TFSI (Turbo fuel stratified injection – suom. turbon polttoaineen suora ruiskutus) on kauppanimi, joka kuuluu Volkswagen Groupille. Sitä käytetään merkitsemään turboahdettuja suoraruiskutusjärjestelmällä varustettuja moottoreita, joita on asennettu Audin autoihin vuodesta 2004 lähtien. Tätä nimeä käytetään myös joistakin 2-litraisista moottoriversioista, joita käytetään SEAT:in, Škodan ja Volkswagenin autoissa.
TFSI-moottorien ominaisuudet
Useimmat TFSI-moottorit ovat 4-sylinterisiä moottoreita, joissa on 8 tai 16 venttiiliä. 6-sylinteriset ja 24-venttiiliset versiot ovat paljon harvinaisempia. Moottorilohko on yleensä valmistettu alumiinista, mutta se voi olla valmistettu myös valuraudasta. Moottorit on varustettu turboahtimella, joka on usein muuttuvageometrinen. Myös tuplaturboversiot ovat suosittuja. Venttiilin ajoitusjärjestelmä on yleensä ketju- tai hihnakäyttöinen. Ajoitusmekanismista on kuitenkin olemassa myös yhdistettyjä versioita, jotka käyttävät samanaikaisesti ketjua ja hihnaa.
Suosittuja TSI-moottoreita
Sarja | Moottorin tilavuus, l | Versiokoodi | Sylinterien määrä ja järjestys | Venttiilien määrä | Maksimaalinen teho, hv | Maksimaalinen vääntömomentti, N·m | Tuotannon alku | Tämän tyyppisellä moottorilla varustetut automallit |
EA113 | 2.0 | AXX | neljä rivissä | 16 | 200 | 280 | 2004 | Audi A3 8P; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6 |
EA111 | 1.2 | CBZB | neljä rivissä | 8 | 105 | 175 | 2009 | Audi A3 8P |
1.4 | CAXA | neljä rivissä | 16 | 122 | 200 | 2006 | Audi A1 8X | |
EA211 | 1.2 | CJZA | neljä rivissä | 16 | 105 | 175 | 2012 | Audi A3 8V |
1.4 | CXSA | neljä rivissä | 16 | 122 | 200 | 2013 | Audi A3 8V | |
1.4 | CZEA | neljä rivissä | 16 | 150 | 250 | 2014 | Audi Q2 GA; Audi A3 8V; Audi A1 8X; Audi Q3 8U | |
1.5 | DADA | neljä rivissä | 16 | 150 | 250 | 2017 | Audi A1 GB; Audi Q2 GA; Audi A3 8V; Audi Q3 F3 | |
EA839 | 3.0 | CWGD | V6 | 24 | 354 | 500 | 2016 | Audi S4 B9; Audi S5 F5; Audi SQ5 FY |
3.0 | CZSE | V6 | 24 | 340 | 500 | 2017 | Audi A8 D5; Audi Q8 F1 | |
EA888 | 1.8 | CABA | neljä rivissä | 16 | 120 | 230 | 2008 | Audi A4 B8 |
CCTA | neljä rivissä | 16 | 200 | 280 | 2008 | Audi A3 8P; Audi TT 8J; Audi Q3 8U | ||
CDAA | neljä rivissä | 16 | 160 | 250 | 2008 | Audi A3 8P; Audi A TT 8J | ||
CDNB | neljä rivissä | 16 | 180 | 320 | 2008 | Audi A4 B8; Audi A6 C7; Audi A5 8T; Audi Q5 8R | ||
2.0 | CYRB | neljä rivissä | 16 | 250 | 370 | 2015 | Audi A5 F5; Audi A4 B9; Audi Q7 4M; Audi A4 allroad B9 |
Yleisiä TFSI-moottorien vikoja
Viat | Moottorit |
Imuventtiilit ja turbiinien siivet keräävät nopeasti karstaa. | AXX; CAXA; CJZA; CDAA; CCTA; CDNB; CABA |
Sytytyspuolien käyttöikä on lyhyt. | AXX; CDNB; CDAA; CABA |
Nokka-akselin säätöpyörä hajoaa melko aikaisessa vaiheessa. | AXX. |
Jakohihna tai -ketju kuluu suhteellisen nopeasti. | AXX; CBZB; CAXA; CYRB; CCTA; CDAA; CDNB; CABA |
Moottori tärisee joutokäynnillä liikaa. | CBZB |
Sähköinen toimilaite, joka vastaa turbiinin siipien kulman muuttamisesta, hajoaa usein. | CAXA; CJZA; CXSA; CZEA; CBZB |
Männät saattavat haljeta huonolaatuisen polttoaineen käytöstä johtuen. | CAXA |
Öljyn kulutus kasvaa huomattavasti männänrenkaiden kiinnitarttumisen tai kampikammion tuuletusjärjestelmän tukkeutumisen vuoksi. | CXSA; CZEA; CDAA; CDNB; CYRB; CCTA |
Nokka-akselit kuluvat epätasaisesti. | CZEA |
Korkean paineen polttoainepumppu alkaa usein vuotaa. | CDAA |
Kommentoi