Mikä on CVT? Määritelmä, tyypit, ominaisuudet ja miten se toimii

Mikä on CVT? Määritelmä, tyypit, ominaisuudet ja miten se toimii

CVT on jatkuvasti muuttuva voimansiirto. Se on eräänlainen automaattivaihteisto. Se tarjoaa sujuvan vaihteen vaihdon. Siinä ei ole kiinteää asetusta. Se koordinoi automaattisesti kampiakselin kierrosnopeutta ja moottorin kuormitusta. Sen kehitti hollantilainen DAF ja aluksi sitä kutsuttiin nimellä Variomatic.

Nykyään eri CVT versioita asennetaan Dodge, Jeep, Mitsubishi, Fiat, Peugeot, Mini, Opel ja muiden merkkien autoihin. Portaattomalla vaihteistolla on useimpien valmistajien kohdalla oma nimensä.

 Suosituimmat variaattorit ovat: 
  • Autotronic (Mercedes-Benz);
  • Lineartronic (Subaru);
  • Durashift CVT and Ecotronic (Ford);
  • Multimatic (Honda);
  • Multidrive (Toyota);
  • Xtronic ja Hyper (Nissan);
  • Multitronic (Audi).  
 Variaattori tyypit  
  • Kiilahihna;
  • toroidaalinen;
  • ketju.

Variaattorin toimintaperiaate

Variaattorin toimintaperiaate

Laajimmalle levinneet variaattorit nykyaikaisissa autoissa ovat kiilahihna mallit, joiden toimintaperiaate perustuu sen osien työhalkaisijan muuttumiseen. Kiilahihna variaattorityypin  rakenteessa käytetään kartiomaista hihnapyörää, joka koostuu kahdesta osasta. Kunkin kartion väkipyörän välimatkaa ja halkaisijaa säädetään automaattisesti servolaitteiston avulla ja sen säätyminen riippuu moottorin kierrosluvusta ja nopeudesta. Kiilahihnaa käytetään siirtämään vääntömomentti kahden hihnapyörän välillä. Ketju variaattorit käytetään leveää ketjua hihnojen sijasta.

Toroidimaiset variaattorit ovat monimutkaisempia rakenteeltaan ja nyt niitä käytetään melko harvoin.

CVT:n edut 

  • se säätelee jatkuvasti välityssuhdetta;
  • se parantaa kiihdytyksen dynamiikkaa;
  • se estää nykäykset muuttamalla välityssuhdetta;
  • se säästää polttoainetta.
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja