla jopa 60 %. Kaiken lisäksi dieselmoottorin lämpötehokkuus on korkeampi kuin bensiinimoottorin, mikä tarkoittaa sitä että ne muuntavat suuremman osuuden lämpöenergiaa liike-energiaksi.
  • i Luotettavuus. Perinteisiin bensiinimoottoreihin verrattuna dieselmoottorit ovat pääsääntöisesti pitkäikäisempiä ja luotettavampia ja ne vaativat vähemmän huoltoa, joskin uudemmissa bensiiniautoissa eroa on kurottu umpeen tekniikan kehittymisen myötä.
  • i Melutaso. Bensiinimoottorit ovat hiljaisempia kuin dieselmoottorit. Dieselmoottorien korkeampi melutaso johtuu siitä, että dieselmolekyylit ovat bensiinimolekyylejä suurempia ja näiden moottorien puristus on bensiinimoottoreita korkeampi.
  • i Kaasuläppä. Bensiinimoottoreissa moottoriin menevää ilmaa säätelee kaasuläppä, koska ilma-polttoaineseoksen suhteen on oltava mahdollisimman vakio. Dieselmoottori taas voi käydä hyvinkin laihalla eli siihen voidaan syöttää enemmän ilmaa ja vähemmän polttoainetta, minkä takia dieselmoottorissa ei tarvita kaasuläppää. Tämäkin lisää dieselmoottorin hyötysuhdetta. 
  • i Päästöt. Hiilidioksidipäästöjen (CO2) määrässä mitattuna dieselmoottori on bensiinimoottoria parempi, koska se kuluttaa vähemmän polttoainetta. Kuitenkin dieselmoottori tuottaa bensiinimoottoria enemmän typen oksideja (NOx), minkä vuoksi dieselmoottorien maine on tahriintunut.
  • i AdBluen käyttö. Dieselmoottoreissa käytetään AdBlue-nimistä lisäainetta. Kyseinen urealiuos on käytössä etenkin raskaissa ajoneuvoissa mutta yhä useammin myös dieselkäyttöisissä henkilöautoissa. AdBlueta käytetään nimenomaan neutralisoimaan dieselmoottorin typenoksidipäästöjä. AdBluen avulla typenoksidipäästöt vähentyvät jopa 80 %, joten AdBlue auttaa tällaisia moottoreita täyttämään Euro-päästöstandardien asettamat vaatimukset. Bensiinimoottoreissa AdBlueta ei käytetä.
Dieselmoottoreissa käytetään AdBlue-nimistä lisäainetta.
  • i Hintataso. Diesel- ja bensiinikäyttöisten autojen käyttökustannukset vaihtelevat bensan ja dieselin hintatason mukaan. Tästä lisää voit lukea alempaa.

Bensa vs. diesel: Kannattaako ostaa bensa- vai dieselauto?

Polttomoottoriautoille riittää kysyntää vaikka osa autonvalmistajista on ilmaissut lopettavansa bensiini- ja dieselautojen valmistuksen asteittain kokonaan. Uusista Suomessa rekisteröidyistä autoista bensiinikäyttöisten autojen osuus oli vuonna 2021 noin 80 %, dieselautojen noin 10 % ja sähköautojen noin 10 %. Bensa- ja dieselautojen kysyntä on ollut viime vuosina laskusuunnassa.

Kannattaako polttomoottoriauton hankkiminen vielä ja kannattaako valita bensa vai diesel? Bensiini- ja dieselautojen myynti jatkuu edelleen mutta tällaista autoa harkitsevan on syytä varautua kasvaviin käyttökustannuksiin fossiilisten polttoaineiden kiristyvän verotuksen johdosta. Toisaalta bensiini- tai dieselauto voi olla hyvä valinta tietyissä tapauksissa, joihin kuuluvat muun muassa seuraavat.

  • i Raskas liikenne. Raskaassa liikenteessä, kuten kuorma-autoissa ja rekoissa, dieselmoottorit ovat edelleen valta-asemassa ja todennäköisesti näin tulee olemaan jatkossakin. Tämä johtuu siitä, että dieselmoottorin hyötysuhde on edelleen ylivoimainen tällaiseen käyttötarkoitukseen. Dieselautojen ympäristöystävällisyys on lisäksi parantumassa nykyaikaisten SCR-järjestelmien ja biopolttoaineiden kehityksen ansiosta.
  • i Henkilöautoilu pidemmillä matkoilla. Sähköauto on loistava ja ympäristöystävällinen valinta lyhyille kaupungin sisäisille matkoille, mutta jos henkilöautoa käytetään säännöllisesti pidemmillä matkoilla ja etenkin syrjäseuduilla, bensiini- tai jopa dieselkäyttöinen henkilöauto on edelleen hyvä valinta. Polttomoottorilla varustettujen autojen toimintamatka on nimittäin edelleen huomattavasti sähköautoja pidempi ja lisäksi ei tarvitse suunnitella matkareittiä latauspisteiden perusteella. Bensiinikäyttöinen ajoneuvo kannattaa valita jos ajokilometrejä kertyy vuodessa alle 15 000, jos taas tätä enemmän, dieselajoneuvo voi olla hyvä vaihtoehto.
  • i Käytetyn auton ostaminen. Käytetyt bensa- tai dieselautot ovat edelleen edullisempia kuin käytetyt sähköautot. Markkinoille odotetaan lähivuosien aikana saapuvan yhä enemmän myös käytettyjä sähköautoja, mutta toistaiseksi bensa- tai dieselkäyttöisen käytetyn auton ostaminen tulee halvemmaksi. 

Bensa vai diesel: kustannukset

Bensa- tai dieselauton käyttökustannuksia arvioitaessa tulee ottaa huomioon polttoaineiden hinnat, perusvero sekä dieselajoneuvojen osalta käyttövoimavero. Bensiiniautosta maksetaan dieselautoa vähemmän veroa, mutta diesel on hieman bensiiniä edullisempaa. Toisaalta sähköautojen ostamiseen pyritään houkuttelemaan erilaisilla hankinta- ja verotuilla, joten sähköautoiluun verrattuna bensa- tai dieselauton kustannukset ovat korkeammat.

Bensa- tai dieselauton käyttökustannusten vertailu ei aina ole suoraviivaista, mutta sitä voi yrittää. Vertailua varten tulee huomioida seuraavat tekijät.

  • i Ajoneuvon tyyppi. Erilaiset ajoneuvotyypit eroavat toisistaan merkittävästi kulutukseltaan ja teholtaan (vrt. esimerkiksi tavallinen sedan ja katumaasturi).
  • i Ajotapa. Henkilökohtaisella ajotavallasi on vaikutusta polttoaineenkulutukseen; aggressiivinen ajotyyli kuluttaa enemmän polttoainetta.
  • i Ajomäärä. Käyttökustannusten vertailussa ajomäärä on tärkeä tekijä. Paljon ja raskaita kuormia ajavalle diesel voi olla parempi vaihtoehto kuin bensiini.
  • i Ajoneuvon ikä. Uudemmat ajoneuvot hyödyntävät uutta teknologiaa, joka auttaa vähentämään polttoaineenkulutusta. Vanhemmat ajoneuvot taas kuluttavat usein enemmän polttoainetta ja tuottavat myös enemmän päästöjä.
  • i Polttoaineen hinta. Kumpi on edullisempaa, diesel vai bensa? Pääsääntöisesti diesel on litrahinnaltaan hieman halvempaa. Molempien hinnat ovat olleet kasvussa ja molempien osalta polttoaineverotusta on kiristetty viime vuosina, mikä on osaltaan nostanut hintoja.
  • i Verotus. Polttomoottoriajoneuvoista maksetaan perusveroa. Lisäksi dieselajoneuvoista maksetaan käyttövoimaveroa. Dieselajoneuvolla kannattaa siis ajaa enemmän, jotta verolle saa vastinetta.

Yhteenveto

  • i Dieselmoottorin ja bensiinimoottorin tärkeimmät erot löytyvät sytytys- ja polttoaineensyöttöjärjestelmistä. Ajoneuvot eroavat toisistaan myös muun muassa moottorin hyötysuhteen, melutason, päästöjen sekä luotettavuuden osalta.
  • i Kumpi kannattaa vuonna 2022 valita, bensa- vai dieselauto? Varman päälle pelaava hankkii sähköauton, sillä ne ovat suojassa fossiilisten polttoaineiden kiristyvältä verotukselta ja nousevilta hinnoilta. Polttomoottoriauton valitseminen voi kuitenkin tulla kyseeseen, jos ajoneuvoa käytetään raskaassa liikenteessä ja pitkillä matkoilla. Nyrkkisääntö on että jos vuodessa kertyy runsaasti ajokilometrejä ja ajoneuvolla rahdataan raskaita kuormia, dieselauto on hyvä valinta. Vähempään käyttöön riittää bensiiniauto.
  • i Bensa vai diesel, hybridi vai sähkö? Löytyipä autotallistasi minkätyyppinen auto tahansa, AUTODOC-verkkokaupasta löydät siihen osat nopeasti ja vähällä vaivalla. Kun tilaat uutiskirjeemme, saat säännöllisesti tietoa uusista tarjouksista ja voit ostaa osat kun ne ovat halvimmillaan!
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja