Manumatic on vaihteistotyyppi, joka tarjoaa automaattisen sekä manuaalisen toimintatilan. Vakiona vaihdevalinnan tekee elektroninen ohjausyksikkö, ja sitä ei säätele kuljettaja. Tarvittaessa kuljettaja voi kuitenkin vaihtaa vaihteita manuaalisesti, kiihdyttääkseen esimerkiksi nopeasti tai säästääkseen polttoainetta. Manuaalinen hallinta tehdään yleensä vetämällä vaihdekeppi erityiseen kohtaan, ja joskus painikkeiden tai ohjauspyörän viiksien avulla.
Toimintaperiaate
Manumatic perustuu tyypillisesti perinteiseen automaattivaihteistoon, jossa on hydraulinen momentinmuunnin. Automatisoidut manuaaliset ja portaattomasti säätyvät vaihteistot ovat myös yleisiä.
Manuaalinen ohjaustila on tehty mahdolliseksi erityisen elektronisen ohjausyksikön ohjelmiston avulla. Kun kuljettaja valitsee tietyn vaihteen, vastaava signaali lähetetään elektroniseen ohjausyksikköön, joka sitten aktivoi valitun vaihteen.
Suositut Manumatic-brändinimet
Nimi | Automerkki |
Sportronic, Q-Tronic, Q-System | Alfa Romeo |
Touch Activated Power (TAPshift) | Chevrolet, Pontiac, Saturn |
S Tronic | Audi |
Steptronic | BMW, MINI, Rover, MG |
AutoStick | Dodge, Jeep, Chrysler, Ram |
Shiftronic, HIVEC H-Matic | Hyundai |
MultiMatic, iShift, S-matic | Honda |
Direct-Shift Gearbox (DSG) | Volkswagen, Škoda |
Sportmatic | Kia |
Comfortronic | Lancia |
CommandShift | Land Rover |
ActiveMatic | Mazda |
TouchShift, G Tronic, | Mercedes-Benz |
Xtronic CVT, DualMatic M-ATx | Nissan |
ActiveSelect | Opel, Vauxhall, Holden |
E-Shift | Lexus |
2Tronic | Peugeot |
Tiptronic | Porsche, Volkswagen, SEAT, Audi, Škoda, Peugeot |
Tiptronic S | Porsche |
Geartronic, I-Shift | Volvo |
SportShift | Subaru, Honda |
Auto-Gear Shift | Suzuki |
Multimode manual transmission | Toyota |
Sportronic | Alfa Romeo, Mitsubishi |
Switchtronic | Alpina |
SelectShift | Ford, Lincoln |
Sequential SportShift | Acura, Honda, Ford |
Allshift, INVECS I-III, Twin Clutch SST | Mitsubishi |
Multimode manual transmission | Toyota |
Touchtronic | Aston Martin |
EGS | Peugeot, Citroën |
Sentronic | Saab |
Protronic | Proton |
Driver Shift Control (DSC), Touch Activated Control (TACshift) | Pontiac |
Manumaticin hyvät- ja huonot puolet
Hyvät puolet | Huonot puolet |
Moottorijarrutus on mahdollista | Hitaampi vaihteiden vaihtuminen verrattuna manuaalivaihteistoon |
Parempi polttoainetehokkuus verrattuna perinteisiin automaattivaihteistoihin | Suurempi vaihdelaatikko |
Parempi ajoneuvon dynamiikka | Monimutkainen design |
Sport-tila vaihtoehtona | Kallis |
Moottoria suojataan vahingolta, joka johtuu vääränlaisesta vaihteiden vaihdosta | |
Parempi auton hallinta |
Kommentoi