CiTD-moottorit ovat Mazdan autoihin asennettuja turboahdettuja dieselmoottoreita, joissa on Common Rail eli polttoaineen yhteispaineruiskutusjärjestelmä. Niitä voidaan myös kutsua nimillä MZR-CD, MZ-CD tai CD. Ne julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 2002. Näitä moottoreita käytettiin laajasti vuoteen 2014 asti, jonka jälkeen ne korvattiin asteittain Skyactiv-D-moottoreilla. Suurin osa CiTD-moottoreista on Mazda Motor Corporationin yksinoikeudella valmistamia. Jotkut niistä ovat kuitenkin Groupe PSA:n valmistamia, muunneltuja moottoreita.
CiTD-moottorien ominaisuuksia
Moottoreissa on neljä sylinteriä ja 8 tai 16 venttiiliä. Moottorilohko on valmistettu valuraudasta tai alumiinista. Sylinterinkansi valmistetaan aina alumiinista. Riippuen versiosta, moottorit voidaan varustaa IHI:n, BorgWarnerin tai MHI:n valmistamilla turboahtimilla ja Siemensin tai Denson valmistamilla polttoaineen ruiskutusjärjestelmillä. Venttiilin ajoitusmekanismin osien välinen kierto välitetään hihnalla tai ketjulla.
Suosittuja CiTD-moottoreita
Koodi | Moottorin tilavuus, l | Venttiilien määrä | Maksimaalinen teho, hv | Maksimaalinen vääntömomentti, N·m | Tuotannon alku | Tämän tyyppisellä moottorilla varustetut mallit |
RF5C | 2.0 | 16 | 120–135 | 310 | 2002 | MPV LW; 6 GG |
RF7J | 2.0 | 16 | 110–145 | 310–360 | 2005 | 3 BK; 6 GG; 5 CR; 6 GH |
R2AA | 2.2 | 16 | 150‒185 | 360‒400 | 2008 | 3 BL; CX-7 ER; 6 GH |
Y404 | 1.4 | 8 | 68 | 160 | 2003 | 2 DY; 2 DE |
Y406/ Y646 | 1.6 | 16 | 90 | 205–215 | 2004 | 2 DE; 3 BK; 3 BL; 5 CW |
Y601, Y642 | 1.6 | 16 | 109 | 240 | ||
Y661 | 1.6 | 8 | 95 | 205 | ||
Y650, Y655, Y6Y1 | 1.6 | 8 | 115 | 270 |
CiTD-moottorien yleisiä toimintahäiriöitä
Viat | Moottorit |
Polttoainesuuttimien alla olevat prikat palavat usein. | RF7J; R2AA; RF5C. |
Alipaineputkien venttiilien käyttöikä on lyhyt. | RF5C. |
Ilmamassamittari rikkoutuu usein. | RF5C; RF7J. |
Korkeapaineisen polttoainepumpun venttiili lakkaa joskus toimimasta. | RF5C; R2AA; Y404; RF7J. |
Välijäähdyttimen laipat ovat alttiita halkeamille. | RF7J. |
Jakoketju venyy ennenaikaisesti. | R2AA. |
Kampiakselin hihnapyörä voi hajota matalalla kilometrilukemalla. | Y404. |
Nokka-akselin nokat kuluvat nopeasti. | Y406; Y642; Y646; Y601. |
Turboahdin hajoaa usein. | Y406; Y642; Y646; Y601. |
Nokka-akseleita yhdistävä ketju on altis venymään. | Y406; Y642; Y646; Y601 |
Kommentoi