SPORTSHIFT on Prodrive-yhtiön vuonna 1995 rekisteröima tavaramerkki, joka edustaa manuaalisen vaihteen vaihdon mekanismia vaihteenvalitsimen tai ohjauspyörän viiksien avulla. Tätä järjestelmää on käytetty Subarun automaattivaihteistoissa vuodesta 2001 ja automatisoiduissa manuaalivaihteistoissa, jotka on asennettu joihinkin Aston Martin -malleihin, vuodesta 2006.
SPORTSHIFTin toimintaperiaate
SPORTSHIFT-järjestelmän tunnusomainen piirre on mekaanisen liitoksen puuttuminen vaihteenvalitsimen tai ohjauspyörän viiksien ja vaihteiston välillä. Sen sijaan käytetään sähköisiä signaaleja. Kun kuljettaja työntää valintavipua tai ohjauspyörän viikseä, vastaava tieto lähetetään vaihteiston ohjausyksikköön, joka sitten lähettää vastaavan komennon toimilaitteille, jotka kytkevät valitun vaihteen.
SPORTSHIFT-toiminto parantaa ajoneuvon dynaamista suorituskykyä ja on hyödyllinen ajettaessa ylä- tai alamäkeen tai liukkaalla alustalla liikkeelle lähtiessä. Lisäksi ohjauspyörän viiksien avulla voidaan vaihtaa vaihteita ilman, että se häiritsee tieltä, mikä on erityisen tärkeää urheiluautoille.
Suosittuja vaihteistoja, joissa on SPORTSHIFT-toiminto
Vaihteistokoodi | Valmistaja | Vaihteiden määrä | Vaihteiston tyyppi | Maksimaalinen vääntömomentti newtonmetreissä | Maksimaalinen vääntömomentti newtonmetreissä | Tuotannon alku | Tämän tyyppisellä vaihteistolla varustetut automallit |
4EAT | Jatco | 4 | Automaattinen, varustettu momentinmuuntimella | 300 | 3,3 | 1988 | Subaru Impreza; Subaru Legacy; Subaru SVX; Subaru Forester; Subaru Outback |
5EAT | Jatco | 5 | Automaattinen, varustettu momentinmuuntimella | 350 | 3,6 | 2004 | Subaru Tribeca; Subaru Legacy; Subaru Exiga; Subaru Outback |
Aston Martin -autoissa Grazianon tuottamat 6- ja 7-vaihteiset automatisoidut manuaalivaihteistot varustettiin SPORTSHIFT-järjestelmällä. Erityisesti ne asennettiin V8 Vantage, V8 Vantage S ja joihinkin muihin malleihin.
Yleisiä vikoja SPORTSHIFT-järjestelmällä varustetuissa vaihteistoissa
Viat | Vaihteistot |
Voimansiirtopumpun tiiviste alkaa vuotaa ajan myötä. | 4ЕАТ |
Solenoidit epäonnistuvat. | 4ЕАТ; 5EAT |
Kytkimen rumpu ja vaihdelaatikon laakeri hajoavat. | 4ЕАТ |
Venttiilin rungon kanavat tukkeutuvat. | 4ЕАТ; 5EAT |
Nopeusanturin aikainen hajoaminen. | 5EAT |
Kommentoi