Mikä on SPORTSHIFT? Ominaisuudet ja tekniset tiedot

Mikä on SPORTSHIFT? Ominaisuudet ja tekniset tiedot

SPORTSHIFT on Prodrive-yhtiön vuonna 1995 rekisteröima tavaramerkki, joka edustaa manuaalisen vaihteen vaihdon mekanismia vaihteenvalitsimen tai ohjauspyörän viiksien avulla. Tätä järjestelmää on käytetty Subarun automaattivaihteistoissa vuodesta 2001 ja automatisoiduissa manuaalivaihteistoissa, jotka on asennettu joihinkin Aston Martin -malleihin, vuodesta 2006.

SPORTSHIFTin toimintaperiaate

SPORTSHIFT-järjestelmän tunnusomainen piirre on mekaanisen liitoksen puuttuminen vaihteenvalitsimen tai ohjauspyörän viiksien ja vaihteiston välillä. Sen sijaan käytetään sähköisiä signaaleja. Kun kuljettaja työntää valintavipua tai ohjauspyörän viikseä, vastaava tieto lähetetään vaihteiston ohjausyksikköön, joka sitten lähettää vastaavan komennon toimilaitteille, jotka kytkevät valitun vaihteen.

SPORTSHIFT-toiminto parantaa ajoneuvon dynaamista suorituskykyä ja on hyödyllinen ajettaessa ylä- tai alamäkeen tai liukkaalla alustalla liikkeelle lähtiessä. Lisäksi ohjauspyörän viiksien avulla voidaan vaihtaa vaihteita ilman, että se häiritsee tieltä, mikä on erityisen tärkeää urheiluautoille.

Suosittuja vaihteistoja, joissa on SPORTSHIFT-toiminto

VaihteistokoodiValmistajaVaihteiden määräVaihteiston tyyppiMaksimaalinen vääntömomentti newtonmetreissäMaksimaalinen vääntömomentti newtonmetreissäTuotannon alku
Tämän tyyppisellä vaihteistolla varustetut automallit
4EATJatco4Automaattinen, varustettu momentinmuuntimella3003,31988Subaru Impreza; Subaru Legacy; Subaru SVX; Subaru Forester; Subaru Outback
5EATJatco5Automaattinen, varustettu momentinmuuntimella3503,62004Subaru Tribeca; Subaru Legacy; Subaru Exiga; Subaru Outback

Aston Martin -autoissa Grazianon tuottamat 6- ja 7-vaihteiset automatisoidut manuaalivaihteistot varustettiin SPORTSHIFT-järjestelmällä. Erityisesti ne asennettiin V8 Vantage, V8 Vantage S ja joihinkin muihin malleihin.

Yleisiä vikoja SPORTSHIFT-järjestelmällä varustetuissa vaihteistoissa

ViatVaihteistot
Voimansiirtopumpun tiiviste alkaa vuotaa ajan myötä.4ЕАТ
Solenoidit epäonnistuvat.4ЕАТ; 5EAT
Kytkimen rumpu ja vaihdelaatikon laakeri hajoavat.4ЕАТ
Venttiilin rungon kanavat tukkeutuvat.4ЕАТ; 5EAT
Nopeusanturin aikainen hajoaminen.5EAT
    Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

    Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja