Millaisia sähköauton latureita on olemassa

Millaisia sähköauton latureita on olemassa

Sähköauton kysynnän kasvaessa myös niiden latauslaitteiden kysyntä on kasvussa. Yhä useampaan autotalliin tai taloyhtiön parkkipaikalle onkin viime vuosina asennettu latausasemia ja lisäksi monet yritykset ovat hankkineet latauspisteitä.

Millaisia latureita sähköautoille on olemassa? Entä millaisia ovat sähköauton latauskaapelit ja –pistokkeet ja miten ne eroavat toisistaan? Vastaukset muun muassa näihin kysymyksiin löydät tästä AUTODOC-blogin artikkelista!

Miten sähköauton lataus tapahtuu

Sähköautojen suosio on kovassa kasvussa ja samalla myös niiden latauslaitteita asennetaan kovaa vauhtia sekä julkisille paikoille että yksityishenkilöiden pihoille. Sähköauton laturi on hieman suurempi kertainvestointi, mutta sellaisen asentaminen takaa sen, että lataat sähköautosi akun aina kätevästi ja ilman tarvetta odotella auton latautumista julkisella latauspisteellä.

Sähköauton lataaminen on helppoa. Se tapahtuu kytkemällä sähköauton latauskaapeli tai latauspisteeltä löytyvä kaapeli sähköauton latauspistokkeeseen. On olemassa muutamia tekijöitä, jotka on otettava huomioon sähköauton laturia ja lataustapaa valittaessa:

  • i Laturin tyyppi ja laturin sijainti. Sähköauto voidaan ladata kotilatauspisteellä tai julkisella latauspisteellä, joita löytyy muun muassa huoltoasemilta ja kauppakeskuksista. Kotilatauspisteet ovat yleensä wallbox-tyyppisiä eli seinään kiinnitettäviä koteloita, johon latauspistoke yhdistetään. Julkisilta paikoilta ja parkkialueilta taas löytyy useammin järeämpiä lataustolppia. Kaikista yksinkertaisimmillaan laturi voi kuitenkin olla pelkkä latausjohto.
Miten sähköauton lataus tapahtuu
  • i Laturin pistoketyyppi ja latausaika. Hidasta sähköauton vaihtovirtalatausta kaapelin kautta kutsutaan type 1 -lataukseksi. Siihen käytetään usein noin 7,4 kW:n virtaa. Tällaista latausta huomattavasti nopeammin käy kotilatausasemasta tai huoltoaseman latauspisteellä suoritettava 22 kW:n lataus (type 2 -lataus). Vieläkin nopeammin tapahtuu jopa yli 50 kW:n suurteho- eli pikalataus. Sitä käyttämällä akun voi saada täyteen jopa vain 30 minuutissa.
  • i Auton ominaisuudet. Eri autoilla on erilaisia ominaisuuksia, aina akun koosta ja kapasiteetista lähtien. Nämä ominaisuudet määrittelevät sen, miten sähköautoa voi ladata. Kaikkia vanhempia sähköautoja ei esimerkiksi voida pikaladata. Tutustu aina oman autosi latausohjeisiin huolellisesti ennen kuin ostat latausaseman kotiin.
  • i Hinnat. Sähköauton lataaminen julkisella latauspisteellä on usein jopa ilmaista, eikä se pääsääntöisesti tule kovin kalliiksi kotonakaan. Hintaa voi pyrkiä arvioimaan huomioimalla oman sähköauton kulutuksen ja arvioimalla tarvittavan lataustiheyden.

Sähköauton laturien ja sähköauton latauskaapelien tyypit

Kerromme nyt tarkemmin sähköauton laturien ja latauskaapelien tyypeistä. Ne voidaan jakaa kolmeen päätyyppiin, joita ovat seuraavat:

  • i Tilapäislataamiseen tarkoitetut laturit (Type 1). Tällaisia sähköauton latauskaapeleita käytetään usein hätätilanteissa tai varavaihtoehtona. Sellaista voidaan pitää mukana auton takakontissa. Tilapäislataus tapahtuu yleensä kotitalouspistorasiasta ja siihen tarvitaan vain latauskaapeli. Tällainen lataus on hyvin hidasta; ei ole lainkaan poikkeuksellista, että sähköauton lataukseen menee Type 1 -latauksella vähintään koko yö, joskus jopa vuorokausi tai enemmän. Tilapäislatauksessa virta on pääsääntöisesti 2,3–3,6 kW ja enintään 7 kW. Type 1 -lataus melko yleistä Euroopan ulkopuolella, etenkin Yhdysvalloissa ja Japanissa.
Tilapäislataamiseen tarkoitetut laturit Type 1
  • i Keskinopeaan lataukseen tarkoitetut laturit (Type 2). Tällainen 7–22 kW:n lataus verkkovirralla on mahdollista esimerkiksi wallboxeista, kotilatausasemista tai Type 2 -latauskaapelin avulla tavallisesta kodin pistorasiasta. Type 1 -lataukseen verrattuna se on huomattavasti nopeampaa, ja suurin osa sähköautojen omistajista käyttääkin Type 2 -latausta. Usein kotilatausasemat mahdollistavat kuitenkin myös hitaamman Type 1 -latauksen. Näitä latureita voidaan käyttää sisä- tai ulkotiloissa. Niitä voi olla esimerkiksi parkkipaikoilla useampia, jolloin ne voivat hyödyntää samaa verkkoa.
Keskinopeaan lataukseen tarkoitetut laturit Type 2
  • i Pikalaturit (Type 3). Type 3 -teholaturit mahdollistavat tällä hetkellä nopeimman markkinoilta löytävän latauksen. Latausvirta voi olla 50 kW:sta aina jopa 350 kW:hen asti. Tällaiset laturit käyttävät tasavirtaa. Pikalatauksessa saatetaan käyttää CHAdeMO- tai CCS-latausstandardeja; yleensä julkiset latausasemat tukevat näistä molempia. Näiden pikalatausliittimet eroavat toisistaan rakenteeltaan. Jopa 63 kW:n CHAdeMO-standardia käytetään etenkin aasialaisissa ajoneuvoissa (esim. Nissan, Honda, Kia, Mazda, Subaru, Toyota, Mitsubishi). Saksalaisissa autoissa (esim. Volkswagen ja BMW) taas käytetään jopa 125 kW:n CCS- eli Combined Charging System -standardia. Teslan autoissa taas käytetään Tesla Supercharger -pikalatausliitintä. Pikalatauksessa akku voi tulla täyteen alle tunnissa, mutta on tärkeää huomioida, että kaikkia sähköautoja ei voi pikaladata. Pikalatureita löytyy lähinnä huoltoasemilta; näin järeän latausaseman hankkimisesta omaan autotalliin ei juuri ole hyötyä.
Pikalaturit

Lisäksi usein kuulee puhuttavan sähköauton lataamisesta kotitalouspistorasiasta. Tämä ei ole suositeltavaa, mutta se on mahdollista paremman puutteessa sähköauton mukana tulevalla tai erikseen hankitulla matkalatauskaapelilla. Tällaisen latauksen on hyvä tapahtua valvotusti, sillä pistorasia saattaa ylikuumentua.

Usein kysyttyä sähköauton lataukseen liittyen

Vastaamme nyt eräisiin usein kysyttyihin kysymyksiin sähköauton lataamisesta ja sähköautojen latureista.

⚠ Mikä pistorasia sähköauton lataamiseen sopii?

Periaatteessa sähköautoa voi ladata millaisesta pistorasiasta tahansa. Parhaiten lataukseen soveltuvat kuitenkin latausaseman pistorasiat, jotka on optimoitu juuri sähköauton lataukseen. Tavallinen kotitalouspistorasia saattaa ylikuumentua latauksen aikana. Tärkeintä on joka tapauksessa, että pistorasia ja pistoke ovat yhteensopivia sähköautomallin kanssa. Euroopan unioni on asettanut Type 2 -latauspistokkeen standardiksi, mikä onneksi helpottaa autonomistajan asemaa Euroopassa.

⚠ Mikä on paras sähköauton laturi kotiin?

Suurin osa sähköauton omistajista valitsee wallbox-tyyppisen eli seinään kiinnitettävän kotilatausaseman. Se tekee sähköauton lataamisesta suhteellisen nopeaa ja helppoa.

⚠ Paljonko sähköauton laturi maksaa?

Kotilatausasemien hinnat lähtevät noin 500 eurosta ylöspäin. Saatat tarvita niiden asennukseen seinätelineen ja suojalipan, jotka on joskus ostettava erikseen. Pelkät sähköauton latauskaapelit taas maksavat muutamia satoja euroja. Tutustu myös artikkeliimme sähköauton latauksen hinnasta, jossa kerromme, millaisiin sähkökustannuksiin kannattaa varautua.

⚠ Millaisia turvavarusteita sähköauton latureissa on?

Sähköauton laturit on varustettu yleensä ylijännite- ja ylikuumenemissuojalla. Niissä on usein myös vikavirtasuojakytkin eli DC-suojaus (tai B-suojaus), jonka avulla laturista katkeaa virta virheen esiintyessä. Latureissa näkyy usein merkintä suko (lyhenne yhdyssanasta suojakosketin) tai Schuko (vastaavan saksankielisen sanan lyhenne). Nämä tarkoittavat, että niiden pistokkeet ovat suojamaadoitettuja.

⚠ Kuinka kauan sähköauton lataaminen kestää eri latureilla?

Riippuu sähköauton ominaisuuksista ja käytetyn laturin tyypistä. Type 1 -latureilla lataus voi kestää jopa vuorokauden, keskinopeilla Type 2 -latureilla muutamasta tunnista noin 10 tuntiin ja Type 3 -pikalaturilla jopa alle tunnin. Lue lisää sähköauton latausajasta .

Yhteenveto

  • i Sähköauton laturit voivat olla pelkkiä latauskaapeleita, seinään kiinnitettäviä wallboxeja tai järeämpiä lataustolppia.
  • i Sähköauton laturien tyypit ovat Type 1, Type 2 ja Type 3. Type 1 on näistä hitain ja sitä käytetäänkin lähinnä silloin, kun muita vaihtoehtoja ei ole saatavilla. Type 2 on ns. peruslataus ja riittää hyvin auton lataamiseen yön aikana. Wallboxit ja muut kotilatausasemat ovat yleensä Type 2 -tyyppiä, joka on myös Euroopan unionin asettama standardi. Type 3 taas on järeämpi pikalataustyyppi, jolla auton saa ladattua täyteen jopa vain 30 minuutissa.
  • i Tiesitkö, että AUTODOC-verkkokaupasta löydät nyt myös sähköauton laturit ja sähköautojen osat? Hintamme ovat aina edullisia. Luo tänään asiakastili ja aloita säästäminen sähköautosi osissa!
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja