SelectShift on automaattivaihteisto, jossa on manuaalisen vaihtamisen tila. Monet Ford ja Lincoln -mallit on varustettu tällä. Vaihteisto lanseerattiin nykyisessä muodossaan 2000-luvun alkupuolella. Itse “SelectShift”-nimi ilmestyi kuitenkin aikaisemmin: vuonna 1966 Ford-yhtiö käytti sitä 3- ja 4-vaihteisiin automaattivaihteistoihin pienillä vaihteilla: Ford C6 SelectShift Cruise-O-Matic ja Ford C4.
SelectShiftin toimintaperiaate
SelectShift on perinteinen automaattivaihteisto, jossa on hydraulinen momentinmuunnin ja jolla voidaan vaihtaa manuaaliseen tilaan erityisen laiteohjelmiston ansiosta. Aktivoi se siirtämällä vaihteenvalitsin Sport-tilaan ”S” ja painamalla sitten ”+” tai ”-” -painiketta vaihtaaksesi vaihteita isommalle tai pienemmälle. Joissakin versioissa kuljettaja voi ohjata moottorin vääntömomenttia manuaalitilassa ohjauspyörän viiksien avulla.
Suosittuja SelectShift-vaihteistoja
Vaihteistokoodi | Vaihteiden määrä | Valmistaja | Maksimaalinen vääntömomentti newtonmetreissä | Maksimaalinen moottoritilavuus litroissa | Vetotapa | Tuotannon alku | Tämän tyyppisellä vaihteistolla varustetut automallit |
5F31J (JF506E) | 5 | Jatco | 350 | 3,8 | Etuveto, neliveto | 2000 | Ford Galaxy MkII; Ford Mondeo MkIII |
5R55E | 5 | Ford | 550 | 5,0 | Takaveto, neliveto | 1997 | Ford Mustang; Ford Explorer; Lincoln LS; Ford Ranger; Ford Thunderbird; Lincoln Aviator |
6F35 | 6 | Ford/General Motors | 350 | 3,0 | Etuveto, neliveto | 2008 | Ford Mondeo; Ford C-Max; Lincoln MKZ; Ford Escape; Ford Focus; Ford Fusion; Ford Kuga |
6F55 | 6 | Ford/General Motors | 450 | 4,6 | Etuveto, neliveto | 2007 | Ford Explorer; Lincoln MKS; Ford Taurus; Lincoln MKT |
6R80 (6HP26) | 6 | ZF | 600 | 6,0 | Etuveto, takaveto, neliveto | 2001 | Ford Explorer; Ford Expedition; Ford Mustang; Ford Territory |
Yleisiä SelectShift-vaihteistojen vikoja
Viat | Vaihteistot |
Venttiilin runko ja solenoidit tukkeutuvat ja hajoavat nopeasti. | 5F31J (JF506E); 5R55E; 6R80 (6HP26); 6F55 |
Jopa pieni ylikuumeneminen voi aiheuttaa vaihteiston toimintahäiriöitä. | 5F31J (JF506E) |
Virransäätöventtiili vahingoittuu usein. | 5F31J (JF506E) |
Tulonopeusanturin käyttöikä on lyhyt. | 5F31J (JF506E) |
Dynaaminen ajotyyli voi aiheuttaa jarruhihnojen repeytymisen. | 5R55E |
Mäntien ja pumpun käyttöikä on lyhyt. | 5R55E |
Vaihteita vaihdetaan nykäyksillä. | 6F35 |
Joskus elektronisen ohjausyksikön toimintahäiriöitä esiintyy. | 6F35 |
Vaihteiston helat kuluvat nopeasti. | 6F55; 6R80 (6HP26) |
Mekatroniikkayksikkö palaa rikki usein erityisesti kuumalla säällä. | 6R80 (6HP26) |
Muovinen öljypohja menettää muotonsa ja öljyvuotoja tapahtuu. | 6R80 (6HP26) |
Vaihteiston sisäinen johtosarja vahingoittuu. | 6R80 (6HP26) |
Kommentoi