SelectShift-vaihdelaatikko: erityispiirteet ja tekniset ominaisuudet

SelectShift-vaihdelaatikko: erityispiirteet ja tekniset ominaisuudet

SelectShift on automaattivaihteisto, jossa on manuaalisen vaihtamisen tila. Monet Ford ja Lincoln -mallit on varustettu tällä. Vaihteisto lanseerattiin nykyisessä muodossaan 2000-luvun alkupuolella. Itse “SelectShift”-nimi ilmestyi kuitenkin aikaisemmin: vuonna 1966 Ford-yhtiö käytti sitä 3- ja 4-vaihteisiin automaattivaihteistoihin pienillä vaihteilla: Ford C6 SelectShift Cruise-O-Matic ja Ford C4. 

SelectShiftin toimintaperiaate 

SelectShift on perinteinen automaattivaihteisto, jossa on hydraulinen momentinmuunnin ja jolla voidaan vaihtaa manuaaliseen tilaan erityisen laiteohjelmiston ansiosta. Aktivoi se siirtämällä vaihteenvalitsin Sport-tilaan ”S” ja painamalla sitten ”+” tai ”-” -painiketta vaihtaaksesi vaihteita isommalle tai pienemmälle. Joissakin versioissa kuljettaja voi ohjata moottorin vääntömomenttia manuaalitilassa ohjauspyörän viiksien avulla.

Suosittuja SelectShift-vaihteistoja

VaihteistokoodiVaihteiden määräValmistajaMaksimaalinen vääntömomentti newtonmetreissäMaksimaalinen moottoritilavuus litroissaVetotapa
Tuotannon alkuTämän tyyppisellä vaihteistolla varustetut automallit
5F31J (JF506E)5Jatco3503,8Etuveto, neliveto2000Ford Galaxy MkII; Ford Mondeo MkIII
5R55E5Ford5505,0Takaveto, neliveto1997Ford Mustang; Ford Explorer; Lincoln LS; Ford Ranger; Ford Thunderbird; Lincoln Aviator
6F356Ford/General Motors3503,0Etuveto, neliveto2008Ford Mondeo; Ford C-Max; Lincoln MKZ; Ford Escape; Ford Focus; Ford Fusion; Ford Kuga
6F556Ford/General Motors
4504,6Etuveto, neliveto2007Ford Explorer; Lincoln MKS; Ford Taurus; Lincoln MKT 
6R80 (6HP26)6ZF 6006,0Etuveto, takaveto, neliveto2001Ford Explorer; Ford Expedition; Ford Mustang; Ford Territory

Yleisiä SelectShift-vaihteistojen vikoja

ViatVaihteistot
Venttiilin runko ja solenoidit tukkeutuvat ja hajoavat nopeasti.5F31J (JF506E); 5R55E; 6R80 (6HP26); 6F55
Jopa pieni ylikuumeneminen voi aiheuttaa vaihteiston toimintahäiriöitä.5F31J (JF506E)
Virransäätöventtiili vahingoittuu usein.5F31J (JF506E)
Tulonopeusanturin käyttöikä on lyhyt.5F31J (JF506E)
Dynaaminen ajotyyli voi aiheuttaa jarruhihnojen repeytymisen.5R55E
Mäntien ja pumpun käyttöikä on lyhyt.5R55E
Vaihteita vaihdetaan nykäyksillä.6F35
Joskus elektronisen ohjausyksikön toimintahäiriöitä esiintyy.6F35 
Vaihteiston helat kuluvat nopeasti.6F55; 6R80 (6HP26)
Mekatroniikkayksikkö palaa rikki usein erityisesti kuumalla säällä.6R80 (6HP26)
Muovinen öljypohja menettää muotonsa ja öljyvuotoja tapahtuu.6R80 (6HP26)
Vaihteiston sisäinen johtosarja vahingoittuu.6R80 (6HP26)
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja