Pakosarja: Toiminnot, tyypit ja oireet

Pakosarja: Toiminnot, tyypit ja oireet

Pakosarjaksi kutsutaan putkistoa, jossa monien sylinterien pakokaasut ohjataan samaan putkeen. Suunnittelultaan pakosarjat ovat melko yksinkertaisia. Ne auttavat parantamaan ajoneuvon tehoa ja vähentämään pakokaasujen vastapainetta.

Tässä artikkelissa kerromme pakosarjan toiminnasta, erilaisista pakosarjan tyypeistä, pakosarjan pinnoituksesta sekä osan yleisistä vioista ja niiden oireista.

Pakosarjan toimintaperiaate

Pakosarjan toimintaperiaate

Pakosarja on ruostumattomasta teräksestä tai valuraudasta valmistettu osa, joka on suoraan yhteydessä moottorin sylintereihin eli se on osa moottorin ja pakoputkiston välillä. Joissain ajoneuvoissa se voi korvata perinteisen pakoputkiston. Pakosarjan tehtävä on kerätä pakokaasut eri sylintereistä yhteen putkeen ja ohjata ne pakoputkeen. Osaa kutsutaan joskus moottorin “keuhkoiksi”, sillä se poistaa pakokaasuja ja tekee tilaa tuoreelle hapelle sylintereissä. Tämän ansiosta polttoprosessi tehostuu, mikä tehostaa koko moottorin toimintaa.

Sylinterit on suunniteltu niin, että niiden paine poistaa suurimman osan pakokaasusta. Pakosarja tukee tätä imemällä loputkin pakokaasut sylinteristä. Se myös polttaa mahdolliset polttoainejäämät hyvin korkeassa lämpötilassa (pakosarjan lämpötila voi vaihdella 300-700 °C välillä). Tämän jälkeen loput pakokaasut ohjautuvat pakoputkeen.

Millaisia pakosarjoja on olemassa?

Yleisimmät pakosarjan tyypit ovat 4-1 eli neljä putkea yhdeksi kollektoriksi yhdistävä pakosarja sekä 4-2-1 eli neljä putkea kahdeksi toisioputkeksi ja kaksi toisioputkea yhdeksi kollektoriksi yhdistävä pakosarja. Pakosarjan kollektori on osa, jossa putket yhdistyvät. On myös olemassa harvinaisempia 4-2-tyypin pakosarjoja, joissa neljä putkea yhdistyvät kahdeksi pakoputkeksi. 4-1-pakosarjat lisäävät moottorin tehoa 4-2-1-tyypin sarjoja enemmän. Pakosarja voi olla ajoneuvossa valmiiksi (ns. OEM-pakosarjat) tai sen voi jälkiasentaa.

Peltipakosarja on nimitys hitsaamalla tehdystä pakosarjasta

Peltipakosarja on nimitys hitsaamalla tehdystä pakosarjasta, jotka ovat usein omatekoisia ja käytössä viritetyissä autoissa.

Pakosarjan pinnoitus

Pakosarja altistuu hyvin korkeille lämpötiloille ja lämpötilan vaihteluille, minkä takia se on altis halkeilemaan ja ruostumaan. Erityisesti valurautaiset pakosarjat on siksi syytä pinnoittaa. Yleinen ja tehokas keino ruostumista ja halkeamia vastaan on pakosarjan keraaminen pinnoitus. Esimerkiksi metallikeraamisella pinnoitteella käsitelty pakosarja voi kestää erittäin korkeita lämpötiloja ja korroosiota. Pinnoituksen lisähyöty on, että se vähentää lämmön haihtumista pakosarjasta, mikä auttaa laskemaan pakosarjaa ympäröivien osien lämpökuormitusta. Toinen vaihtoehto on pakosarjan maalaus ja/tai spray-pinnoitus. Tällöin vaihtoehtoja ovat erittäin kuumankestävä maali ja esimerkiksi kuumakesto- ja sinkkispray.

Pinnoituspalveluja tarjoavat autohuoltamot ympäri Suomea. Pinnoituksen voi tehdä myös itse. Huolehdi, että ostat laadukkaan tuotteen ja puhdistat pakosarjan huolellisesti ennen pinnoittamista.

Yleisiä pakosarjan ongelmia

Esittelemme nyt yleisiä pakosarjan ongelmia ja niiden ratkaisuja. Muista aina suojata kätesi ja silmäsi ennen korjausta, ja käytä kasvomaskia. Anna moottorin viiletä vähintään 30 min ennen kuin aloitat korjauksen. Otathan huomioon, että korjaustoimenpiteet voivat vaihdella ajoneuvon tyypistä riippuen.

  • ! Korroosio ja ruostuminen.
    Tämä on hyvin yleinen ongelma, jonka voi havaita silmämääräisesti. Pakosarja kannattaa pinnoittaa, jotta se saa lisäsuojaa ruostumista ja korroosiota vastaan. Täysin tältä kuitenkin on vaikea välttyä. Toisaalta ruostuminen ei useimmiten vaikuta pakosarjan toimintakykyyn vaan on lähinnä visuaalinen haitta.
    Korjaus: Voit käsitellä pakosarjaa ruosteenpoistoaineella tai valmistaa puhdistusainetta jopa itse (ruokasooda, suola, limetti, valkoviinietikka, oksaalihappo ja pesuaine ovat käteviä joka kodista löytyviä ainesosia).
  • ! Pakosarja on haljennut.
    Pakosarja voi haljeta, sillä se altistuu jatkuvasti erittäin suurille lämpötilan vaihteluille, jotka paisuttavat ja supistavat sitä. Tästä seuraa pidemmällä aikavälillä metallin väsymisenä tunnettu ilmiö, joka voi johtaa halkeamiin. Pakosarjan halkeaman voi havaita pakosarjasta kuuluvista voimakkaista äänistä, vähentyneestä polttoainetehokkuudesta sekä palaneen hajusta, sekä myös silmämääräisesti tarkastelemalla.
    Korjaus: Irrota pakosarja. Saatat joutua irrottamaan useita osia ennen kuin sen irrottaminen on mahdollista. Puhdista sitten halkeama. Hitsaa halkeama umpeen ja jälkikäsittele se. Tarkista, että pakosarjaan ei jää reikiä. Toinen vaihtoehto on tehdä korjaus korjauskittiä käyttämällä.
  • ! Pakosarjan tiiviste vuotaa.
    Pakosarjan tiivisten vuotamisen oireet ovat yleensä moottorista kuuluvat kovat äänet kuten sihinä tai nakuttava ääni. Tiivisteen vuodon voi havaita myös palaneen hajusta ja polttoainetehokkuuden, tehon ja kiihtyvyyden vähenemisestä. Tiivisteen nopea korjaaminen on tärkeää myös, jotta myrkylliset pakokaasut eivät pääse leviämään autoon.
    Korjaus: Irrota pakosarja. Saatat joutua jälleen irrottamaan monta osaa, ennen kuin pääset käsiksi pakosarjaan. Irrota sitten vuotava, vanha tiiviste esim. kaapimen avulla. Puhdista sylinterin kansi ja pakosarja. Asenna sitten uusi tiiviste huolellisesti.
    Pakosarjan tiiviste vuotaa
  • ! Pakosarja on likainen.
    Pakosarjan likaantumista ei luonnollisestikaan voi välttää osan toimintaperiaatteen vuoksi. Pakosarja olisi kuitenkin hyvä puhdistaa silloin tällöin, jotta sen toiminta tehostuu. Karsta, rasva ja noki voivat nimittäin haitata pakokaasujen ulosvirtausta.
    Korjaus: Irrota pakosarja ja sen letkut. Suihkuta sarjaa ja pultteja monitoimiaineella kuten WD-40:llä. Liota sitten pakosarjan sisäosat tinnerillä. Myös ulkopuolta voit käsitellä tinnerillä käyttäen apunasi teräsvillaa tai -harjaa. Anna aineen vaikuttaa jonkin aikaa.
  • ! Pakosarjan pulttien ongelma.
    Pakosarja on kiinni pakoputkistossa pulteilla, jotka saattavat ajan myötä löystyä tai hajota jatkuvan kuumenemisen ja viilenemisen seurauksena.
    Korjaus: Yleensä pulttien kiristäminen tai vaihtaminen uusiin riittää. Puhdista niiden reiät ja asennuskohdat huolellisesti ennen vaihtamista.

Yhteenveto

  • i Pakosarjassa eri sylinterien pakokaasut ohjataan yhteen putkeen. Pakosarja parantaa ajoneuvon polttokammion tehokkuutta, minkä takia osaa kutsutaankin joskus ajoneuvon “keuhkoiksi”.
  • i Pakosarjojen yleisiin ongelmiin kuuluvat mm. korroosio ja halkeamat. Niitä voi torjua pinnoittamalla pakosarjan.
  • i Laadukkaat pakosarjat autoosi löydät AUTODOC-verkkokaupasta. Helppo hakutoimintomme auttaa sinua löytämään sopivat osat juuri sinun ajoneuvoosi. Tervetuloa tutustumaan laajaan valikoimaamme!
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja