Minkä tyyppiset renkaat minun tulisi valita autolleni?

Minkä tyyppiset renkaat minun tulisi valita autolleni?

  1. Autonvalmistajan suositukset.
    Lue autosi käsikirja.
    Tärkeät renkaita koskevat tiedot voidaan ilmoittaa tarrassa, jonka löydät:
    • polttoainetankin luukusta;
    • ovipilarista;
    • kuljettajan puoleisestä ovenpielestä;
    • hansikaslokeron kannesta.

  2. Vuodenaika ja sää.
    Ota huomioon sääolosuhteet alueella, jossa aiot ajaa.
    Talvirenkaissa on merkintä M + S (Mud + Snow), M & S, MS, Winter tai lumihiutale-merkki.
    Kyse on kesärenkaasta, jos siinä on aurinkomerkki tai ei ole merkkejä ollenkaan.
    Ympärivuotisissä renkaissa on merkintä AS (Any Season, All Seasons), R + W (Road + Winter), AW (All Weather, Any Weather).

  3. Rengaskoko.
    Valitse autonvalmistajan suositteleman koon renkaat.
    Tai osta renkaat, joiden mitat ja eritelmät ovat samat kuin aiemmin.
    3.1 Leveys.
    Pidäthän mielessä, että renkaan ihanteellinen leveys lasketaan jokaiselle automallille erikseen ajoneuvon painon ja moottorin perusteella ja että sillä on tietyt rajat.
    Leveiden renkaiden edut:
    • parempi hallittavuus suurilla nopeuksilla;
    • auto pysyy paremmin tiellä;
    • parempi kiihtyvyys;
    • kesärenkaiden lyhyempi jarrutusmatka kuivalla tiellä;
    • talvirenkaiden lyhyempi jarrutusmatka märällä tiellä.

    Leveiden renkaiden haittapuolet:
    • pyörä painaa enemmän;
    • vesiliirron riski kasvaa;
    • kesärenkaiden pidempi jarrutusmatka märällä tiellä;
    • suurempi polttoaineen kulutus;
    • vaihteiston kuormitus on suurempi;
    • ovat kalliimpia.

    3.2 Profiili (sivupinnan korkeus).
    Pidäthän mielessä, että rengasprofiilin ihanteellinen korkeus lasketaan jokaiselle automallille erikseen ajoneuvon painon ja moottorin perusteella ja että sillä on tietyt rajat.
    Matalaprofiilisten renkaiden edut:
    • parempi hallittavuus suurilla nopeuksilla;
    • auto pysyy paremmin tiellä;
    • parempi kiihtyvyys;
    • lyhyempi jarrutusmatka.

    Matalaprofiilisten renkaiden haittapuolet:
    • heikentynyt mukavuus kuljettajalle ja matkustajille;
    • jousitusjärjestelmän kuormitus on suurempi;
    • suurempi polttoaineen kulutus.

    3.3 Vanteen halkaisija.
    Pidäthän mielessä, että vanteen ihanteellinen halkaisija lasketaan jokaiselle automallille erikseen ajoneuvon painon ja moottorin perusteella ja että sillä on tietyt rajat.

  4. Nopeusluokat (indeksit).
    Suurin sallittu nopeus on merkitty kirjaimilla A:sta Y:hyn, joista A on pienin arvo (40 km/h) ja Y on suurin arvo (300 km/h).

  5. Kuormitustunnukset (indeksit).
    Yhden pyörän suurin sallittu kuormitus on merkitty numerolla 60:stä 129:een. Jokainen näistä indekseistä vastaa tiettyä kilogramman arvoa.

  6. Kulutuspinnan kuvio.
    Ota huomioon autosi käyttöolosuhteet.
    Renkaat, joissa on symmetrinen ja epäsymmetrinen kuvio, soveltuvat rauhalliseen ajotyyliin. Ne ovat edullisia, niillä on tasapainoiset ominaisuudet ja ne voidaan asentaa molempien puolien ja akselien pyörille.
    Pyörimissuunnaltaan määräytyt renkaat ovat välttämättömiä sateisilla alueilla. Ne antavat tehokkaan suojan vesiliirtoa vastaan.
    Renkaat, joissa on epäsymmetrinen kulutuspinta, soveltuvat urheilulliseen ajotyyliin. Ne ovat monikäyttöisimpiä ja varmistavat ajoneuvon vakauden ajaessasi sekä kuivalla että märällä tiellä.

  7. Sisäkumillinen/sisärenkaaton rengas.
    Käytä renkaita, joiden eritelmät ovat samat kuin aiemmin.
    Sisäkumillisissa renkaissa on merkintä TUBE TYPE (TT) ja sisärenkaattomissa TUBELESS (TL).

  8. Lämpötilaluokitus (lämmönkestävyys suurilla nopeuksilla).
    On yleensä merkitty merkillä Temperature A, B or C, joista A on paras tyyppi.

  9. Polttoainetehokkuutta koskeva merkintä.
    Tämä on merkitty kirjaimilla A:sta G:hen, joista A on tehokkain.

  10. Meluluokka.
    Tämä on merkitty ääniaallon symbolilla. Yksi aalto tarkoittaa, että renkaan melu on vähintään 3 dB alempi kuin määrätty raja-arvo, kaksi aaltoa tarkoittaa, että se on rajalla ja kolme tarkoittaa, että se ylittää rajan.

  11. Märkäpitoluokitus.
    Tämä on merkitty kirjaimilla A:sta F:hen, joista A on lyhyin jarrutusmatka ja F on pisin.

  12. Valmistuspäivä.
    Yleensä on neljä numeroa: kaksi ensimmäistä tarkoittaa viikkoa, kaksi viimeistä valmistusvuotta.

  13. Enimmäisilmanpaine.
    Autonvalmistajat määrittelevät tämän indeksin.
    Se koostuu luvusta ja mittayksiköstä.
    Liian matalan rengaspaineen mahdolliset seuraukset:
    • renkaan ylikuumeneminen;
    • kulutuspinta kuluu nopeammin;
    • renkaan runko menee rikki;
    • suurempi polttoaineen kulutus;
    • heikentynyt hallittavuus;
    • vaara vanteen vaurioitumisesta.

    Liian korkean rengaspaineen mahdolliset seuraukset:
    • kuluminen kulutuspinnan keskialuetta pitkin;
    • koordi menee rikki;
    • jousitus kuluu nopeammin;
    • pidempi jarrutusmatka;
    • renkaan räjähdysvaara;
    • auto pysyy huonommin tiellä.

  14. Rengasjäykkyys.
    Jäykämmät renkaat kestävät paremmin kulumista. Pehmeämmillä on parempi pitokyky.

  15. Valmistaja.
    Valitse tunnettujen merkkien tuotteita: ne kestävät pidempään.
    Tuotantolaitosten ja testauspaikkojen lisäksi suurilla valmistajilla on omat tutkimuskeskukset, jotka mahdollistavat innovatiivisen teknologian kehittämisen ja käyttöönoton.

  16. Oman maan lait.
    Tarkista, salliiko maasi seuraavien varusteiden käytön:
    • talvi- ja kesärenkaat lumella, jäällä, loskassa ja pakkasella;
    • nastarenkaat;
    • lumiketjut;
    • renkaat, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on alle 4 mm.

Haluatko valita ja ostaa renkaita? Seuraa linkkiä: Renkaat AUTODOC
[Total: 0   Average: 0/5]