Q-Tronic-vaihdelaatikko: erityispiirteet ja tekniset ominaisuudet

Q-Tronic-vaihdelaatikko: erityispiirteet ja tekniset ominaisuudet

Q-Tronic on automaattivaihteisto, jossa on manuaalisen vaihtamisen tila. Se löytyy Alfa Romeo -autoista. Se debytoi vuonna 2005. Se perustuu suosittuun Aisin TF-80SC – perinteiseen automaattivaihteistoon, jossa on hydraulinen momentinmuunnin ja planeettavaihdesarjat. Manuaalinen ohjaus on mahdollista erityisen laiteohjelmiston avulla. Tämän avulla kuljettaja voi hallita moottorin vääntömomenttia manuaalisesti, mikä parantaa ajoneuvon dynamiikkaa ja suorituskykyä maastossa.

Kuinka Q-Tronic toimii?

Normaaliolosuhteissa Q-Tronic toimii tavanomaisena automaattivaihteistona: vaihteita vaihdetaan ohjausyksikön komentojen perusteella. On myös mahdollista aktivoida Sport- ja Winter-tilat.

Kun kuljettaja asettaa vivun erityiseen uraan, tällä hetkellä aktiivinen vaihde pysyy kytkettynä, kunnes kuljettaja vaihtaa suuremmalle tai pienemmälle vaihteelle liikuttamalla vipua ”+”- tai ”−”-asentoon.

Q-Tronic-vaihteistojen tekniset ominaisuudet 

Vaihdelaatikon koodiVaihteiden määräMaksimaalinen moottoritilavuus litroissaMaksimimomentti, NmAuton vetotapaTuotannon alkuMallit
TF-80SC62,5450Etuveto, neliveto2005Alfa Romeo 159; Alfa Romeo Spider; Alfa Romeo Brera

Yleisiä Q-Tronic-vaihteistojen vikoja

  • Hydraulinen venttiilin runko hajoaa aiheuttaen nykäyksiä ja tärinää vaihteiden vaihdon yhteydessä.
  • Vaihteisto alkaa lipsua ja tärinää momentinmuuntimen kitkalevyjen kulumisen vuoksi.
  • Jarruhihnat kuluvat, mikä johtaa voimakkaisiin iskuihin koriin, jossa vaihdelaatikko sijaitsee.

Kommentoi

Your email address will not be published. Required fields are marked *