S tronic on kahdella kytkimellä varustettu automaattivaihteisto. Sitä on asennettu Audi-malleihin vuodesta 2005 lähtien. Ennen järjestelmää kutsuttiin DSG:ksi, kuten muissakin Volkswagen Groupin autoissa. Se yhdistää automaattisen ja manuaalisen vaihteiston hyödyt, taaten maksimaalisen ajomukavuuden ja tarjoten samalla kuljettajalle mahdollisuuden vaihtaa vaihteita manuaalisesti milloin tahansa. Jotkut S tronic -vaihteistot ovat kopioita Volkswagen Groupin useimpiin Škoda-, SEAT- ja Volkswagen-malleihin asentamista DSG-vaihdelaatikoista. Osa niistä on mukautettu käyttöön erityisesti autoissa, joissa on pitkittäisesti asennetut moottorit, ja niitä löytyy ainoastaan eri Audi-malleista.
Kuinka S tronic toimii?
Vaihteiston rakenne koostuu kahdesta pääakselista parittomilla ja parillisilla vaihteilla, joista jokainen on liitetty omaan kytkimeensä. Kun yksi vaihde on kytketty, elektroninen vaihteiston ohjausyksikkö analysoi useiden eri anturien signaaleja ja valitsee sitten mille vaihteelle toinen akseli tulisi kytkeä seuraavaksi. Vaihdelaatikon vaihtaminen manuaaliseen tilaan tapahtuu joko liikuttamalla vaihdetankoa vastaavaan kohtaan tai käyttämällä ohjauspyörän viiksiä.
Suosittuja S tronic -versioita
Vaihdelaatikon koodi | Vaihteiden määrä | Maksimaalinen moottorin vääntömomentti newtonmetreissä | Moottorin iskutilavuus litroissa | Moottorin suunta | Kytkintyyppi | Tuotannon alku | Mallit |
DL501 (0B5) | 7 | 550 | 4,2 | Pituussuuntainen | Märkä | 2008 | Audi A4 B8; Audi A7 4G; Audi A6 C7; Audi Q5 8R; Audi A5 8T |
DL800 (0BZ) | 7 | – | – | Pituussuuntainen | Märkä | 2013 | Audi R8 4S; Audi R8 42 |
DL382 (0CK/0CL) | 7 | 500 | 3,0 | Pituussuuntainen | Märkä | 2015 | Audi A4 B9; Audi A5 F5; Audi A5 C7, C8; Audi Q5 FY |
DQ250 (02E) | 6 | 350 | 3,2 | Poikittainen | Kuiva | 2003 | Audi TT 8J; Audi A3 8P; Audi Q3 8U |
DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) | 7 | 600 | 2,5 | Poikittainen | Märkä | 2008 | Audi A3 8V; Audi RS3; Audi Q3 8U |
0СJ | 7 | 400 | 2,0 | Pituussuuntainen | Märkä | 2016 | Audi A4 8W |
Yleisiä S tronicin vikoja
Viat | Vaihteisto |
Kaksoiskytkimen mekanismi vioittuu melko nopeasti. | DL501 (0B5). |
Solenoidit tukkeutuvat kytkimen kulumatuotteilla, jos öljyä ei vaihdeta ajoissa. | DL501 (0B5); DQ250 (02E); DQ500 (0BT, 0BH, 0DL). |
Kytkimen suojalaakeri vahingoittuu. | DL501 (0B5). |
Vaihteiston nykimiset tuottavat liiallista tärinää. | DQ250 (02E). |
Vaihteisto ylikuumenee, jos lämmönvaihdinta ei puhdisteta säännöllisesti. | DQ500 (0BT, 0BH, 0DL). |
Kommentoi