Q-Tronic on automaattivaihteisto, jossa on manuaalisen vaihtamisen tila. Se löytyy Alfa Romeo -autoista. Se debytoi vuonna 2005. Se perustuu suosittuun Aisin TF-80SC – perinteiseen automaattivaihteistoon, jossa on hydraulinen momentinmuunnin ja planeettavaihdesarjat. Manuaalinen ohjaus on mahdollista erityisen laiteohjelmiston avulla. Tämän avulla kuljettaja voi hallita moottorin vääntömomenttia manuaalisesti, mikä parantaa ajoneuvon dynamiikkaa ja suorituskykyä maastossa.
Kuinka Q-Tronic toimii?
Normaaliolosuhteissa Q-Tronic toimii tavanomaisena automaattivaihteistona: vaihteita vaihdetaan ohjausyksikön komentojen perusteella. On myös mahdollista aktivoida Sport- ja Winter-tilat.
Kun kuljettaja asettaa vivun erityiseen uraan, tällä hetkellä aktiivinen vaihde pysyy kytkettynä, kunnes kuljettaja vaihtaa suuremmalle tai pienemmälle vaihteelle liikuttamalla vipua ”+”- tai ”−”-asentoon.
Q-Tronic-vaihteistojen tekniset ominaisuudet
Vaihdelaatikon koodi | Vaihteiden määrä | Maksimaalinen moottoritilavuus litroissa | Maksimimomentti, Nm | Auton vetotapa | Tuotannon alku | Mallit |
TF-80SC | 6 | 2,5 | 450 | Etuveto, neliveto | 2005 | Alfa Romeo 159; Alfa Romeo Spider; Alfa Romeo Brera |
Yleisiä Q-Tronic-vaihteistojen vikoja
- Hydraulinen venttiilin runko hajoaa aiheuttaen nykäyksiä ja tärinää vaihteiden vaihdon yhteydessä.
- Vaihteisto alkaa lipsua ja tärinää momentinmuuntimen kitkalevyjen kulumisen vuoksi.
- Jarruhihnat kuluvat, mikä johtaa voimakkaisiin iskuihin koriin, jossa vaihdelaatikko sijaitsee.
Kommentoi