Mikä on Manumatic? Vaihdelaatikon ominaisuudet ja tekniset tiedot

Mikä on Manumatic? Vaihdelaatikon ominaisuudet ja tekniset tiedot

Manumatic on vaihteistotyyppi, joka tarjoaa automaattisen sekä manuaalisen toimintatilan. Vakiona vaihdevalinnan tekee elektroninen ohjausyksikkö, ja sitä ei säätele kuljettaja. Tarvittaessa kuljettaja voi kuitenkin vaihtaa vaihteita manuaalisesti, kiihdyttääkseen esimerkiksi nopeasti tai säästääkseen polttoainetta. Manuaalinen hallinta tehdään yleensä vetämällä vaihdekeppi erityiseen kohtaan, ja joskus painikkeiden tai ohjauspyörän viiksien avulla.

Toimintaperiaate

Manumatic perustuu tyypillisesti perinteiseen automaattivaihteistoon, jossa on hydraulinen momentinmuunnin. Automatisoidut manuaaliset ja portaattomasti säätyvät vaihteistot ovat myös yleisiä.

Manuaalinen ohjaustila on tehty mahdolliseksi erityisen elektronisen ohjausyksikön ohjelmiston avulla. Kun kuljettaja valitsee tietyn vaihteen, vastaava signaali lähetetään elektroniseen ohjausyksikköön, joka sitten aktivoi valitun vaihteen.

Suositut Manumatic-brändinimet

NimiAutomerkki
Sportronic, Q-Tronic, Q-SystemAlfa Romeo
Touch Activated Power (TAPshift)Chevrolet, Pontiac, Saturn
S Tronic Audi
SteptronicBMW, MINI, Rover, MG
AutoStickDodge, Jeep, Chrysler, Ram 
Shiftronic, HIVEC H-MaticHyundai
MultiMatic, iShift, S-maticHonda
Direct-Shift Gearbox (DSG)Volkswagen, Škoda
SportmaticKia
ComfortronicLancia
CommandShiftLand Rover
ActiveMaticMazda
TouchShift, G Tronic,Mercedes-Benz
Xtronic CVT, DualMatic M-ATxNissan
ActiveSelectOpel, Vauxhall, Holden
E-ShiftLexus
2TronicPeugeot
TiptronicPorsche, Volkswagen, SEAT, Audi, Škoda, Peugeot
Tiptronic SPorsche
Geartronic, I-ShiftVolvo
SportShiftSubaru, Honda
Auto-Gear ShiftSuzuki
Multimode manual transmissionToyota
SportronicAlfa Romeo, Mitsubishi
SwitchtronicAlpina
SelectShift Ford, Lincoln
Sequential SportShift Acura, Honda, Ford
Allshift, INVECS I-III, Twin Clutch SSTMitsubishi
Multimode manual transmissionToyota
TouchtronicAston Martin
EGSPeugeot, Citroën
Sentronic Saab
ProtronicProton
Driver Shift Control (DSC), Touch Activated Control (TACshift) Pontiac

Manumaticin hyvät- ja huonot puolet

Hyvät puoletHuonot puolet
Moottorijarrutus on mahdollistaHitaampi vaihteiden vaihtuminen verrattuna manuaalivaihteistoon
Parempi polttoainetehokkuus verrattuna perinteisiin automaattivaihteistoihinSuurempi vaihdelaatikko
Parempi ajoneuvon dynamiikkaMonimutkainen design
Sport-tila vaihtoehtonaKallis
Moottoria suojataan vahingolta, joka johtuu vääränlaisesta vaihteiden vaihdosta
Parempi auton hallinta
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja