Mikä on CiTD? Moottorin suorituskykyominaisuudet

Mikä on CiTD? Moottorin suorituskykyominaisuudet

CiTD-moottorit ovat Mazdan autoihin asennettuja turboahdettuja dieselmoottoreita, joissa on Common Rail eli polttoaineen yhteispaineruiskutusjärjestelmä. Niitä voidaan myös kutsua nimillä MZR-CD, MZ-CD tai CD. Ne julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 2002. Näitä moottoreita käytettiin laajasti vuoteen 2014 asti, jonka jälkeen ne korvattiin asteittain Skyactiv-D-moottoreilla. Suurin osa CiTD-moottoreista on Mazda Motor Corporationin yksinoikeudella valmistamia. Jotkut niistä ovat kuitenkin Groupe PSA:n valmistamia, muunneltuja moottoreita.

CiTD-moottorien ominaisuuksia

Moottoreissa on neljä sylinteriä ja 8 tai 16 venttiiliä. Moottorilohko on valmistettu valuraudasta tai alumiinista. Sylinterinkansi valmistetaan aina alumiinista. Riippuen versiosta, moottorit voidaan varustaa IHI:n, BorgWarnerin tai MHI:n valmistamilla turboahtimilla ja Siemensin tai Denson valmistamilla polttoaineen ruiskutusjärjestelmillä. Venttiilin ajoitusmekanismin osien välinen kierto välitetään hihnalla tai ketjulla.

Suosittuja CiTD-moottoreita

Koodi Moottorin tilavuus, l Venttiilien määrä Maksimaalinen teho, hv Maksimaalinen vääntömomentti, N·m Tuotannon alku Tämän tyyppisellä moottorilla varustetut mallit
RF5C 2.0 16 120–135 310 2002 MPV LW; 6 GG
RF7J 2.0 16 110–145 310–360 2005 3 BK; 6 GG; 5 CR; 6 GH
R2AA 2.2 16 150‒185 360‒400 2008 3 BL; CX-7 ER; 6 GH
Y404 1.4 8 68 160 2003 2 DY; 2 DE
Y406/ Y646 1.6 16 90 205–215 2004 2 DE; 3 BK; 3 BL; 5 CW
Y601, Y642 1.6 16 109 240
Y661 1.6 8 95 205
Y650, Y655, Y6Y1 1.6 8 115 270

CiTD-moottorien yleisiä toimintahäiriöitä

Viat Moottorit
Polttoainesuuttimien alla olevat prikat palavat usein.RF7J; R2AA; RF5C.
Alipaineputkien venttiilien käyttöikä on lyhyt.RF5C. 
Ilmamassamittari rikkoutuu usein.RF5C; RF7J.
Korkeapaineisen polttoainepumpun venttiili lakkaa joskus toimimasta.RF5C; R2AA; Y404; RF7J.
Välijäähdyttimen laipat ovat alttiita halkeamille.RF7J.
Jakoketju venyy ennenaikaisesti.R2AA.
Kampiakselin hihnapyörä voi hajota matalalla kilometrilukemalla.Y404.
Nokka-akselin nokat kuluvat nopeasti.Y406; Y642; Y646; Y601.
Turboahdin hajoaa usein.Y406; Y642; Y646; Y601.
Nokka-akseleita yhdistävä ketju on altis venymään.Y406; Y642; Y646; Y601
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja