Nokka-akseli on polttomoottorin tankomainen osa, joka muuntaa pyörivän liikkeen suoraviivaiseksi ja näin avaa ja sulkee auton polttomoottorin venttiilit oikea-aikaisesti. Akseleita voi olla 1-4 moottorin tyypistä riippuen.
Tässä artikkelissa kerromme nokka-akselin toiminnasta ja ajoituksesta. Kerromme myös, kuinka nokka-akselin vaihto tapahtuu sekä esittelemme akselin yleisimpiä oireita ja vikoja.
Nokka-akselin toiminta
Polttomoottorissa on venttiilejä, joiden kautta ilma-polttoaineseos pääsee moottoriin ja pakokaasut ulos moottorista. Näiden venttiilien avaamiseen ja sulkemiseen tarvitaan nokka-akselia. Nämä ovat tankoja, joiden toiminta perustuu “nokkiin” eli lohkoihin. Nokka-akselin tehtävä on pyöriessään nokkiensa työntyvällä liikkeellä avata ja sulkea imu- ja pakoventtiilit hieman eri aikaisesti mutta kuitenkin niin, että ne ovat molemmat hetkellisesti samaan aikaan avoimia. Tätä ilmiötä kutsutaan overlappingiksi (suom. päällekkäisyys). Kun ne jälleen sulkeutuvat, paine sylinterissä kasvaa jälleen venttiilien avautumiseen asti.
Nokka-akseli voi sijaita joko sylinterikannessa tai -lohkossa. Nokka-akselia voivat liikuttaa kampiakseli, jakohihna tai nokka-akselin hammashihna, ketju, hammaspyörästö tai harvemmin myös väliakseli. Nokka-akselien määrä ja sijainti vaihtelevat rivimoottorin kahdesta kappaleesta V-moottorin jopa neljään kappaleeseen.
Ne voidaan jakaa seuraavasti:Nokka-akselin ajoitus
Nokka-akselin ajoitus tarkoittaa käytännössä nokka- ja kampiakselien säätelemän venttiilien aukioloajan muuntelemista. Määrän lisäksi myös nokkien profiili vaikuttaa siihen, kauanko venttiilit pysyvät auki. Mitä enemmän venttiilejä ja mitä pidempi aukioloaika, sitä tehokkaammin moottori toimii, sillä siihen pääsee virtaamaan enemmän ilma-polttoaineseosta ja sieltä pääsee poistumaan enemmän kaasuja. Näin ollen erilaisiin ajoneuvoihin tarvitaan erilaisia nokka-akseleita ja erilaisten ajoneuvojen nokka-akselien ajoitukset eroavat toisistaan.
Ensinnäkin on syytä huomioida että nokka-akselin ajoitus itse on hieman hankalaa. Nokka-akselin ajoitusta varten tulee määrittää sylinterin kuolokohdat. Kun ne on määritetty, kannattaa kuolokohta merkitä kampiakseliin ripustettavaan ajoituskiekkoon. Tämän jälkeen käännä kampiakselia niin kauan kunnes se on täysin “auki” eli kohtaan jolloin imuventtiili on avattu. Tämä takaa mahdollisimman suuren vaihtopisteen eli overlapping-ajan. Säädä ajoitus lukitsemalla kampiakseli tähän paikkaan ja kiristämällä säätöpyörää. Muista huomioida moottorin oikea pyörimissuunta.
Nokka-akselin mukana tulee usein suositus sille käytettävästä asteluvusta. Tätä on yleensä syytä noudattaa, jotta moottorin oikeanlainen toiminta voidaan taata. Toisaalta jos tarkoituksena on ajoneuvon virittäminen tai chiptuning, voidaan nokka-akselin toiminnan optimoinnilla saavuttaa loistavia tuloksia. Nokka-akselin lisäksi esimerkiksi vapaavirtaussuodattimet parantavat ajoneuvon tehoa sitä virittäessä.
Nokka-akselin oireet ja viat
Nokka-akselit ovat erittäin kestäviä osia ja niiden toimintahäiriö tai vioittuminen ei melkein koskaan johdu akselista itsestään. Mahdolliset ongelmat voi kuitenkin havaita nopeasti esimerkiksi moottorin tehon ja kierrosnopeuden laskusta sekä vastasytytyksestä.
Kokoonpanon toimintahäiriöiden syitä ovat muun muassa seuraavat:Jos epäilet nokka-akselin vikaa, tarkista sen toimintakunto mahdollisimman pian. Rikkinäinen nokka-akseli voi johtaa laajempiin moottorivaurioihin ja muun muassa kampiakselin, sylinterinpään ja -lohkon, venttiilien, mäntien sekä kiertokankien vioittumiseen.
Nokka-akselin vaihto ja asennus
Nokka-akselin asennus- tai vaihtotoimenpide riippuu ajoneuvosta, sillä nokka-akselit eroavat toisistaan mm. profiiliensa perusteella. Yleisluontoiset ohjeet kerrotaan alla.
Tarkista autonomistajan ohjekirjan tarkka ohjeistus ennen kuin aloitat vaihtamisen ja huolehdi, että moottori on kunnolla viilennyt. Älä vaihda nokka-akselia ennen kuin olet varma toimenpiteen kulusta ja vaihto-osan sopivuudesta; muutoin saatat vakavasti vahingoittaa autosi moottoria.
- Ensimmäisenä sinun tulee selvittää, kuinka pääset käsiksi nokka-akseliin. OHC-tyypin venttiilirakenteisiin on huomattavasti helpompaa päästä käsiksi kuin OHV-tyypin rakenteisiin. Saatat joutua irrottamaan moottorin.
- Irrota akun johdot sekä jäähdyttimen korkki. Irrota öljypohja ja poista jakohihnan kansi sekä jakohihnan mekanismi. Tyhjennä jäähdytysaine.
- Aloita poistamalla venttiilien suoja, jotta saat pääsyn keinuvipuihin, työntötankoihin sekä venttiilien nostajiin. Venttiilijousissa saattaa olla jännitystä joka tulee purkaa. Tarpeen vaatiessa poista myös ilmamassamittari sekä imuilman lämpötila-anturi sekä hehkutulppien johdotus.
- Nyt sinulla pitäisi olla pääsy nokka-akseliin. Aloita pyörittämällä akselia ja merkitsemällä yläkuolokohta. Oikea yläkuolokohta riippuu nokka-akselista ja tässä on syytä olla erittäin tarkka.
- Poista vanha nokka-akseli. Saatat tarvita tähän erikoistyökalua.
- Ennen uuden nokka-akselin asentamista, puhdista se rasvasta ja pölystä. Tämän jälkeen voitele se sopivalla voiteluaineella. Huolehdi että käyttämäsi voiteluaineen määrä on sopiva; sitä ei tulisi käyttää liian paljon tai liian vähän.
- Aseta jakohihna tai muu nokka-akselia ohjaava mekanismi paikalleen. Huolehdi sen oikeasta asennosta suhteessa yläkuolokohtaan.
- Asenna venttiilin nostajat voideltuasi ne ensin. Tämän jälkeen kokoa kokoonpano takaisin.
- Testaa jakohihnan toimintaa ja säädä sitä tarvittaessa.
- Anna auton tyhjäkäydä hetken tarkistaaksesi, että öljynpaine on sopiva ja että kaikki toimii oikein. Kun kaikki on kunnossa, vaihda vielä jäähdyttimen korkki.
Aina ei välttämättä ole tarpeen hankkia uutta nokka-akselia. Joskus kuluneet nokat on mahdollista korjata. Nokka-akselin korjaus ja viritys kattaa nokka-akselin hionnan, jolla korjataan ongelmat ja lisätään suorituskykyä.
Yhteenveto
- @user_6147606.07.2021 17:28Jäsen
Voiko nokka-akselin kuluminen tai muu vioittuminen aiheuttaa yksittäisen sylinterin sytytyshäiriön?
Kommenttia – 1